in slaap vallen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Sophia, Apr 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HOI!

Onze babay is nu bijna 3 weken. Hij valt bij de 2e borst steeds in slaap en ik leg hem dus slapend in zijn bedje. Maar dan krijgt hij een schrikreactie en krimpt hij helemaal in elkaar, dit doet hij overigens ook wel tijdens het drinken hoor. Maar hij is dan heel schrikkerig als ik hem bijv. even over zijn beentje aai.

Het CB raadde aan om dan de 2e borst korter aan te bieden en zodoende hem wakker in bed te leggen. Maar dan meld hij zich weer heel snel omdat hij weer wil drinken.
    Mijn kraam raadde aan om hem zelf te laten beaplen wanneer het genoeg is. Hij laat vanzelf los. De 1e borst is meestal 15 min en de 2e ca. 10 min.

Ik weet gewoon niet wanneer ik het nu goed doe. Heb hem net weer slapend in bed gelegd en dan in een cape gewikkeld (soort ingebakerd) en dan slaapt hij verder. Hij is overigens wel een clusterdrinker hoor in de avond. De laatste voeding gaat met de fles.

Ook daar een vraag over, we hebben dat ingevoerd omdat ik het gewoon door de clustermomenten en nachtvoedingen niet trek. Maar dat flesje helpt voor geen meter want hij is er na 2 uur weer. Kan ik iets aan het flesje toevoegen zodat ik wat meer uurtjes slaap kan meepakken of is dat niet verstandig?

Ben erg onzeker of ik het wel allemaal goed doe, hij drinkt voldoende keren per dag en hij komt ook goed aan. Maar dit soort dingetjes zitten me in de weg.

OH JA moet je van houdingen wisselen. Want hij drinkt het beste gewoon zittend. De rugbyouding vind ik vreselijk. Liggend gaat ook wel, maar dan slaapt hij nog sneller :oops:

SORRY voor de berg vragen!

Groetjes Sophia

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Hallo Sophia,

Er komt heel wat kijken bij het verzorgen van zo'n klein mensje he.
    Geen probleem alle vragen hoor. Blijf ze maar gerust stellen.

Om met je laatste vraag te beginnen, je hoeft helemaal niet te wisselen van voedingshoudingen als je dit niet prettig vindt.
    Het is wel handig als je een paar verschillende houdingen kent, maar het is echt geen verplichting om ze ook toe te passen. Voedt gewoon zoals jullie dat prettig vinden, dan is het prima.

Wat het slapen betreft is het een wat lastiger verhaal.
    Baby's worden nu eenmaal om verschillende redenen wakker en 1 daarvan is honger.
    Baby's worden ook wakker omdat ze merken dat ze niet bij je zijn en je nabijheid willen voelen. Verder kunnen ze het koud/warm hebben een schone luier willen enz.
    Je opmerking dat het niet helpt om in de avond kunstvoeding te geven (ik ben ervan uitgegaan dat er in de fles kunstvoeding zit) kan dus heel goed kloppen.
    Het kan zijn dat hij honger heeft, het kan ook zijn dat hij bij je wil zijn, het kan ook zijn dat zijn dag en nachtritme nog niet helemaal gelijk loopt met die van jou ;).
    Vaak zie je dat baby's na een week of 6 beter gaan slapen 'snachts.
    Je kunt beter niets extra's in de fles doen, daar is hij nog echt te klein voor. Dit nog los van het feit dat het waarschijnlijk niet het gewenste resultaat heeft.
    Je hebt het vast eerder gehoord, maar het is echt waar, probeer echt overdag ook te slapen en verwacht niet teveel van jezelf. Dit is welliswaar een hele leuke, maar ook vermoeiende periode.

Laat hem maar gewoon drinken totdat hij zelf stopt of loslaat. Je hoeft hem niet te onderbreken. (zouden wij ook niet leuk vinden als dit bij ons zou gebeuren).
    Je ziet vaak dat baby's snel schrikken. Je kunt rustig tegen hem praten om hem rustig te krijgen hierna. Vaak zie je dat baby's schrikken op het moment dat ze bij de moeder vandaan gaan.
    Als je hem in een cape wikkelt is het voor hem alsof hij vastgeklemd wordt. Baby's kunnen dit heel prettig vinden.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
    Reageer gerust dan kunnen we het er verder over hebben.

3. Hoi Rieneke!

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Klopt de laatste voeding is kunstvoeding. Ik wil graag langzaam overstappen op de fles, of het tijdelijk even combineren. We hebben sinds gistermiddag ook de late middagvoeding op de fles gezet.
    Maar tegelijkertijd twijfel ik dus of ik hier wel goed aan doe. Ik wil het beste doen, maar ik merk aan mijzelf dat ik het voeden niet helemaal trek. Ik vind het erg veel vergen van je lichaam, maar aan de andere kant is het prachtig om je zoontje zo dicht bij je te hebben.

Is het mogelijk om het te combineren of heeft dat helemaal geen zin? Is het voor Rick beter als ik dan helemaal overstap (wellicht rustiger voor de darmpjes?).

Je hebt gelijk dat ik natuurlijk ook meer moet rusten, dat valt af en toe niet mee met peper in je ... :oops:

Op aanraden van een andere moeder heeft hij wat Johannesbroodpit (Nutriton) door de voeding, maar hij heeft er gigantisch veel ontlasting door. Dus we hebben zelf al zoiets van, dat lijkt me niet best.
    Vanmiddag (18.00 uur) heeft hij 100cc gedronken en daar nu 3 uur op geslapen, wel met 1 schepje Nutriton nog. Maar gisteravond had mijn man de aanbevolen hoeveelheid van 4 schepjes erin gedaan en dat is denk ik veel te veel.

De eerste dagen had hij maar max. 70cc gedronken van de fles en toen was hij zo weer wakker natuurlijk.

Hoeveel moet/mag hij drinken van de fles nu ik het combineer?

Alvast bedankt weer!

Groetjes Sophia

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Hoeveel hij mag drinken van de fles als je aan het comineren bent is achterop het pak te lezen.
    Je moet je wel realiseren dat als hij andere voeding dan moedermelk drinkt jouw borsten niet gestimuleerd worden en je dus steeds minder melk gaat aanmaken. Als hij dan ook langer niet aan de borst bij jou komt omdat je de voedingen in de fles dikker maakt (lees: moeilijker te verteren) dan worden jouw borsten ook minder gestimuleerd en dus ook minder melk aamaak.
    Combineren voordat je baby 3 maanden is is heel lastig.
    De ervaring leert dan het erg rommelig wordt, er vaak snel meer kunstvoeding gegeven wordt en de melkproductie snel terug loopt.
    Voor de darmen van Rick is moedermelk het beste en kun je beter combineren dan volledig op kunstvoeding over gaan.

5. Lastig is het dus.......

Ik moet 2 julie weer gaan werken en dan wil ik helemaal over zijn op de fles, ik kan dus nog een tijdje combineren. Maar ik denk dat we dat Johannesbrood eens even laten varen.........

Mijn borsten doen er nu nog niets minder om, dat is wel raar. De laatste voeding is al bijna 1 week eraf en ik heb nog steeds volle borsten rond die tijd.

Iig bedankt voor je advies, ik zal er eens goed over nadenken allemaal!

Groetjes Sophia

6. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    succes met alle beslissingen die komen gaan.

Groeten Rieneke

Share This Page