Wie kan mij helpen? borstvoeding en kunstvoeding vraag

Discussion in 'Baby en dreumes' started by tico, Aug 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    Hoi allemaal,
    Ik probeer het nog eens hier, heb al een lactatiekundige geraadpleegd maar die begrijpt het denk ik niet. Sind 1,5 week ben ik begonnen om ook flesvoeding te geven. Dit lukte eerst helemaal niet en nu drinkt ze Dan zo'n 100 ml. En dan begint ze te gillen en wil niet meer. Met de borstvoeding dronk ze eerst altijd allebei de borsten en dan tussen de 5 a10 min per borst. Nu drinkt ze ook ineens nog maar 5 min aan 1 borst per keer en dan wil ze niet meer, als ik blijf proberen gaat ze gillen. Ze vraagt verder niet om extra voedingen en lijkt tevreden maar het kan toch niet zo zijn dat ze ineens veel minder nodig heeft? Ze heeft nog wel plasluiers maar wel wat minder vol per keer, hoewel dat ook lastig is in te schatten omdat ze tot 2 weken geleden een aantal keer per dag poepte en nu nog maar 1 keer( dit was echter al voor dat dit begon dus komt niet door het minder eten) iedereen zegt zolang ze tevreden is en niet om meer vraagt zal het wel goed zijn, maar ik maak me zorgen en het beheerst mijn hele dagen. Na elke voeding ben ik weer gefrustreerd, het kan toch gewoon niet dat ze ineens de helft minder nodig heeft? Ze is trouwens 14 weken. Wie helpt mij?

2. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft altijd lang gedronken aan de borst, pas sinds een maand of 6 ging hij ineens minder drinken. Kan hier aan de bijvoeding liggen en omdat hij te druk is met andere dingen.

Wellicht is dat laatste nu ook bij jou aan de hand? Dat ze veel indrukken op doet en even minder tijd heeft om te drinken?

Je zou kunnen overwegen, om jezelf gerust te stellen, om wat vaker te gaan wegen. Wat wij hier de eerste week weleens deden (maar ja.. toen hadden we nog de weegschaal thuis) was wegen voor en na de voeding, dan wist ik precies wat hij dronk (hij was ook te klein en wat geel.. dus moesten toen ook extra goed weten hoeveel en of hij goed dronk).

Maar... zoals andere al zeiden... als ze te vrede is en ook niet eerder komt voor een voeding, zal het wellicht gewoon voldoende voor haar zijn (en drinkt ze wellicht krachtiger en dus sneller meer). Maar als jij je er zorgen om maakt, moet je er wel wat mee!

Hoop dat andere nog wellicht iets voor je weten....

Aan de fles moet ze wellicht ook wennen, is een andere smaak.. andere techniek en niet bij mama.

3. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    Ja ga denk ik maar een weegschaal huren of zo voor mijn eigen gevoel beter denk ik. Want ik maak mezelf gek zo. Er heeft niemand last van behalve ik en ik maak die kleine gek door maar met de fles of tietnin haar gezicht te blijven zwaaien. Maar ik blijf het zo raar vinden! Ik eet toch ook niet ineens de helft zonder honger te krijgen ( zou ik wel fijn vinden want er kan wel wat af bij mij haha) maar mijn meisje moet gewoon lekker groeien.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Geef je kunstvoeding in de fles of borstvoeding?

Ik zou eerst eens stoppen met kunstvoeding in de fles te doen, maar borstvoeding als dit mogelijk is. Of wil je afbouwen?

In principe zeg ik; als zij tevreden is, voldoende plasluiers heeft en gezond oogt is er niets aan de hand en zou ik gewoon 1 borst aanbieden. Door te veel te focussen kun je juist problemen creeren.
    Bied eens een paar dagen alleen borstvoeding aan, als dit een optie is en zodra zij klaar is is ze klaar. Kijk hoe de dagen dan lopen.

Je kunt uiteraard altijd een weegschaal huren en haar voor de voeding en na de voeding wegen. Dan weet je hoeveel ze gedronken heeft. Misschiens telt dit jou erg gerust of is het zodanig weinig dat je weet dat je stappen moet ondernemen. En dan heb je ook een richtlijn.

Kunstvoeding valt zwaarder dan borstvoeding en veel borstvoedings-kindjes drinken weinig kunstvoeding als ze dat aangeboden krijgen.

5. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    Ik wil inderdaad gaan afbouwen. Dus ze moet ook aan de kv gaan wennen. Ik geloof niet dat ze de kv vies vind want ze drinkt het wel tot 100 ml en dan is ze het zat. Ze is altijd al wat lui geweest met drinken moest haar ook altijd tussendoor verschonen om haar weer wat op te peppen. Maar nu maakt ze het wel erg gek!

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Vertrouw op je kind! Zij weet echt wel wat ze nodig heeft. Kunstvoeding ligt zwaarder op de maag, dus daarvan zal ze (iig de eerste tijd) gewoon minder drinken dan van borstvoeding. Je kunt gewoon wekelijks even gaan wegen voor je eigen zekerheid, om de groei in de gaten te houden, maar als de groei dan even iets minder hard loopt, loop je wel het risico dat je daarvan over de stress raakt en juist nog meer wilt gaan proppen.
    Ik denk dat je dan in een vicieuze circel komt.

Als ze altijd goed gegroeid heeft en ze meldt zich bij honger altijd netjes, is ze iig geen kandidaatje voor stille honger en kun je echt gewoon op haar vertrouwen. Overgang naar kunstvoeding kan even tijd nodig hebben, voor ze daaraan gewend zijn. Zelfs als ze daarvan even iets minder hard gaat groeien, is dat geen ramp: dat halen ze wel weer in :)

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,946
    113
    Female
    #7 Zoe123, Aug 29, 2013
    Last edited: Aug 29, 2013

8. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kindjes kunnen na een tijdje veel efficienter drinken. Ze halen er meer uit in kortere tijd. Vertrouw op je kindje.

9. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Het kan best dat ze nu korter aan de borst drinkt omdat ze effectiever drinkt. Ze is er dan gewoon heel geoefend in geworden en krijgt in kortere tijd meer uit de borst. Hoeft dus geen reden tot zorgen te zijn.

10. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    Kan 5 min dan al genoeg zijn? Vanmorgen was de luier niet echt vol maar tussen de 1 e en 2 e voeding een luier van 135 Gr. En de luier op zich weegt 30 Gr. Dus zo'n 105 Gr. Plas dat is toch ook 105 ml? Lijkt me wel redelijk toch?

11. annasskies

annasskies Actief lid

Feb 23, 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Weet je ongeveer hoeveel borstvoeding ze drinkt? Je zou eens een dagje kunnen kolven, dan zie je beter wat ze normaal gesproken drinkt.

12. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bij ons drinkt de kleine minder als ze uit de fles borstvoeding drinkt dan als ze gewoon uit mijn borst drinkt. Ze moeten ook gewoon wennen aan een fles ed. Geef ze de tijd en ga anders een keer extra wegen. Je er teveel op focussen is voor niemand goed volgens mij.

Share This Page