Onrust op Urk

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mammielove, 13 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Maar we zijn toch allemaal zo racistisch? Leg mij dan het volgende even uit. Waarom we kunnen prima met onze Marokkaanse/ Turkse collega's overweg, waarom staan we het toe dat mensen van verschillende afkomsten hier hun eigen onderneming beginnen? (Die trouwens erg goed lopen) En zelfs in de gemeenteraad zitten. Als we zo racistisch zijn waarom wordt er dan elk jaar vanuit urk zoveel goederen en geld naar minder bedeelde landen gebracht? Wist je dat we elk jaar in 1 uurtje tijd meer dan 100.000 euro ophalen voor het goede doel, dat trouwens Afrika is? Dat de meeste basisscholen allemaal een basisschool in Afrika financieel ondersteunen? Maar oh we zijn zo racistisch. En we zijn zelfs nog een sekte ook! Wauw! Weet je wel wat de kenmerken van een sekte zijn? Wij zijn vrij om ons dorp te verlaten hoor, we hebben geen opperleider wiens wil wet is. Ja het werkt hier net even anders dan in het grootste gedeelte van Nederland, dat betekend niet dat dat persé slecht is.
     
  2. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Nou sorry hoor, maar je begint zelf te tieren over een hek om die sekte heen flikkeren en bla bla. Dat spreekt natuurlijk absoluut niet in jouw voordeel dat we iedereen gelijk moeten behandelen. Of geldt dat alleen voor als je een kleurtje hebt, of zo? De blanke Nederlander mag je wel zo neerzetten?
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Sorry maar wat een lariekoek.

    Je hebt al deze dingen letterlijk zelf geschreven in deze topic.
     
    MyMiracle en tuc vinden dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.921
    113
    Sorry, maar ik vind dit toch wel apart. Hoezo ‘staan jullie het toe’? Wat jij probeert nobel te laten klinken, klinkt in mijn oren totaal anders. Namelijk meer als het wij en zij principe. Ik vind daar helemaal niks nobels aan. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen met andere afkomsten hun eigen onderneming beginnen of in een gemeenteraad komen. Dat zou helemaal niet op het ‘toestaan’-niveau moeten zitten...
    Ik zeg hiermee overigens helemaal niet dat alle mensen uit Urk racisten zijn, maar ik vind dit gewoon wel een frappante opmerking.
     
    littlemunchkin, Zara75, MyMiracle en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    En hier nog een stuk uit Het NRC van donderdag. Omdat het hier een fact free zone aan het worden is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Precies zoals @Adje zegt. Het feit dat jij praat over toestaan van het starten van ondernemingen of deelnemen in de gemeenteraad van mensen met een andere etnische achtergrond, daar straalt alle racisme vanaf.
    In welke dimensie is het nodig dat jullie een andere Nederlander (want dat zijn ze dus) toestaan een bedrijf te beginnen?? Geldt dat alleen voor mensen met bv een islamitische achtergrond of geldt dat voor mij als Brabander ook als ik naar Urk wil.
     
  7. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Volgens mij zegt ze dit in de context dat Urk gezien wordt als een racistisch dorp waar een hek omheen moet.
    Daarom verteld ze wat er 'toegestaan' wordt. Dat het er gewoon normaal aan toe gaat op Urk.
    En dan pik jij t woordje er uit en begint de volgende preek.
     
    Roos12, Aszz, Heartofhope en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.245
    113
    Icm andere uitspraken is het gewoon raar. Hoog zij-wij gehalte , heel defensief over hun 'eigen'. Wat er gebeurd is is gewoon niet goed en dat mensen Urk nu een kutstad vinden is imo een normale reactie. Gaat vanzelf wel weer over.

    Dat heeft niets te maken met Urk an sich, als het in Aken was gebeurd dan is Aken op dat moment een kutstad, als het in Delft was gebeurd idem.
    Het is de rare houding van Urkers waardoor mensen er nu nog steeds over praten. "Ja het was niet goed, maar..." Wat maar? Waarom een maar?
     
  9. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Ik heb t verder niet over de andere uitspraken die ze gedaan heeft. Ik ben er niet bij geweest en ga ook niet zeggen wie er goed of kwaad heeft gedaan.
    Ik heb alleen gereageerd op de uitspraak van t toestaan die in mijn ogen verkeerd opgevat werd.

    Ze zijn daar op Urk gewoon de fout in gegaan. Wie het nou wel of niet uitgelokt heeft. Je hoeft niet op een bepaalde manier verhaal te gaan halen. Streng christelijk, Marokkaan of wat dan ook.

    De media belangstelling doet t hele gedoe ook geen goed. Komen alleen maar meer irritaties van. Voor mijn gevoel zijn t vooral de buitenstaanders die er heel erg mee bezig zijn en is de rust bij de Urkers zelf weer redelijk teruggekeerd.
     
    Heartofhope en Mila27 vinden dit leuk.
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Het was niet de bedoeling om er wéér een discussie van te gaan maken over wat wel en niet racistisch is. Dus van mij mag het topic dicht @Beheer
     
    Moluks78 en Mila27 vinden dit leuk.
  11. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Mila27 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina