Onregelmatigediensten en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mivida, 8 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mivida

mivida Lid

7 mei 2007
    38
    0
    0
    Dordrecht
    Ik werk zelf als receptioniste in het ziekenhuis en draai dus veel onregelmatige diensten. Waaronder zelfs 7 nachtdiensten.
    Nu is dat al een vrij ongezond rooster en zijn ze er al mee bezig om dat aan te passen!

Nu ik nog niet zwanger ben , ben ik natuurlijk wel druk aan het verzinnen hoe ik dat op het werk gaat aanpakken....
    Nachtdiensten opzich zijn al ongezonde diensten laat staan als je zwanger bent.....

Zijn er dames met ervaring, hoe hebben jullie dit aangepakt...
    Heb je tijdens je zwangerschap nog wel alle diensten meegedraaid of ben je op een bepaald moment gestopt?

Heb je tips voor een gunstig rooster met variabele diensten tijdens je zwangerschap.... ?

Alvast bedankt voor de reacties,

xXx

2. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, een vriendin van mij werkt ook in een ziekenhuis en is even ver zwanger als ik maar zij blijft gewoon nachtdiensten draaien tot aan haar verlof. Ze heeft het wel vroeg aangegeven, waardoor als het mogelijk is ze wel wat gunstigere tijden kan krijgen maar voor de rest draait ze gewoon mee.

3. Niet meer actief

Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar als je je goed voelt dan kun je toch gewoon de nachtdiensten blijven draaien of zie ik dat verkeerd, want je bent tenslotte niet ziek toch? Dit is een gezonde ziekte.. en ja de onregelmatigheidsdiensten... ik denk maar zo je hebt er ooit voor gekozen en dat nu ieder moet wijken omdat er mensen zwanger worden en dan gelijk het rooster omgegooid moet worden is niet errug collegiaal toch? Nou ja ik zou er zo over denken dan. Er zijn genoeg dames die in een fabriek werken in de stofbende etc etc en hebben wisseldiensten. Dat lijkt me nog ongezonder.

Maar goed ik kan er eigenlijk niet over mee praten want ik draai geen wisseldiensten...

4. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    Ik werk zelf ook onregelmatige diensten (althans normaal gesproken dan). In onze Cao (GGZ) is geregelt dat een zwangere werkneemster vanaf 3 maanden zwangerschap geen onregelmatige diensten meer hoeft te draaien.

Ik heb er zelf voor gekozen gewoon onregelmatig te blijven werken maar ze hebben er wel rekening mee gehouden dat ik niet van late diensten naar vroege diensten ging, zodat ik voldoende rust tussendoor had.
    Voor een zwangere vrouw is rust en regelmaat toch zeker wel belangrijk en dan met name voor je kindje!
    Je moet als het zover is gewoon in goed overleg kijken waar je je goed bij voelt!

@onze wonder: Ik denk dat je oordeel dat je als zwangere dan niet collegiaal zou zijn en je zelf voor de onregelmatige diensten gekozen hebt een beetje onzin uit kramen is. Normaal gesproken kiest iemand inderdaad voor deze diensten en dit werkveld. Maar wat is nou een zwangerschap op al die jaren dat je nog moet werken? Moet je daardoor dan maar gewoon door gaan?
    Al zeg je wel dat je er eigenlijk niet over kan meepraten... je doet het wel.

5. Niet meer actief

Landa78 / het was niet zo bedoeld, maar ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat er mensen zijn die dus ook onregelmatigheidsdiensten draaien en er dus totaal geen problemen mee hebben. (mijn partner doet dat werk ook en heeft veel vrouwelijke collegás en die werken ook allemaal door in de nachten zeg maar) En ik begrijp ook dat je je rust nodig hebt. Maar is het niet iets te voorbarig om daar bij voorbaat (zonder dat je nog zwanger bent) al over na te gaan denken zeg maar dat het rooster al gewijzigd dient te worden.

En tsjah... ik praat er inderdaad wle over mee omdat ik een mening daarover heb en daar is een forum voor lijkt me.. en niet om iemand te benadelen. Ieder magzijn eigen mening geven erover en hoe het wordt opgevat is ieder zijn meug. Maar het kan best vriendelijker gezegd worden aangezien je de klemtoon niet kan zien Landa en mensen dan gelijk het negatieve eruithalen.. en onzin uitkramen dat vond ik niet dat ik dat deed eigenlijk. Ik wilde alleen maar mijn mening geven.. maar dat mag blijkbaar niet in deze forum.

6. mivida

mivida Lid

7 mei 2007
    38
    0
    0
    Dordrecht

BEdankt voor de reacties,
    Ik ben van mening dat je er maar niet vroeg genoeg over kan nadenken over hoe je het gaat aanpakken in de toekomst met je werk.

Ik heb ook niet gezegt dat als ik zwanger raak ik geen onregelmatige diensten gaat draaien. Het hoort er eenmaal bij in mijn beroep....
    Mijn vraag was meer gericht naar mensen die hier ervaringen mee hebben en hoe zij dat aangepakt hebben.....
    Ik zie me zelf namelijk niet (als ) ik zwanger ben 7 nachtdiensten achter elkaar draaien... dat is hoe dan ook al zwaar, zwanger of niet!
    En omdat ik nog niet zwanger ben kan ik hier toch wel over informeren hoe mensen dit hebben aangepakt... Nogmaals je kan maar niet goed genoeg voorbereid er tegen aan gaan.

Mischien dat ik het verkeerd verwoord heb in mijn stukje... maar ik bedoel zeker niet dat mijn rooster NU al gewijzigd moet worden terwijl ik niet eens zwanger ben. (lijkt me ergens logisch ;) )
    Het rooster veranderen zijn ze nu al mee bezig bij ons op de werkvloer, omdat wij nu al een ongezonde rooster draaien volgens CAO ( 7 nachten achter elkaar, 3 dagen vrij, en dan weer 6 diensten achter elkaar) Denk dat de mensen die zelf wisselende diensten draaien, weten wat ik bedoel!

Mijn vraag is echt puur gericht op tijdens je zwangerschap hoe men dit heeft aangepakt kwa diensten...
    Snap dat iedere vrouw de zwangerschap anders ervaart, de 1 heeft het nu eenmaal zwaarder dan de ander!

xXx

7. Niet meer actief

Hey Mivida jij hebt ook helemaal gelijk hoor ;) 7 nachten zijn ook zwaar ongeacht welke werkzaamheden je doet, ik zie het aan mijn eigen partner hij is een man en werkt er ook 7 achter elkaar in de beveiliging en hij is bij nacht 5 wel gebroken jah.... ;) Succes in ieder geval met zwanger worden en de verder info inwinnen ;)

8. mivida

mivida Lid

7 mei 2007
    38
    0
    0
    Dordrecht
    :D Onzewonder, Jij heel veel succes ook tijdens je zwangerschap.. Spannend allemaal!

Thanks..... zeg steeds de tijd zal het leren (heel stoer) Inmezelf denk ik, als het maar niet alle tijd neeemt hihi! ;)

9. Niet meer actief

Ah nee joh, heb geduld, bij ons heeft het ook 2,5 jaar geduurd middels de medische molen en zie nu... dikke buik ;)

10. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik het onzin vind om te redeneren dat je dan niet collegiaal zou zijn. Het gaat tenslotte om jou en je kindje en volgens mij is dat het belangrijkste.
    Wanneer je je goed voelt neem ik aan dat je gewoon je werk blijft doen zoals je altijd al deed.
    Tuurlijk mag je je mening geven, doe ik ook maar ik vond niet dat dit een direct antwoord was op de vraag die er gesteld werd.
    Ik bedoelde er iig niets verkeerds mee, al is het misschien wel zo over gekomen.

11. mivida

mivida Lid

7 mei 2007
    38
    0
    0
    Dordrecht
    Ik begrijp je helemaal :D h et heeft daar ook niks mee te maken met het collegiaal zijn de ja of de nee!

Mijn vraag is misschien niet helemaal duidelijk overgekomen.. maar tis nu helemaal in orde gekomen! Niks aan het handje! :D

soms ontbreekt gewoon de tonatie waardoor iets anders kan overkomen!

12. Niet meer actief

inderdaad en dat is het irritante van de sites zeg maar.. niet alleen van deze hoor, maar je weet niet hoe de klemtoon gezet moet worden af en toe.. en zo kunnen mensen het verkeerd opvatten zeg maar....

Dus vriendjes again ;)

13. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    :) :)

14. mivida

mivida Lid

7 mei 2007
    38
    0
    0
    Dordrecht
  15. Marijtje

Marijtje Actief lid

20 sep 2006
    201
    0
    0
    Het is volgens mij bij wet zo geregeld dat je geen onregelmatige diensten meer hoeft te draaien als je zwanger bent. Ze moeten dan aangepast rooster of werk voor je zoeken.

Ik had ook een baan met onregelmatige diensten toen ik zwanger was. De nachtdiensten heb ik meteen al niet meer gedaan. Ook de hele vroege ochtenddienst was niet aan mij besteed.

Ik voelde me naar collega's soms wel eens schuldig, maar super misselijk aan het werk of oververmoeid is ook niet goed.

Nachtdienst

Een zwangere werkneemster (en tot zes maanden na de bevalling) kan niet verplicht worden tot het werken in de nachtdienst. Dit mag alleen als de werkgever aannemelijk kan maken dat dit redelijkerwijs niet van hem verwacht kan worden (Arbeidstijdenwet art.4.5).

Ploegendienst

De zwangere werknemer (en tot zes maanden na de bevalling) heeft recht om arbeid te verrichten in een bestendig en regelmatig arbeids- en rusttijdenpatroon. Dit betekent dat indien de ploegendienst voor de zwangere werknemer te zwaar wordt, met name omdat daarin vaak ook een nachtdienst plaats heeft, zij voorlopig niet hoeft te werken in de ploegendienst.

Als je je goed voelt is het geen probleem, maar je hebt dus wel wettelijke mogelijkheden.

16. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Hallo,

ik werk zelf in de zorg en werk als avond,nacht weekend verantwoordelijke.
    Ik draai sinds mijn zwangerschap in goed overleg geen nachtdiensten meer.

Het mocht wel maar ik wilde dit niet.
    Ik draai nu alleen avondiensten en dagdiensten en dat gaat tot nu toe goed.

In goed overleg is er veel mogelijk!

Veel liefs Lydia

17. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik denk dat dit ook een beetje per CAO en afdeling afhankelijk is. Bij ons op de afdeling hoef je vanaf 12 weken zwangerschap geen nachten meer te draaien, maar wel gewoon je vroege en late diensten.

Ik zou zeggen informeer tijdig op je werkvloer hoe het bij jullie zit.

Kwebbel

18. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Het hangt inderdaad ook wel af van de werkzaamheden. Ik werk in de psychiatrie en mijn baas moet ook zorgen dat ik een veilige werkplek heb. Dat kan dus inhouden dat je op een andere (rustigere) afdeling komt. Bij diensten met kleine bezetting (weekend en nacht) werk je niet omdat je dan allemaal bij fysieke confrontatie je mannetje moet staan.

19. mivida

mivida Lid

7 mei 2007
    38
    0
    0
    Dordrecht
    Harstikke bedankt....
    Duidelijker kan haast niet :D

20. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Hmm..ik vind dit een nogal ondoordachte en ongebruikelijke reactie eigenlijk. Als je er niet over mee kan praten, doe het dan ook niet. Ik vind het bijna 'discriminatie" wat je nu doet. Want het is zelfs wettelijk vastgelegd dat je geen nachtdiensten hoéft te draaien vanaf 3 maanden zwangerschap. dat zal wel niet voor niks zijn besloten, maar waarschijnlijk omdat het toch wel een belasting kan zijn voor je zwangere vermoeidere, zwaardere lijf met daarin je kindje.
    Zoals jij het zegt komt het er dus op neer dat je maar niet zwnager moet worden als je onregelmatig werkt.
    trouwens, mensen die met gevaarlijke stoffen werken, met gladde vloeren, veel lawaai en in onhygienische omgevingen mogen ook weigeren hoor..
    Dus ik vind het appels met peren vergelijken!

Maar ik ben het wel met je eens dat je door kan blijven werken zolang je je er goed bij voelt. Ik heb sinds vorige week de nachtdiensten omgeruild voor dagdiensten omdat ik het niet meer trok..maar daardoor kan ik nu wel tot 4 weken voor verlof blijven werken..Goed geregeld toch? en erg collegiaal van zowel collega's als mij..dat we t samen hebben opgelost!

Deel Deze Pagina