Is mijn baby te dik?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Banana, Jun 8, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Banana

Banana Fanatiek lid

Jun 29, 2014
    2,045
    621
    113
    Hoi allemaal,
    Vandaag bij cb geweest voor de drie maanden controle plus prikjes.
    Mijn zoon van nu 3 maanden oud is ongeveer 63 cm lang en weegt nu 7900 gram. Zijn gewicht is nu buiten de grafiek.
    Zijn schema is als volgt:
    0700 180/6
    1100 180/6
    1500 180/6
    1900 180/6
    2300 180/6
    +- 0300 90/3

Zijn fles van 700, 1500 en 2300 laat hij meestal 40/50 cc staan.
    Hij drinkt ongeveer 900 cc per dag.

Volgens cb moet ik hem volgens zijn gewicht 4 x 180/6 geven. Maar dat red hij echt niet. Hij komt al vanaf geboorte hard aan. Was op dag 2 al wat boven zijn geboorte gewicht.

Het is verder een blije baby met spekjes overal.

Ik heb nog een zoon van 3 en dat was ook een flinke, maar niet zo flink. Het maakt me toch weer erg onzeker allemaal en ben nu bang dat hij lichamelijk misschien iets mankeerd ofzo.

Hebben jullie ervaringen/tips voor mij?

2. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Oh heerlijk toch, lekkere babyspekkies!!❤️

Trekt vast wel bij zodra hij gaat rollen/kruipen. Vind met 3 maanden over naar vier flessen ook wel erg weinig. Volgens mij heb je een prima schema!

3. Chai

Chai Actief lid

Oct 16, 2017
    395
    140
    43
    Female
    Hey, heel herkenbaar dit.
    Zelf trek ik me niet zoveel aan van het cb want baby’s hebben geen handleiding. Zolang mijn baby geen “overgewicht” heeft mag ze best een flesje extra vind ik terwijl het cb dan doet alsof ik mijn kind vermoord o_O:confused:

In ieder geval, hier kreeg mijn kleine va zo’n 3 maanden ook flesjes van 180 en steeds wat achterlaten. Wat ik toen deed is een app downloden waarbij ik dat kon bijhouden. Ik gebruik nu Sprout Baby want daar kan je echt álle info in kwijt. Voedingsschema, slaappatroonen, lengte/gewicht/hoofdomtrek grafiekjes, afspraken, prikjes zelfs, etc.
    ik ging toen bijhouden hoeveel ze precies dronk om hoelaat, en dat telde ik dan bij elkaar op en vergeleek ik met zoveel flesjes x zoveel ml wat het cb adviseerde. Let dus wel op dat als je een fles maakt met 180ml dat je na de voeding kijkt of er wat overblijft en dat dan van de hoeveelheid afhaalt! Ik kwam uiteindelijk op hetzelfde neer qua hoeveelheid! Misschien een halve fles meer ofzo. Ik zou dat een dag of twee doen en dan zelf bepalen of je het echt teveel vind, want ik vind een flesje extra echt geen ramp zelf hoor. Mijn dochter had dat ook en toen ze wat ouder werd veranderde de hoeveelheid flesjes per dag namelijk niet. Dus dan is het weer prima.

Mijn dochter is nu 5 maanden oud en die kreeg om de 4/5/6 uur flesjes van 210. Best veel, maar ze liet vaak veel staan of dan wilde ze langer geen fles. Kwam op hetzelfde neer maar ik ben toen toch gaan kijken wat er gebeurde als ze echt een ritme kreeg. Om de 4 uur stipt een fles van 180. Dat werkt nu prima. In de ochtend heeft ze 1x dat ze een fles een uur vroeger neemt en in de nacht blijft ze dan vaak 6 uur lang stil na haar laatste avondvoeding.

Conclusie? Baby’s hebben hun eigen ritme. Als je ongeveer voldoet aan de dagelijkste hoeveelheid die aangeraden word is het prima naar mijn mening!

4. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Alle (goedbedoelde) adviezen van het CB... Volg je kindje en je eigen gevoel!
    Mijn zoon was een tienponder en ik moest ook minder geven maar dat heb ik niet gedaan want dat werd drama. Hij had gewoon behoefte aan die extra fles. En nu is het een slanke 7 jarige.

Chai likes this.
  5. HvO

HvO Niet meer actief

Wij willen wel wat spekkies overnemen hoor. ;) Love babyspekkies.

Hier het omgekeerde. CB blijft “hameren” op dat ie op het onderste lijntje zit of er net onder. Maar hij blijft gewoon groeien (gemiddeld 150 gram per week) en dat op zijn eigen lijntje. Meer voeding dan ie nu krijgt gaat er ook gewoon niet in. En de kinderarts vond hem ook wel klein maar geen probleem want hij groeit op zijn eigen lijn.

Wat ik van dit forum en mijn omgeving heb geleerd is niet al te veel luisteren naar CB. :|

Chai likes this.
  6. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,230
    28,215
    113
    Nee hoor, gewoon lekker doen wat je doet. Als je baby straks gaat bewegen dan verliest hij vanzelf zijn vetjes.

Chai likes this.
  7. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

De groei gaat ook met horten en stoten.
    Ons zoontje komt vaak ineens hard aan (heeft dan ook een duidelijk bolle kop :D) om vervolgens in de lengte te schieten en weer gewoon zijn lijntje te volgen.
    Sinds hij actiever is geworden daalt zijn gewicht lijntje iets en aan hem te zien is hij nu gewoon ‘normaal’

8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,606
    8,357
    113
    Female
    Ik heb ook een zware jongen. Nu met 2 jaar ook nog steeds. Vanaf 2 jaar doen ze aan bmi. Onze zoon zit in obesitas 2. Snoep krijgt hij bijna niet. Wel koolhydraten omdat hij nog in de groei is. Nu gaat hij rustig aan vaker lopen buiten en nog meer bewegen. Het eerste doel is de beweging te vergroten en daarna als dat niet werkt dan gaan pas de koolhydraten omlaag.

P.s. Ik weet niks van kunstvoeding, onze groeide bijna een kilo per maand op bv.

9. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Toen mijn dochter 63cm was, woog ze 6200gr.

Qua voeding is 4 flessen bij 3 maanden wel echt heel erg weinig. Alleen zit je nu wel op 33 schepjes per dag (als alles op gaat) en geadviseerd wordt niet meer dan 30 schepjes. Misschien kan je foppen door een schepje minder te doen bij sommige flessen maar wel dezelfde hoeveelheid water? Dat is: als je iets zou willen aanpassen, als je dat niet wilt dan dit bericht gewoon negeren!

10. Banana

Banana Fanatiek lid

Jun 29, 2014
    2,045
    621
    113
    Dank jullie wel voor alle adviezen en ervaringen! Voel me al iets beter.
    Ik heb ook echt niet het gevoel dat ik mijn baby overvoed ofzo. Maar bijna 8 kilo met 63 cm lijkt me wel teveel ja. Ik ga eens een aantal dagen goed bijhouden wat hij precies drinkt en hoe vaak.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Volg vooral je gevoel, ik krijg zelf vaak jeuk van de adviezen van het cb.
    Laatst was mijn zoon 100 gram aangekomen in 2 maanden tijd waardoor hij van de +2 lijn naar de +1 lijn schoof. Helemaal prima, want met zijn lengte zit ie ook op de +1 lijn dus nu is ie prima in verhouding. Nou dat moesten ze toch wel in de gaten houden hoor, want stel dat die dalende lijn voortzet o_O om vervolgens te zeggen: krijgt ie nog 3 flessen? Hij moet echt naar 2 hoor! :rolleyes:
    Toen dacht ik echt: waar staan hier de camera’s?

Roodborstje2 likes this.
  12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier een flinke meid van inmiddels bijna 11 maanden, moet maandag naar het CB dus dan weet ik d'r gewicht van nu, maar ik schat dat ze richting de 12kg gaat.
    Ze is geboren met 7 pond, woog met 3 maanden 7,5kg, met 4 maanden 8,5kg, met 6 maanden 9,5 en met 8 maanden 10,5kg, maar daarbij ook wel 75cm lang.
    Mijn ervaring is dat voeding niet zoveel zegt op deze leeftijd. Hier dronk dochter vanaf 3 maanden wel 4 flessen eerst van 150/5, later van 180/6 en dan 's nachts nog een kleiner flesje, maar bleef dus ook zo flink groeien.
    Haar broer had dezelfde hoeveelheid voeding als jullie zoon en groeide minder hard.
    Wat je zou kunnen doen is de 3 tussen flessen overdag 180/5 maken, dan krijg je wel de hoeveelheid vocht maar compenseer je met dat flesje van de nacht.
    Hier is ze dus nog steeds flink, maar ik zie d'r duidelijk slanker worden, voor al in d'r gezicht. Ze heeft nog steeds lekkere babyvetjes, maar het wordt niet erger zeg maar. Ze kruipt sinds een paar weken, trekt zich nu op en begint voorzichtig stapjes langs de bank te zetten, dus ik denk dat het wel goed zal komen hoor.

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Haha mooi hé, heb ik ook een keer gehad. Dochter van 3 maanden woog al 7,5kg, dat was toch wel erg veel, wat ik d'r dan toch gaf?! Toen ik aangaf dat ze nog flessen van 150/5 kreeg moest ik maar snel gaan ophogen want vanaf 6kg mochten kindjes flessen van 180/6 drinken. :rolleyes:

Blijdorp and Eppo82 like this.
  14. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Joh dat gaat er straks vanzelf af als ie gaat bewegen. Zo extreem is het niet.
    Hier is zoontje 8mnd, 78cm lang en weegt onderhand 12 kilo.
    Tja te zwaar... Maar het kind heeft gewoon honger.
    Al vanaf zijn geboorte heeft ie enorme honger.
    Drinkt soms nog 6 flessen van 180/6. Naast de bijvoeding. Het zij zo... Als ie krijst vd honger geef ik hem eten. Als ie straks gaat kruipen en lopen vliegt het er af.

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Hier zou ik me eerlijk gezegd wel zorgen om maken. Mijn zoon is altijd fors geweest tot nu toe, maar is nooit boven de 1000cc gekomen (chronisch dan, er zal vast een keer een dag tussen hebben gezeten), zeker niet met bijvoeding erbij. Ook heb ik aangehouden dat als hij een volledige maaltijd at (200 gr ong) hij een fles minder kreeg.
    Dus als moeder zou ik me wel zorgen maken als hij dan nog steeds krijst van de honger..

16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
    Hier precies hetzelfde! Al is hij dan nu een slanke, gespierde 10 jarige.

Edit: ik hield me toen wel aan max. 5x 180. Maar met wat ik nu weet zou ik eerder voor 6 of 7 kleinere flesjes gaan.

Eva2011 likes this.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
    Nou meer omdat meer dan 5 flesjes flesveding gewoon echt slecht is voor de nieren.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
    Bij het eerste bezoek op het cb met 6 weken kreeg ik al op mijn kop, hij was ruim 6 kilo en mocht maximaal 5 wegen. Eh mevrouw, dat woog hij bij de geboorte... dus hij had niet mogen groeien in 6 weken?

19. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Hahahaha geweldig!

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Ik zou zelf toch eerst willen weten waarom hij zoveel nodig heeft.

Share This Page