Hallo Mijn zoontje en ik hebben last van spruw. We gebruiken mu een week nystatine (allebei), maar het lijkt maar niet over te gaan. Hij heeft geen pijn meer met drinken, maar zijn witte tong en mijn pijnlijke tepels blijven. Wat kunnen we doen? Ik kook alles meerdere keren per dag uit en houd me aan de voorschriften. Ik overweeg bijna alle voedingen te gaan kolven en in een flesje te geven, maar dat vind ik ook niet echt een optie.
Hoe behandel je: na elke voeding of 4 maal daags? En was je alles op minimaal 60 graden met azijn in het spoelwater? Het kan zijn dat het geen spruw is. Voel je het met name of alleen aan de tepels? Of trekt het door, dieper de borst in. Hoe is het aanleggen in de eerste periode gegaan? Hoe zien je tepels er uit na het voeden: vervormd of mooi rond? het kan zijn dat je tepels gevoelig reageren door pijn die je eerder hebt ervaren. Ook kan het zijn dat je kindje het mondje nog niet goed gebruikt. Hiervoor is het handig als iemand mee kijkt. Dat kan een lactatiekundige zijn, maar ook een verpleegkundige bijvoorbeeld aan het CB Succes!
4 maal daags. Ik was inderdaad alles zoals het moet volgens de voorschriften. Ik doe altijd azijn erbij (al jaren). Hij hapt goed en mijn tepels zijn niet vervormd na het drinken. Ik voelde naast jeukende tepels ook steken in mijn borst. Inmiddels lijkt het over te zijn. Zijn tong is alleen nog wel wit, maar de arts oo het cb denkt dat dit ook gewoon een hele dikke laag melkresten kan zijn, waardoor wegvegen moeilijk is. Op aanraden vaan de cb arts zijn we sinds gisteravond gestopt mrt de nystatine en vooralsnog hebben we allebei nog geen klachten. Heb dus waarschijnlijk te vroeg gevraagd
houd het in de gaten, als je kindje zijn mondje niet goed kan schoonvegen met zijn tong, dus als dikke melklaag zichtbaar blijft wel verder kijken. Mogelijk minder mobiel in tongbeweging nog...
Mogelijk blijft spruw in stand doordat je kindje zijn mondje niet goed schoon kan vegen met zijn tong. Dit kan duiden op een verkorte tongriem. Nogmaals: als medicatie niet helpt, dan was het misschien geen spruw, Overigens zou ik niet 4 maal daags maar na iedere voeding smeren.