Hallo, Ik vraag me af of het mogelijk is dat de kwaliteit van mijn borstvoeding achteruit is gegaan, los van de kwantiteit. Mijn dochter gaat de laatste weken namelijk alleen maar méér voedingen vragen, terwijl ze naarmate ze ouder wordt toch eigenlijk naar minder voedingen zou moeten gaan. Ze vraagt zelfs 3 tot 4 keer s'nachts. Omdat nu ook de kwantiteit achteruit is gegaan ben ik af en toe kunstvoeding erbij gaan geven en daar blijkt ze het veel beter op te doen. Als ze s'nachts wakker wordt en ik geef haar de fles, dan slaapt ze daarna tot de volgende ochtend door! Ook slaapt ze overdag op een flesvoeding wel 2 uur achter elkaar, terwijl ze na borstvoeding maar een klein half uur slaapt. Na de fles is ze een veel tevredener kindje, veel minder snel huilerig. Nou is het zo dat ik met de zwangerschap 22 kilo ben aangekomen, en er zijn er nu alweer 23 af. Mijn idee is dat ik nu daarom melk met minder calorieen maak ofzo, ien dat ze daarom zo vaak vraagt omdat ze dan niet lang verzadigd is. Maar ik weet niet of dat echt zo kan zijn? Ik twijfel nu om volledig flesvoeding te gaan geven omdat ze daar tevredener mee is, of toch zo veel mogelijk borstvoeding te blijven geven omdat dat eigenlijk het beste is. Groetjes Tamio
HAllo Tamio, Uit je berichtje maak ik op dat je je zorgen maakt over de kwaliteit van je melk. Om kort te zijn. de kwaliteit van je melk is ALTIJD goed! De samenstelling past zich aan aan het tijdstip van dag en aan de behoefte van je dochter. Rond de 6 maanden is er een regelperiode. Dat betekend dat er meer melk nodig is dan dat er nu gegeven wordt. Ze zal veel en vaak drinken om dit bij te regelen. Ze zorgt zelf dus (en dat kan ook al eerder dan 6 maanden) dat de melkstroom voldoende blijft. Belangrijk is dat je bij elke voeding 2 borsten aanbied zodat ze de kans krijgt meer te drinken als ze dat wil. Als ze ene half uur slaapt lijkt me dat wat weinig dat zegt eerder iets over de kwantiteit dan over de kwaliteit. Er zijn wel wat factoren die ongemerkt kunnen bijdragen tot een dipje in jouw productie, rond deze tijd zijn veel vrouwen wer bijna volop[ in de running. Drukte en minder rust zorgne voor een wat verminderde productie. Mogelijk komt je cylcus weer op gang, dat levert ook een (tijdelijke) productie dip op) Het feit dat ze 's nachts weer 3-4 keer komt, komt overeen met haar leeftijd. Dat is iets wat je bij vele kindjes ziet. Ze ervaren overdag zoveel indrukken dat ze die 's nachts gaan verwerken. Dat maakt dat ze wakker worden, en als je wakker bent dan lust je wel wat..... Ik dnek niet dat je de terugloop in het afvallen van jou gewicht moet zoeken. Als je echt twijfelt kan je een keer extra aanleggen of kolven. Kijk hoe het met haar gewicht gaat. Ze zal rond deze periode rond de 17-18 gram per dag aankomen. Wat me even zorgen geeft is het feit dat je schrijft dat ze op BV eigenlijka ltijd huilerig is en dat ze nooit langer dan een half uurtje slaapt. Op flesvoeding 2 uur. Normaal gesproken slaapt een kindje op BV rond de 3-4 uur en op KV wel 4-5 uur. Kan je me wat meer info geven omtrent haar gewichtsverloop in de afgelopen maanden en kan je vertellen hoe je de voedingen zoal geeft. Hoe de start is geweest etc. Ik lees het wel weer, groetjes Ilse
Hoi Ilse, Bedankt voor je antwoord. Ik geef nu meestal één borst per keer omdat er anders bijna niks meer inzit bij de volgende voeding. Als ik wel beide geef dan geef ik de voeding daarop kv, zodat ik de daarop volgende voeding weer genoeg melk heb. Vandaag heb ik na de bv nog 65 ml kv gegeven en daar deed ze het dan ook langer op dus het zal de kwantiteit dan idd zijn. Ik heb altijd maar één borst per keer gegeven dus misschien dat ze daarom altijd maar zo kort slaapt?, dat ze nooit echt genoeg krijgt. Maar halve uurtjes, dan heb ik het wel over overdag en niet s'nachts, want dan slaapt ze wel langer achter elkaar. Op haar gewicht is niks aan te merken bij de geboorte woog ze 4390 dag 2: 4340 dag 4: 4190 dag 8: 4400 2 maanden: 6160 3 maanden: 6720 4 maanden: 6980 5 maanden: 7520 De eerste 3 maanden had ik juist heel erg veel melk, dat ik het bij haar mondhoekjes zag lopen. Daarna is het wat terug gaan lopen heb ik het idee. Wat de factoren betreft die de bv kunnen beinvloeden valt het wel mee denk ik. Mijn cyclus is nooit weggebleven en ik ben nu niet drukker dan de afgelopen maanden. Ik had begrepen op het cb dat als ik bv wil blijven geven dat ik haar heel vaak moet gaan aanleggen. Ik ben de regeldagen gewoon niet goed doorgekomen. Maar ik twijfelde nog tussen de bv weer opkrikken of kv gaan geven omdat ze zo veel tevredener lijkt met kv. Ik begrijp nu echter dat ik ws gewoon te weing bv gaf door maar één borst te geven. Ik weet niet of het nu te laat is om de productie nog op te schroeven Ik geef nu ongeveer 400 tot 500 ml kunstvoeding per dag bij.
HAllo Tamio, Bedankt voor je uitgebreide reactie terug. Als ik de gewichten zo zie dan is ze de eerste 3 maanden prima gegroeid, daarna vlakt het af. Op zich is dat normaal bij BV kindjes. Gemiddeld moeten ze 17-18 gram per dag aankomen. Daar zit zij wat onder. Wat het CB aangeeft dat klopt inderdaad. Ze heeft zelf natuurlijk al aardig geregeld door heel vaak een beetje te drinken. Daardoor is ze wel aangekomen. Als je de melkproductie wilt opvoeren dan is het goed om daar even een paar dagen veel tijd int e stoppen. Leg haar steeds aan wanneer ze daar om vraagt en biedt beide borsten aan. Ze zal dan vanzelf al meer drinken. Jou lijf zal denken....oeps, blijkbaar moet er meer komen dan er tot nu toe is gemaakt, en gaat meer melk produceren. Je kunt dit proces nog wat versnellen door steeds na de voeding (of een paar voedingen anders wordt het wel heel druk op de dag) na te kolven. Verwacht dan geen flessen vol maar het creeert wel die extra vraag. Na een par dagen zal je merken dat het volume echt hoger owrdt. Ik zal je prive ook wat middeltjes mailen die kunnen bijdragen tot een hogere melkproductie. Die zet ik liever niet zo op het forum omdat ik graag in de hand houd wie ik die info geef. Op zich kan je KV en BV nog even naast elkaar blijven geven. Leg eerst aan en geeft de KV pas als ze klaar is met de borst. Als ze meer gaat drinken dan zal je merken dat ze ook steeds minder KV erbij wil. Succes en zet hem op. Alles is nog mogelijk! Zeker omdat je in het begin ruim in de melk zat weten je borsten wel wat er moet gebeuren. Ilse
Hoi Ilse, bedankt voor de tips. Het gaat meteen al beter door haar vaker aan te leggen. Gisteren heeft ze in totaal maar 265ml kv gehad en vandaag maar 280ml. Wat het kolven betreft, ik heb een tijdje geleden wel een borstkolf (handkolf van Avent) aangeschaft, maar ik krijg er niet veel mee gekolfd. Zelfs al niet als mijn borst helemaal vol is. Dan zit ik echt een half uur te kolven voor 40 ml. Héél soms dan lukt het ineens wel en dan gaat de kraan echt ineens open zeg maar, maar ik heb niet kunnen ontdekken wat ik dan anders doe. Dus het kolven vind ik geen succes. Maar ik denk dat het me zo wel gaat lukken! Groetjes Tamio
HAllo Tamio, Wat fijn om te lezen dat het nu al veel beter gaat met alleen aanleggen. Ik denk dat het niet kunnen kolven met name iets wat "tussen je oren zit"is. Het is niet dramatisch hoor maar het komt er op neer dat je lichaam niet de melk kan laten stromen aan zo'n raar plastic ding. Dit komt vaak voor. Je kan eens proberen om via de huisarts de neusspray Syntocinon te vragen. Dit is een kunstmatige vorm van het hormoon oxytocine. Wat zorgt voor een toeschiet reflex. Spray dit 1 maal voor het kolven, zit dna wel klaar met alles, en ik denk dat het dan goed komt. Soms is het voldoende om te weten dat je dit bij de hand hebt. Probeer het eens uit, het is een niet verslavend middeltje wat ook geen nadelige effecten heeft op Manon. Succes Ilse