Beste kraamdeskundige, Wij hebben een kleintje van vijf weken en sinds een paar dagen is hij overdag alleen maar rustig te krijgen wanneer hij bij één van ons twee op onze borst mag liggen met een pink in zijn mondje. Hij wil niet in bed, in de box of op de wipper, na maximaal een half uur gaat hij schreeuwen. Ik heb hem al eens tien minuutjes laten liggen maar hij houdt echt niet op, hij wordt steeds roder en bozer lijkt het wel. 's Avonds na zijn laatste voeding (ik geef borstvoeding) gaat hij wel zonder problemen naar bed en slaapt dan door tot de volgende ochtend. Ik probeer nu een ritme voor hem te creeëren: 's ochtends rond zeven uur uit bed en eten, daarna weer slapen (soms gaat dat goed, soms niet). Rond tien uur weer eten en daarna probeer ik hem neer te leggen maar dat gaat dus niet. We zitten dan maar een beetje op de bank.. Daarna eet hij rond half twee, vijf uur, acht uur en elf uur. Kan ik verder nog iets doen om hem wat rustiger te krijgen overdag?
Hoi hoi, We gaan even een aantal dingen na om te kijken waar het aan kan liggen. Hoe gaat het met groeien? De voedingstijden zijn op zich prima hoor, maar het zou kunnen dat hij te weinig krijgt. Kun je tussendoor wegen bij het CB? Hoe gaat het met ontlasting, en met plassen? Wat een goed ritme is, is het volgende. Als het voedingstijd is, dan pak je hem, geeft voeding, daarna even tutten bij jullie op schoot. Als hij dan nog niet moe is, kan hij even in de box om te spelen. Hij leert zo zichzelf bezig te houden. Zodra hij enig teken geeft van slaap, meteen naar bed. Een "inslaaphuilhuiltje" gaat als volgt. Hij huilt zachtjes, steeds harder, dan weer zachter en dan is het even stil. Daarna begint het weer opnieuw. Het kan zijn dat hij veel prikkels krijgt, en dan huilen ze meer. Dit voorkom je door hem op bed te laten slapen, zodat hij echt rust krijgt. Niet teveel lawaai en niet teveel indrukken. De slaapcyclus van een baby is maar 45 minuten, hij wordt iedere keer wakker tussendoor. Laat hem gerust liggen, hij valt waarschijnlijk weer gewoon terug in slaap. Ik weet het hoor, het valt nog niet mee om het ritme te veranderen, en dat gaat ook niet meteen goed, maar probeer het maar eens. Hoe is de bevalling geweest?? Ik hoor snel van je. Groetjes Adrienne
Hoi Adrienne, Bedankt voor je snelle antwoord . De kleine woog na de kraamweek 3450 gram (op 20 gram na zijn geboortegewicht). Hij heeft wel bijvoeding gehad de eerste drie dagen omdat hij fladderde door suikertekort. Door de kerst en nieuwjaar zijn we na drie weken voor het eerst gaan wegen en toen woog hij 3780 gram. Weer een week later woog hij 3888 gram. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat hij ongeveer één keer per week een flesje flesvoeding van 30 ml krijgt, wanneer hij 's avonds blijft huilen en mijn voeding echt op is.. Ik vind dat hij niet veel aankomt maar ik weet eigenlijk niet wat normaal is. Hij poept ongeveer één keer per dag en elke luier die ik verschoon is nat. Dat is bij elke voeding en soms tussendoor. We gaan je tips uitproberen, om hem niet te lang na de voeding op schoot te houden en meteen wanneer hij moe lijkt op bed te leggen. We legden hem al weleens in de box en soms gaat dat goed, soms niet. Maar we hadden daar niet echt regelmaat in en letten ook niet goed op of hij misschien moe werd. Het huilen gaat bij hem niet zacht-hard-zacht-stil maar zacht-hard-harder-gillen-schor. Na tien minuutjes kan ik dat echt niet meer aanhoren en ga ik hem halen.. De bevalling was super, hij was er in acht uurtjes en drie kwartier persen. Ik zou het zo nog een keer doen . Groetjes Rata.
Hoi Rata, 100 gram per week is niet echt veel, maar incidenteel kan het een keer gebeuren. Het kan een beetje een regeldag zijn. Dan is er te weinig productie, en wil hij meer aangelegd worden. Geef hier gerust aan toe, dan wordt het snel meer. Misschien dat hij daardoor zo onrustig is overdag. In combinatie met het meer rust en ritme hoop ik dat het beter gaat. Groetjes Adrienne