Inleiden na eerdere keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by novanne, Dec 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. novanne

novanne Niet meer actief

Hallo,

Inmiddels ben ik 40+4 week zwanger. Van mij 1e ben ik, vanwege een stuitligging, bevallen via een keizersnede. Op dit moment is er nog geen enkel teken dat de bevalling gaat beginnen. Strippen is ook nog niet mogelijk.
    Volgens de ene Gynaecoloog is inleiden echter geen optie ivm eerdere keizersnede, volgens de ander kan het echter wel. De een zegt "niet langer rondlopen dan 41 weken", de ander zegt "gewoon wachten".
    En als het toch 42 weken wordt, wordt het dan alsnog een geplande keizersnede?
    Dat is het nadeel van het Ziekenhuis, telkens andere gynaecoloog, verloskundigen, arts assitenten e.d.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    Alvast bedankt.

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Ik heb precies hetzelfde probleem, hoewel ik minder ver ben dan jij. Ze zijn heel terughoudend met inleiden, is me verteld. Alleen als de baarmoedermond verweekt is en er al 2 cm ontsluiting is, kunnen ze je aan het infuus leggen.
    Er wordt sowieso NIET geprimed (gel inbrengen om bmm te verweken en eerste cm te verkrijgen). Het lijkt mij dus dat als je 42 weken bent én nog geen enkel beginnetje hebt, dat ze dan een keizersnede doen.

Mijn eerste bleef 13 dagen langer zitten en ik ben bang dat ik voor hetzelfde dillemma kom te staan. Ik heb overigens wel al twee dagen aardige oefenweetjes. Had jij die ook?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,427
    36,304
    113
    Ja, ik ben bij mijn eerste ingeleid met 42 weken en dit is geindigd in een keizersnede. Bij mijn tweede is toen afgesproken dat ik met 41 weken zou worden ingeleid als ik voldoende ontsluiting zou hebben. Dat was echter niet zo en toen werd beslist af te wachten tot 42 weken en als het kindje dan nog niet ingedaald was een geplande keizersnede. Ik kreeg echter weeen met 41.1 en het is dus spontaan begonnen. Het is helaas nog wel geeindigd in een keizersnede, maar ja.

De verloskundige vertelde me toen wel dat er ook nog de mogelijkheid is om in te leiden dmv een balloncatheter als je nog niet genoeg ontsluiting hebt voor gewone inleiding na een keizersnede.

4. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ja tegen mij hebben ze ook gezegd dat ze niet zomaar kunnen inleiden ivm litteken.
    Echet hoop ik wel dat ze eerder iets kunnen doen, ik kan bijna niets meer en heb ook geen hulp.... Mn man is nu thuis maar als die dalijk na de kerstvakantie weer gaat werken.... Zouden ze om die reden een keizersnede doen?

5. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Nee. Ze doen het echt alleen als de gezondheid van moeder en/of kind in het geding is. Hoe lastig je situatie ook is, dat lijkt niet het geval en dan is het niet verantwoord en nodig om het kind dmv een keizersnee "er uit te halen".

6. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Bij mij hebben ze ook gezegd dat er niet zomaar ingeleid kan worden na een keizersnee. Ik moet volgende week terugkomen en als ik dan al ontsluiting heb (en in mijn geval een kind dat ingedaald is en niet meer gegroeid sinds vorige week ;)) dan kunnen ze proberen de vliezen te breken.
    Aangezien de gyn dat niet verwacht, is er al een keizersnee voor de eerste week van januari gepland.

7. Miemi2

Miemi2 Lid

Jun 25, 2009
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben twee weken geleden via een inleiding bevallen van mijn tweede kindje, nadat mijn eerste ook via een keizersnee is geboren. Tegen mij is het volgende gezegd:

- Vrouwen die al eerder bevallen zijn via een keizersnee mogen niet worden ingeleid via tabletjes die in de vagina worden ingebracht. Dit omdat ze niet goed weten welk effect dit op het litteken heeft. Een andere manier van inleiden is wel mogelijk (zie hieronder).
    - Wanneer je nog geen ontsluiting hebt, kunnen er staafjes in de vagina worden ingebracht die vervolgens opzwellen en zo de baarmoedermond oprekken. Doordat eerst de baarmoedermond moet worden opgerekt, duurt deze manier van inleiden langer.
    - Wanneer je al wel ontsluiting hebt, kun je worden ingeleid dmv een infuus met weeenopwekkers.

Ik had gelukkig al 3 cm ontsluiting en werd dus meteen aan het infuus met weeenopwekkers gelegd.

Het is echter afhankelijk van het beleid van het ziekenhuis of ze je laten rondlopen tot 41 of tot 42 weken. In het ziekenhuis waar ik bevallen ben, lieten ze zwangere vrouwen (ook die niet eerder via een keizersnee waren bevallen) niet langer dan 41 weken zwanger rondlopen.

Succes allemaal met de laatste loodjes!

Share This Page