onrust en vijfde ziekte?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annekulpe, 7 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    valentijn had 2 dagen hoge koorts en nu allemaal rode bultjes op zijn gezicht en kleinere rode vlekjes op zn lichaampje, ik denk eigenlijk misschien wel dat het de vijfde ziekte is...

maar sinds gisteravond is hij zo vreslijk onrustig! hij krijst, gilt en wil helemaal niks, ook niet als ik hem afleid met iets wat hij normaal gesproken heel erg leuk vind...2minuten en dan begint het weer..

weet iemand of dit misschien vijfde ziekte is ofzoiets?

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Zijn het geen waterpokken?

Dit kon ik vinden over de vijfde ziekte:
    Wat zijn de verschijnselen?
    De vijfde ziekte komt vooral voor bij kinderen van 4 tot 10 jaar, meestal in het voorjaar of de vroege zomer. Het kind krijgt rode wangen met grillige, rozerode vlekjes. De uitslag breidt zich uit naar romp, billen, armen en benen. De vlekjes vloeien samen tot grotere vlekken. Het kind kan wat koorts en jeuk hebben, maar voelt zich verder niet ziek. Na ongeveer tien dagen is de uitslag verdwenen. Bij warmte, kou, inspanning of stress kunnen de vlekjes tijdelijk terugkomen.

Hoe ontstaat het?
    De vijfde ziekte wordt door een virus veroorzaakt en is licht besmettelijk. Het virus wordt bij hoesten en praten via druppeltjes in de lucht overgedragen. Na de besmetting duurt het ongeveer twee weken voordat de vlekjes optreden. Het kind kan de ziekte op anderen overdragen in de week voordat de vlekjes verschijnen. Zodra de vlekjes zichtbaar worden is het niet meer besmettelijk.

Adviezen
    U hoeft niets te doen. Bij jeuk kunt u mentholpoeder op de huid aanbrengen. Uw kind mag gewoon naar school. Op het moment dat de ziekte zichtbaar wordt, is het kind immers niet meer besmettelijk. Kinderen hebben elkaar vaak al besmet voordat de ziekte zichtbaar is. Andere ouders of personeel maken soms wel bezwaar.

Hoe gaat het verder?
    De ziekte gaat vanzelf over, zonder ernstige ziekteverschijnselen. Een kind dat de vijfde ziekte eenmaal heeft gehad, kan de ziekte nooit meer krijgen. Daardoor zijn de meeste mensen (60%) op volwassen leeftijd tegen de ziekte beschermd.

Vrouwen die in de eerste helft van de zwangerschap de vijfde ziekte krijgen, hebben een iets verhoogde kans (9% ) op een miskraam of een doodgeboren kindje. U kunt zich hier niet tegen beschermen. De ziekte is immers besmettelijk in de week voordat de uitslag optreedt en de ziekte herkend wordt. Deze vrouwen krijgen het advies met hun huisarts contact op te nemen.

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoi hoi wat jij beschrijft had youame ook en ze had de 6e ziekte+spruw

4. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    nee ik denk geen waterpokken anders hadden er blaasjes op gezeten... en ik had in principe al wel wat info gevonden over de vijfde ziekte, maar die onrustigheid verbaasd mij nogal...
    had het cb ook al gebeld, en krijg als antwoord.. zal vast een kinderziekte zijn , alleen ze hadden geen antwoord op het krijsen en gillen.. het gaat echt zo vreselijk hard, hij overstrekt zich dan helemaal...

5. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik heb de info over de zesde ziekte even bekeken en dat lijkt er inderdaad aardig op Marline. Tenminste zoals Anne-Marie het omschrijft.

De Zesde ziekte, ook wel driedaagse koorts genoemd, is een kinderziekte die niet helemaal zo onschuldig is als de vijfde ziekte, maar toch nog vrij ongevaarlijk.

De Latijnse benaming is exanthema subitum of roseola infantum. De ziekte wordt veroorzaakt door het humaan herpesvirus type 6, een virus dat verwant is aan de verwekker van de koortslip en van genitale herpes. In tegenstelling tot deze andere virussen geeft de verwekker van zesde ziekte geen terugkerende problematiek. De incubatietijd is 10 tot 15 dagen.

De ziekteverschijnselen bestaan uit een vrij plots optredende, enige (meestal 3 tot 5) dagen durende hoge koorts, (39 tot 40,5 °C), meestal zonder duidelijke lokaliserende symptomen zoals oorpijn of een zere keel. De koorts zakt dan vrij abrupt waarna het kind een uitslag ontwikkelt. Soms gaat de uitslag gepaard met keelontsteking, oorontsteking en/of vergroting van de lymfeklieren in hals en nek. Het kind hoeft geen erg zieke indruk te maken en een koortswerend middel zoals paracetamol is meestal reeds voldoende. Meer is er trouwens niet aan te doen, de ziekte geneest vanzelf.

(bron: Wikipedia)

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Misschien heeft hij wel iets van oorpijn / -ontsteking ofzo, dat hij daarom zo onrustig is?

7. victoria

victoria Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.131
    0
    0
    Als hij zo hard huilt en zich overstrekt en jij kent dit gedrag niet van hem, dan zou ik gewoon naar de huisarts gaan. Anders blijf je je maar zorgen maken.

Mijn zoontje had vorige week wel waterpokken, begon ook met kleine rode vlekjes en pas later kwam er op een aantal blaasjes, maar hij had niet die onrust die jij beschrijft.

Veel sterkte

8. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    het gekke is, ik mag wel aan zijn oortjes komen, dus denk niet dat dat het is..
    ben al zeker een uur aan t surfen op internet, maar ben net tegen gekomen dan kinderen maag darmstoornissen kunnen hebben, en last van de gewrichten... zal hij daarom zo onrustig kunnen zijn?

9. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Heeft hij ook vuur rode armpjes of niet?

10. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    nee niet vuurrood
    op zijn lijfje heeft hij kleine rode vlekjes, (nog) niet heel erg dicht bij elkaar
    en op zn gezichtje zijn ze donkerrood en wat groter

11. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    het ene moment zijn de vlekjes er en het andere moment zijn ze trouwens weg op zijn gezicht, en dat gaat de hele tijd door

12. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Youri heft de zesde ziekte gehad, maar toen wij bij de dokter waren keek die naar zijn armen en die waren vuurrood dus die dact eerder aan de vijfde ziekte. Achteraf is het de zesde ziekte geweest maar ook inderdaad met die pukkels.

13. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    jeetje, ik vind het zo zielig als die kleintjes ziek zijn, veel beterschap kleine man

14. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    mou ik kijk morgen nog even aan , en anders ga ik gewoon even naar de ha

15. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Nou dat lijkt me wel het beste inderdaad... hopelijk knapt je mannetje snel op want een ziek kindje en een mama die niet weet wat er is is niet fijn!

Dikke knuffel van ons.

Deel Deze Pagina