Hoi dames. Als eerste: ik vind het totaal geen probleem dat mijn zoontje nog niet loopt maar vraag me wel af of allesgoed is en iemand dit wellicht herkent? Mijn zoon is 14 maanden en loopt wel langs tafel en bank maar denkt dan oh nee kruipen is toch veel makkelijker (of althans ik denk dat hij dit denkt?). Is dit gewoon een normale reactie? Of kan het ook zijn dat lopen misschien "pijn" doet en dat hij daarom sneller wil kruipen? Nogmaals, prima als hij pas over een paar maanden loopt maar ben meer benieuwd of dit een normale ontwikkeling is? Het lopen "kunnen" maar dan toch liever kruipen?
Onze zoon is bijna 19mnd en loopt ook nog niet. Hij kan 5/6 losse stapjes zetten, bijv tussen t meubilair, maar alles wat verder is dan dat kruipt hij. Is nog niks mis mee, gewoon n late loper. Hij is altijd erg voorzichtig met zichzelf, durft nog niet om verder dan 6 stapjes los te lopen. Loop wel goed aan 1 vinger of achter een wagentje. Met 14mnd liep hij langs de tafel of aan 2 handen. Maar vooral veel kruipen (en nu dus nog). Hij kroop ook pas met 11mnd
Dat heeft mijn oudste ook een half jaar volgehouden. Met 20 maanden vond hij het ook welletjes en is hij gaan lopen. Geduld!
Hier heeft ie nooit langs tafels gelopen, liep wel aan de hand maar verder kroop ie of 'liep' ie op z'n knieën...met 18 maanden stond ie op en liep ie en is niet meer gestopt met lopen
Ah ok! Zoals ik al zei, geen enkel probleem als hij nog een half jaar wacht maar vroeg me gewoon af of hij het lopen soms als pijnlijk ervaart omdat hij dan ineens weer gaat kruipen. Ik dacht al dat er niks aan de hand was maar ben nu toch weer wat gerustgestelder haha
Mijn oudste zoon liep ook pas met anderhalf jaar. Hij was een billenschuiver en vond het wel prima zo. Optrekken en staan deed hij ook niet. Om zeker te zijn dat ver niets mis was een kinderfysio laten kijken. Er was niets mis. We kregen wat oefeningen (spelletjes) waarmee we het staan en lopen konden stimuleren. Of het daardoor kwam of omdat hij het zelf tijd vond worden weet ik niet, maar een paar maanden later liep hij. Inmiddels is hij 5 en zijn lievelingsbezigheid is rennen. Mijn broertje begon zelfs pas te lopen toen hij 2,5 was. Die kon het wel maar deed het gewoon niet. De eerste stapjes deed hij uiteindelijk op een camping op een heel ongelijk stukje grond. Ik deed ee. Spelletje met hem waarbij hij alles nadeed wat ik deed. Dus mijn moeder zei: sta eens op en loop een paar passen. En ja hoor. Roertje stond ook op en liep zonder moeite achter me aan. Moraal van dit verhaal. Komt vanzelf wel. Maar even een fysio laten kijken of alles OK is doet geen pijn.dus als je daarover twijfelt kun je dat gewoon doen.
Dank voor je reactie. Misschien maar eens aan fysio vragen (we moeten naar fysio ivm voorkeurshouding dochter) dus die kan het vast zo checken.
Ons zoontje trekt zich alleen nog maar op tot staan en dan ook nog maar op bepaalde plekken die hij vertrouwd en veilig genoeg vind om te staan. Hij kan wel zo snel kruipen dat hij bijna mee kan doen aan de olympische spelen voor hardlopen. Maar dan kruipend Wel gaat hij sinds een week op handen en voeten staan dus zijn beenspieren zijn zich wel aan het ontwikkelen volgens mij. Wij hebben sinds de geboorte al fysio en sinds 3 weken is hij uit de risicogroep omdat hij zich nu kan optrekken tot staan
haha nou jouw zoontje is verder als mijn dochter hoor, die trekt zich net sinds een paar weken op tot staan, en dan eigenlijk alleen tegen mij aan, of tegen de bank als ik daar op zit. En dan staat ze even, en komt er een heel zielig pruil lipje.... "hoe nu terug??" als ik niks doe en wacht gaat ze huilen, het ziet er zo "zielig" uit dat ik soms moeite heb mn lachen in te houden dan help ik dr op dr bibs of knietjes en speelt ze lekker verder
Onze jongste die liep met 14 maanden ook alleen maar af en toe om de tafel. En kroop verder voornamelijk. Met 15 maanden ging hij ineens los lopen en sindsdien kruipt hij amper meer. Onze zoontje daarboven die heeft tot 21 maanden gekropen en die liep dus ook niet om de tafel. Vanaf 1,5 jaar hem wat meer aan de hand mee laten lopen dat ging wel redelijk. Toen een 2 maanden later ging hij zich op trekken aan de tafel en er om heen lopen. En met 21 maanden zette hij zijn eerste stappen los.
Mijn dochter liep met 9 maanden echt overal langs, maar zelf lopen ho maar. Ze 'liep' op haar knieën en heeft dit volgehouden tot ze 16 maanden was. Dacht dat ze nooit zou gaan lopen. Maar ineens had ze het door en is ze nooit meer opgehouden. Moet er wel bij zeggen dat mijn dochter op haar tenen loopt en dus heel lang niet stabiel liep. Haar ene voetje kan niet goed plat, ze krijgt hier fysio voor, maar dat was in haar geval waarschijnlijk de reden voor het late lopen.
Mijn zoontje loopt nu sinds hij in de 17 maanden groei spurt zit pas. Tot die tijd alleen kruipen en staan. Het lopen gaat nu in bedje en langs de salontafel, tv meubel en bank en dat pakt hij ineens erg goed op. Wees niet te onzeker, de CB wilde ons met een jaar al bij de fysio hebben omdat mijn zoon nog niet stond en liep en nu op zijn eigen tempo gaat dat erg goed zonder de fysio. Als je het niet vertrouwt dan kan een bezoekje aan de fysio natuurlijk geen kwaad maar veel kinderen gaan verder kruipen wanneer ze even hebben gelopen. Dit is in het begin toch vertrouwd en makkelijk.
Het is heel normaal dat ze wel langs dingen lopen en met dingen maar nog niet los. Ze moeten genoeg zelf vertrouwen hebben om te gaan lopen zonder iets. mijn dochter trok zich met bijna 8 mnd op en deed vlak erna voorzichtige pasjes. Met 9 mnd durfde ze heel snel te lopen langs de bank/tafel/tv meubel etc en ook te lopen achter dingen. En pas met 13,5 mnd liep ze los!!
TS idem hier. Kruipen als een malle, aan de hand en langs de tafel lopen al 2/3 maand maar verder niet. Tja. oudste liep met 18 mnd los maar die was sowieso angstig en langzamer.
Fijn om toch herkenning te horen. In mijn omgeving wordt er vooral veel opgeschept "ja mijne liep al met 8 maanden hoor" ja prima joh mijn kind is niet jouw kind ! Ik ben ook echt niet van het stimuleren in van die wagentjes, ik laat hem lekker zijn gang gaan. Het komt wel! Vroeg me gewoon alleen af of het iets medisch kon zijn omdat hij bijv zijn loopwagentje van vtech (niet zo'n ander wagentje dat slecht is voor heupen) 3 passen doet en dan kruipend verder gaat !
heel herkenbaar hoor! mijn zoontje stond met 9 maanden, al snel liep hij langs de bank, maar los lopen ho maar. Dit heeft hij tot 18 maanden volgehouden Komt vanzelf goed hoor! (en niet naar verhalen van "de mijne liep al met 8 maanden" luisteren hoor )
Onze zoon is 18 maanden en loopt net na zijn eerste verjaardag al langs meubels. Sinds 2 maanden doet hij als je dicht bij hem staat een stapje naar je toe. En hij kan aan de hand een stukje met je mee lopen. Maar los lopen doet hij nog niet maar we wachten rustig af. Wij horen ook steeds van mensen o die van mij liep al met 10 maanden.
Mijn dochtertje begon met 13 maanden losse stapjes te zetten. Met 14 maanden deed ze meer pogingen en liep ze ook ministukjes los van tafel naar bank. Dacht, nu gaat het komen maar na twee weken oefenen durft ze niet meer. Ze kruipt liever of loopt aan een hand. Het oefenen met los lopen wil ze niet meer.
Hier sinds paar weken aan t lopen maar vanaf zijn eerste stapjes los nog steeds lang de voorkeur voor kruipen of lopen op knieën gehad... Kruipen gaat ook veel snellen nog op t begin! Nu na een paar weken geeft hij het meest de voorkeur aan lopen, t komt vanzelf. Klinkt mij dus als heel normaal!