Mijn dochter van nu 6 weken is overdag soms erg onrustig. Ik dacht meteen aan kramp en die heeft ze ook, maar ik zie ook dingen die ik niet herken bij mijn oudsten: -veel 'wegslikken', vaak de hik hebben -soms begint ze 1,5 uur na de voeding alweer hongersignalen te vertonen. Ik voed haar dan met dezelfde borst. -veel kreunen, ook in haar slaap. Dit doet ze alleen overdag, s nachts slaapt ze rustig (tot nu toe) -korte voedingen. Na hoogstens 10 min laat ze de borst los, ze hoeft dan echt niet meer. Vaak valt ze dan in slaap, om dan snel weer wakker te worden. -liggen vindt ze niet fijn. Slapen in de kinderwagen en in de Maxi-cosi onderweg gaat wel goed. Kan ze verborgen reflux hebben? Ik weer uit de posts van vooral @Averlhach wel ongeveer waar je dan op moet letten, maar ik weet het gewoon niet zeker. Ze ruikt verder niet zuur.
In mijn weblog staan de meeste symptomen en ook de leefregels die je zonder problemen kan opvolgen. Die leefregels hebben geen nadelig effect als er geen sprake is van reflux. Elke baby heeft wel iets last van reflux, puur omdat de maagklep gewoon nog moet volgroeien. Net als de darmpjes zeg maar. Alleen de ene heeft echt last en pijn en een ander kindje heeft alleen een aantal symptomen. Verborgen reflux kan dus heel goed. Borstvoeden heb ik zelf geen ervaring mee. Wel weet ik dat je in andere houdingen kunt voeden als je bijv een sterke tsr hebt. Daar zou je evt een lactatiekundige voor kunnen inschakelen of bijvoorbeeld @Shakes vragen. Krampjes kan je zo veel mogelijk voorkomen door lucht in de maag voorkomen, maar nooit helemaal wegnemen. Je zit nu wel in de piek kwa krampjes. Heb je al eens een draagdoek of -zak geprobeerd? Je mag mij ook een pb sturen, als je dat fijn vind.
Mag ik inbreken in je topic? Ik zou zelf een topic openen, maar zag nu deze staan.. Ons zoontje is 3 wk.. en heeft ook symptomen van verborgen reflux.. - altijd de hik na de voeding (meestal uur later) - veel slikken, gapen, tong uitsteken, vies kijken - heeeeel veel huilen - slecht slapen. Wel willen slapen, maar steeds wakker door oprispingen - tijdens fles voeding hoofd achterover gooien - zuur ruiken - af en toe doorzichtig water (maagzuur?) Spugen - tijdens huilen wordt zijn stem hees - rochelen, vreemde schrapende geluiden maken.. Wat we hebben gedaan: - bed en aankleedkussen omhoog - 30 min na voeding omhoog houden - goed boeren - kleinere / meer flesjes - johannesbroodpitmeel (tammi) geprobeerd een aantal dagen met kramp tot gevolg, en voor ons gevoel nog meer last van oprispingen. Daar sinds gisteravond mee gestopt. - draagdoek Zou medicatie uitkomst bieden of zou dit geen verschil maken? Wat kunnen we nog doen?
@Nescio : klinkt wel als reflux, maar daar kan je met bv ook een en ander aan proberen te verhelpen. Google eens op biological nurturing. Dan moet je kindje tegen de zwaartekracht in drinken, waardoor het minder heftig gaat. Blokvoeden is ook een goeie, maar dat doe je dus al. Heb je het gevoel dat je een sterke toeschietreflex hebt? Moet ze in het begin heel hard drinken om te kunnen volgen? Dan kan je de eerste melk laten wegvloeien in een doek. Verder kán om de anderhalf uur drinken gebeuren. Bv kindjes drinken, zeker op deze leeftijd, liever niet om de vier uur. Tien minuten drinken kan ook voldoende zijn. Dus daar hoef je niet meteen op te focussen.
@Averlhach : bedankt! Ik denk dat ze er iets meer last van heeft dan haar zussen. We volgen de leefregels op, alles schuin gezet en draagdoek vindt ze ook fijn. @Shakes, biological nurturing is een hele goede! Heb haar gisteravond na een uur 'spartelen' zo rustig gekregen. Ik heb idd een heel sterke tsr, gisteravond eerst het 'ergste' afgekolfd, en in de biological nurturing-houding moest ze nog steeds heel snel drinken. Ik heb het trouwens alleen aan de rechterkant, de linkerborst drinkt ze veel rustiger.
Fijn dat dat toch een beetje helpt! Een lactatiekundige zal waarschijnlijk nog wel extra tips hebben, indien nodig.
@exciting wat vervelend dat jouw kindje er zon last van heeft! Hopelijk zal het met medicatie beter gaan.
Hier zelfde symptomen, wij hebben nu ook omeprazol en de pepti voeding en gaat het veeeel beter. Ons meisje is 180 graden gedraaid. Ze is ermee begonnen toen ze ongeveer 7 weken was. inmiddels alweer 4 maanden, wat hebben we nu een vrolijke, heerlijke meid! Heel veel succes. Hopelijk helpt bij jullie de omeprazol ook!
Wat fijn om te lezen dat het heeft geholpen. Ik wou dat ik het nu al had.. maar het moest besteld worden. Hoelang heeft het geduurd voordat jullie verschil merkten? En dikken jullie de pepti ook in? Want dat wordt afgeraden toch i.c.m. omeprazol?