vaste houding slapen ??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jmm, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    #1 jmm, 14 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2012
    Hoi moeders,

Heb een vraagje over een vaste houding slapen, die van mij is eigenwijs zeg , draai ik zijn hoofdje om 2 tellen later draait ie hem weer terug , hij heeft al een beetje een vaste houding , is nu 2 maanden en krijgt al een beetje een scheef hoofdje omdat ie elke keer op een kant ligt , hebben jullie tips hoe je dat hoofdje kan draaien en zo blijft liggen.
    Heeft iemand tips voor me ? gr jmm

2. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    En wie heeft er wel eens een helmpje gekregen ivm scheef groeide van het schedeltje ?

3. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Draai je zijn hoofdje als hij wakker is of als hij slaapt?
    Wij konden een helmpje voorkomen door oefeningen te doen van de fysio. En als dochterlief sliep, liepen we elk kwartier naar boven om het hoofdje te draaien. Na verloop van tijd hoefde we dit minder vaak te doen omdat ze langer 'goed' bleef liggen waardoor de afplatting ook minder werd.

4. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Blijven proberen... Wij probeerden het vaak als hij wat dieper in slaap was, na een uurtje of zo. En ik bleef er soms ook nog wel eens heel even bij staan na het omdraaien en hield een hand langs zijn wangetje zodat hij als hij terug wilde draaien werd tegengehouden en eigenlijk meteen weer terug ging. Na een tijdje draaide hij zelf zijn hoofdje om in zijn slaap. We hebben een babyfoon met camera in zijn kamertje, dus was eigenlijk heel goed bij te houden (al kan dat zonder natuurlijk ook).

5. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
  6. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Klinkt erg bekend, D heeft ook een voorkeurshouding. Al maanden doe ik oefeningen met hem, en dat helpt heel erg goed. (hij kreeg dus een afplatting en nu is dat vrijwel niet meer zichtbaar, tenzij je erop gaat letten). Wij hebben trouwens niet gekozen voor een helmpje.

Ik kan je een kinderfysio erg aanraden. Zij heeft ons zeer bruikbare tips en oefeningen gegeven. De kinderfysio komt hier thuis (weet niet of dat standaard is) en kijkt dus mee hoe je de dagelijkse handelingen verricht en hoe je dus de afplatting tegen kan gaan.

Wat ik bijna vergeet, hier had het weinig zin om D's hoofdje terug te draaien, ook al is hij in diepe slaap. De eerste tijd hebben we dan ook zo'n zijslaapkussen gebruikt, maar als ze ouder worden (en dus gaan rollen) werkt dat niet meer.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zijslaapkussen?? En daarmee iedere keer wisselen van kant...
    Hier hebben we haar vanaf het begin op haar zij gelegd, om en om. Nooit last gehad van voorkeurshouding of afplatting.

8. tamren

tamren Bekend lid

25 okt 2010
    690
    1
    0
    Deventer
    Onze dochter slaapt ook op haar zij in zo'n zijslaapkussen. Ze had een beetje een scheef hoofdje, maar dat trekt nu al behoorlijk weg. Succes.

9. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland

Tja, advies was op de rug laten slapen. Onzekerheid, eerste kindje, alles goed willen doen en ben dus meegegaan met het advies. Mochten we nog een kindje mogen krijgen, volg ik absoluut mijn gevoel!

Die zijslaapkussen was een handig hulpmiddel om te zorgen dat de afplatting niet erger zou worden.

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Klopt, veel mensen gaan mee met dat advies met een voorkeurshouding als gevolg!
    Voorheen was de richtlijn/ advies dat ze de eerste twee weken om en om op de zij en daarna naar de rug. Omdat veel ouders dat blijkbaar vergaten/ niet deden is het advies veranderd naar vanaf dag1 op de rug.
    Tja, over een paar jaar komen ze hier vast wel weer op terug (is al zó vaak veranderd!).

Persoonlijk vind ik dat pasgeboren kindjes veel lekkerder liggen op de zij, compact, handjes gecentreerd/ bij elkaar. Oogt veel natuurlijker.
    Op de rug zie je ze ook veel vaker met de armen zwaaien en veel onrustiger liggen... Maar ja, de inspectie denkt daar anders over blijkbaar!

De volgende komt hier ook weer gewoon op de zij te liggen hoor!

11. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Daar ben ik het wel mee eens. De eerste drie dagen waren we in het ziekenhuis en heeft de kleine op zijn zij gelegen, hij lag er heerlijk bij te slapen. Thuis hebben we hem wel op zijn rug gelegd, omdat de kraamhulp dat ook deed en het advies zo was. Plus dat ik het in het ziekenhuis zelf niet gedaan had (was nog niet op de been vanwege ks) en het dus ook niet zo goed aandurfde omdat je hem dan wel goed neer moet leggen... De puckababy was dan inderdaad misschien ook niet nodig geweest.

Deel Deze Pagina