Pffff...het is weer zo ver. Ik ben nu net 9 weken zwanger geweest en ik voel me al weken heel ellendig. Misselijk, duizelig, benauwd en erg moe. Als Finn 's middags ga slapen doe ik mee, en 's avonds lig ik om 21.00 al weer op bed. Doordat ik zo misselijk ben eet ik weinig. Ik probeer het wel, maar er past gewoon niet veel in. Bij Finn had ik dit ook wel, maar niet zo erg. Vandaag heb ik voor de tweede keer weer erg overgegeven. Bij Finn heb ik twee keer erge buikgriep gehad, en ben ik opgenomen in het ziekenhuis. Ik ben nu zo bang dat dat weer gaat gebeuren. Helemaal doordat ik in die 3 weken tijd 4,5 kilo ben afgevallen. De laatste dagen zelfs haast 0,5 kilo per dag! Dat kan toch niet goed zijn! Mijn man zegt dat ik meer moet eten, maar dat lukt me gewoon niet. Ik heb het geprobeerd, maar dan moet ik echt overgeven. Ik eet al meerdere keren per dag een klein beetje. Wat kan ik doen? Sowieso bel ik morgen de VK om te vragen wat ik hier mee moet, maar ik dacht, wie weet hebben jullie tips.
Erg vervellend! Wat misschien helpt zijn die shakes nemen wat je normaal gebruikt om af te vallen, zoals van waight care. Een vriendin gebruikte dit om niet misselijk te zijn maar wel haar dagelijkste hoeveelheid binnen te krijgen. Het klinkt tegenstrijdig omdat het een product is om af te vallen. Maar hierdoor krijg je op een simpele manier calorieen binnen! Je moet dan bijvoorbeeld 2 van die dingen nemen op een ochtend. Succes
Dank je! Ik had zelf ook al aan zoiets zitten denken. Mijn oma kreeg, toen ze nog leefde, een soort drankjes met heel veel voedingsstoffen. Dat wilde ik ook al gaan opzoeken. Ik merkte net ok dat bepaalde bewegingen gewoon niet fijn zijn, en dat plat liggen het lekkerst is...helaas. Ik bukte net om was te pakken, en toen moest ik al haast weer rennen.
Die drankjes heten nutridrink en kun je volgens mij alleen op recept krijgen, maar dat zal wel niet zo.n probleem zijn bij zoveel afvallen.... Ze zijn niet allemaal even lekker maar de smooties die ze hebben schijnen wel ok te zijn
De nutridrink kun je ook zonder recept bij de apotheek halen. Maar met recept wordt het vergoed. Schijnt idd niet altijd even lekker te zijn, sommige verdunnen het een beetje met water om het wat makkelijker naar binnen te krijgen. Je zou ook modifast kunnen proberen uit de supermarkt, daar zitten geen kunstmatige zoetstoffen in. Als je zo'n drankje neemt, kun je het sowieso het beste koud drinken, dan valt het het beste. Kun je verder wel genoeg drinken? Of lukt dat ook niet zo best? Oh en wat betreft je man: andere mensen snappen vaak niet hoe het voelt om zo misselijk te zijn waarbij het ook nog zo lang aanhoudt. Probeer hem eens te laten terugdenken aan een tijd dat hij griep had of voedselvergiftiging oid. Misschien dat hij het dan beter snapt. Verder zou ik even langs de huisarts gaan om medicijnen te krijgen. Iets afvallen is wel normaal bij zwangerschapsmisselijkheid, maar bij jou is het wel al best veel. De huisarts kan je cyclizine, emesafene of primperan voorschrijven. Vaak gaat het dan al een stuk beter (neem ze dan wel goed op tijd en niet alleen als je misselijk bent, dan werken ze het beste). De huisarts kan ook de ketonen in je urine meten, daaruit kan hij opmaken of je te veel af valt en te weinig vocht binnen krijgt. Verder tips over voeding als je misselijk bent (van Zwanger en misselijk ): * Eet regelmatig iets, een lege maag zorgt vaak voor een veel misselijkerder gevoel. Eet daarom ook het liefst zo snel mogelijk na het opstaan iets kleins; * Heb je geen eetlust? Neem dan een kopje bouillon, dat wekt de eetlust een beetje op en dan kun je daarna makkelijker iets eten; * Voel je je naast de misselijkheid ook vaak flauw (vaak door een lage bloeddruk)? Eet dat wat zouter dan je gewend bent, bijvoorbeeld met zoute dropjes, bouillon, zoute koekjes of iets dergelijks; * Laat je eten voor zo ver mogelijk door iemand anders klaar maken, doe hoef je veel minder in de kookgeur te zitten; * Experimenteer met de temperatuur van eten en drinken. Misschien vallen koude dranken en waterijsjes beter of heb je juist meer zin in warme dranken of voeding. Lauw drinken en eten valt over het algemeen niet goed, maar misschien ben jij juist een uitzondering! * Heb je bepaalde voedingsmiddelen en dranken gevonden die goed vallen? Probeer dan binnen dat thema maximaal resultaat te krijgen en te experimenteren. Heb je bijvoorbeeld veel zin in milkshakes? Probeer dan of je er ook fruit aan toe kunt voegen. Heb je meer zin in soep? Experimenteer dan met verschillende groente en vlees als vulling; * Probeer alternatieve bronnen van vocht, zoals fruit (watermeloen, peren, appels), groente (komkommer, tomaat) of (water)ijs. Probeer ook zo veel mogelijk verschillende dranken om te bekijken wat goed valt. Denk daarbij ook aan ontbijtdrankjes (ook geweldig omdat hier vezels, vitaminen en calcium in zitten), sportdrankjes (vullen bepaalde mineralen weer aan), vruchtensappen, frisdranken en thee of koffie; * Als je probeert uit te vinden waar je wel of geen zin in hebt, denk dan niet alleen aan specifieke voedingsmiddelen, maar ook aan welke texturen en smaken goed zouden vallen; * Als je alleen junkfood kunt verdragen (vreemd genoeg valt dat vaak goed bij vrouwen met zwangerschapsmisselijkheid), voel je daar dan niet schuldig over. Elke calorie die binnen blijft is een gewonnen calorie en ook in deze voedingsmiddelen zitten voedingstoffen die je nodig hebt; * Blijf geregeld nieuwe dingen proberen. Voedingsmiddelen die eerst niet goed vielen, kunnen nu juist aanspreken en omgekeerd; * Zorg dat je wat makkelijk te grijpen dingen hebt liggen om meteen te kunnen eten als je trekt hebt, zodat het weinig moeite kost om iets klaar te maken; * Houd je koelkast vrij van sterk geurend voedsel zodat je geen vlaag van misselijkheid krijgt als je de deur open trekt. Helaas zorgt de koelkast soms ook zonder dit voedsel voor een vlaag van misselijkheid. Heb je daar last van? Bedenk dan van te voren wat je nodig hebt, houd je adem in, doe snel de koelkastdeur open en grijp het. Herhaal indien nodig. Of laat iemand anders de dingen voor je uit de koelkast halen...
Hoi, Ik weet hoe jeje voelt. Ik ben ook weken (tot week 16) bij mijn dochter aan het overgeven en kokhalsen geweest echt verschrikkelijk! Ik was uiteindelijk echt merg over been zo dun. Nu bij de 2de beeb heb ik het weer maar sinds ik de 12de week naderde lijkt het langzaam beter te gaan. Ik ben nu ook alweer 3,5kg afgevallen en er verre van blij mee. Ik weet niet wat je normale gewicht is. Maar als je bijvoorbeeld overgewicht hebt is het niet zoeen probleem, maar als je al erg dun was moet je wel oppassen ondergewicht is voor jou zelf ook gewoon niet goed namelijk. Ze hebben er medicatie voor overgins als je dat wilt proberen, dat moet je dan even met je vk overleggen. Verder kan ik je vertellen dat na week 16 hier alles goed is gekomen en ik er heel wat kilotjes aan heb gegeten vrolijk en wel. Onze dochter was en is ook gewoon een super gezonde meid. Ze had een mooi geboorte gewicht en lengte. Ze zeggen de baby neemt wat het nodig heeft dus dat komt wel goed! Probeer is komkommer te eten, dat bestaat voor 95% uit vocht, dat kan je nu goed gebruiken. En bij mij kalmeert het mijn maag echt enorm, waardoor ik ook nog is minder misselijk ben. Sterkte en hopelijk ben je er snel vanaf!
Probeer in ieder geval te drinken zodat de kans op uitdrogen niet toeneemt. En drinken is op dit moment nog veel belangrijker dan eten. En inderdaad vandaag contact opnemen met je verloskundige. Er zijn medicijnen die kunnen helpen om minder te spugen.
Wauw wat een tips! Bedankt! Ik heb de vk gebeld en die raadde me aan om even met de huisarts te overleggen over een medicijn. Daar kan ik nu straks over terug bellen. 'gelukkig' ben ik niet een van de dunste, dus wat dat aangaat is het afvallen minder erg. Over de baby maak ik me ook geen zorgen eigenlijk. Bij Finn was ik door 2 keer buikgriep 8 kilo afgevallen, en die was 4,5 kilo bij de geboorte en (op KMA na) helemaal gezond! Echt bedankt voor jullie tips! Ik kan er zeker wat mee!
ik ben nu 11 kilo afgevallen omdat ik overspannen ben kan ik me afvalling niet onder controlle houden ik blijf vettig eten en snoepen en toch val ik af... hiervoor heb ik de verlos over gebeld en zolang het kindje eten krijg is het goed... en je moet niet meer als 15 a 20 kilo afvallen dan moet je gelijk ff bellen dat is wat ze tegen mij zeiden... maar nu zit ik al op 11 kilo en ik ben zelf bang dat het er nog meer gaan worden... ga me nu elke week wegen om te kijken of ik 15 kilo ben en als ik dat ben trek ik gelijk aan de bel... dus maak je geen zorgen over 5 kilo maar meer over 15 a 20 kilo...dan zou ik ff bellen...
Wat betreft het aantal kilos afvallen: wat te veel is en wat nog kan ligt natuurlijk ook aan je startgewicht! Als je afvalt en je hebt het nog niet besproken met je arts of verloskundige dan moet je bij 5 a 10% van je startgewicht echt aan de bel trekken.
Het viel ook wel mee. Ik heb wel medicijnen gekregen, maar moet eerst nog naar de HA om alles te bespreken en dar kon ik pas morgen terecht. Het gaat de afgelopen twee dagen we. Tot nu toe dan. Gisteren was Finn jarig en heb ik heel de dag lopen snacken...en haast nergens last van gehad! Hahaha!