genoeg vocht?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Stiertje73, Jul 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Hallo Heidi, ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen.
    Eerst even de achtergrond. Mijn dochter is bijna 9 maanden en drinkt nog bij mij. Naast de bv is ze ook heel enthousiast aan de bijvoeding (rijstwafel, brood, fruit, aardappels/groente). Wat ik natuurlijk prima vind, maar ik merk het wel aan aflopende productie.
    Half mei heeft ze een operatie ondergaan aan een aangeboren nierafwijking. Ze is goed hersteld, maar sinds die tijd wordt ze bijna iedere nacht weer wakker. Voor die tijd sliep ze perfect door. (Of dit nu verwerking is van de operatie, last van doorkomende tandjes of een groeispurt is, weet ik niet.) Op de momenten dat ze wakker wordt, laat ik haar altijd even drinken en dan slaapt ze weer verder. Op zich geen probleem, maar ik was altijd gewend om 's ochtends 1 borst te geven en de andere te kolven. Zo kwam ik precies aan mijn voorraadje voor werkdagen. Dat lukt nu niet meer, want die heeft ze 's nachts al gehad. Ik kolf dus alleen nog maar op werkdagen. Mijn diepvriesvoorraad begint zodanig te slinken dat ik binnenkort (deze week) niet meer dan 1 flesje (120 cc) kan meegeven naar de oppas. Ik gaf de laatste tijd altijd 2 flesjes (dus 240 cc) mee. Mijn vraag is: krijgt ze zo genoeg vocht op een dag bij de oppas? Ze drinkt dus (meestal) 's nachts bij mij en 's ochtends voor het weggaan. Dan gaat ze naar de oppas. En dan krijgt ze 's avonds vaak nog 2 keer bv, waarvan 1x voor het slapengaan. Die 2 flesjes meegeven ga ik dus niet meer redden nu, kan max. 1 flesje meegeven. Krijgt ze dan genoeg? En als dat niet zo is, kan de oppas dan ander vocht geven zoals thee, diksap of water? Ze krijgt ook altijd nog een fruithapje, daar zit natuurlijk ook vocht in. Ik dacht eigenlijk 1 flesje nutrilon te gaan bijgeven, maar dat weigert ze pertinent. Dat is dus geen optie. Zou ze bijvoorbeeld een bakje yoghurt mogen? Of mag dit pas vanaf 1 jaar?

Sorry voor dit enigszins lange verhaal. En alvast bedankt voor je antwoord.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je kindje krijgt waarschijnlijk heus wel voldoende vocht binnen, want wat ze niet drinkt (en binnen krijgt via bijvoorbeeld fruithap) zal ze bij jou inhalen op het moment dat je weer beschikbaar bent.
    Of je kindje nu 's nachts meer komt door tanden, ontwikkeling of verwerking van de operatie kunnen we natuurlijk niet zeggen, wel kunnen we stellen dat ze je even harder nodig heeft. En wat fijn dan dat je haar borstvoeding kan bieden, wat tegelijkertijd troost, veiligheid en voeding is!

Over je productie: wat voor een kolf gebruik je? Kun je eens een paar dagen extra kolven? Volgens een schema kun je mogelijk je opbrengst wat omhoog krijgen? Of bouw een kolfmoment in.
    Je kunt proberen je voeding te verhogen door te wissel voeden, of wisselend te kolven. (wanneer je enkelzijdig kolft) Kolf je dubbelzijdig, dan onderbreek je het kolven met manuele massage van de borst een keer of 2-3 af. Ook kun je denken aan borstvoedingsthee etc. om je productie even een boost te geven.
    Wanneer je fruit, crackers etc geeft, kun je ook eerst de borst aanbieden en dan pas de vaste voeding, zo weet je zeker dat ze de borst voldoende stimuleert.
    Overleg op het cb wat je wel en niet geeft aan thee en sap.

Veel succes!

3. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Dank je wel voor je uitleg/antwoorden. Ik gebruik een Ardo Calypso (enkelzijdig). En ik drink per dag zo'n 2-3 koppen venkelthee. Dat schijnt de borstvoeding ook te bevorderen. Wat bedoel je precies met wisselend kolven/voeden? Als ik op m'n werk kolf, doe ik altijd beide borsten (na elkaar). Als ik 's ochtends kolf, kolf ik alleen die borst waaruit ze niet gedronken heeft.
    Eerst de borst en dan bijvoeding, daar zal ik me weer even wat strenger aan houden idd. :)

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wisselvoeden is een manier om extra te stimuleren terwijl ze aan de borst drinkt: je wisselt dan van kant wanneer de melkstroom minder snel gaat. Tijdens kolven kun je van kant wisselen: eerst links 7 min, dan rechts 7 min, dan links 5, rechts 5 en nog eens beide kanten 3-5 minuten. Zo stimuleer je je productie tijdens het afkolven. Na paar dagen zie je mogelijk resultaat.
    Succes!

Share This Page