Hallo, Ik zou graag wat advies hebben over het kolven en mijn werk. Om mijn vraag te verduidelijken zal ik even iets toelichten. Vanaf dat mijn dochter ongeveer 3 weken was ben ik fulltime gaan kolven omdat het live voeden niet lukte. In het begin kolfde ik dan altijd net voor of net na het moment dat mijn dochter haar flesje kreeg. Ik kolfde dus alle momenten waarop zij ook voeding kreeg. Dat was in het begin ongeveer 8 keer en liep terug naar 6 keer. Op dit moment krijgt mijn dochter nog 6 voedingen waarvan 5 gekolfde melk en 1 flesje kunstvoeding omdat ik haar een beetje wil laten wennen aan kunstvoeding en straks wanneer ik stop niet meteen alle voedingen kunst krijgt. Nu ben ik sinds 3 weken het aantal kolfmomenten aan het minderen omdat ik weer aan het werk moet en omdat het me opbrak. Ik kolf momenteel nog 4 keer op een dag. 1 keer bij de eerste voeding tussen 4 en 6 uur, een keer rond de middagpauze van 12 uur, dan rond 5 of 6 uur en dan nog voordat ik ga slapen. Tot een paar dagen geleden ging dit prima, ik had voldoende melk om mijn dochter 5 flesjes per dag te kunnen geven. Sinds een paar dagen loopt mijn productie wat terug. Nu moet ik deze week weer aan het werk en kan ik moeilijk 2 keer op het werk kolven. Ik werk in het onderwijs en kan niet elk moment van de dag gaan kolven. Vandaar ook dat ik al een beetje geoefend heb met het kolven rond het middaguur (pauze) en dan rond 5 of 6 uur als ik naar huis ga. Nu zit ik een beetje met het volgende en ik weet ook helemaal niet of dit haalbaar is of dat ik toch een keuze moet gaan maken. Ik wil graag mijn dochter nog een tijdje moedermelk geven. Het liefste zoals het nu gaat. Maar ook wil ik op de dag dat ik een hele dag werk maar 1 keer kolven op het werk en dus dan naar 3 keer kolven op die dag. Moet ik dan alle dagen op 3 momenten gaan kolven om mijn lichaam daar aan te laten wennen? Of kan ik ook de andere dagen gewoon 4 keer kolven en dan op mijn volledige werkdag 3 keer? Loopt mijn productie dan niet terug? En waar zou het door kunnen komen dat ik de laatste dagen minder productie heb? Kan dat liggen aan de leeftijd van mijn dochter die nu 12 weken is? Wordt het gewoon op een gegeven moment minder? Kortom wat kan ik doen om mijn productie op pijl te houden en niet op mijn werkdagen met stuwing rond te lopen? Alvast heel erg bedankt.
Hoi, Goed dat je je zo uitgebreid voorbereidt op het terugkeren naar je werkplek! Ik denk dat je tijdstippen heel goed zijn. Er zit wel lang tussen de eerste keer kolven, wie weet, kun je tijdens de korte ochtendpauze evt. extra kolven wanneer je echt last hebt van stuwing. (al is het maar kort: wanneer je niet kolft bij stuwing bouwt je voeding stiekem langzaam af) verder zou je kunnen kolven via een schema: wanneer je iedere keer op de zelfde manier kolft went je lichaam hieraan en zal het kolven makkelijker en sneller gaan: masseer kort de borst, kolf 7 min. masseer weer kort (30 sec. is genoeg hoor!) kolf 5 min. masseer nog eens en kolf nog 3 min. (langer mag) Nu heb je heel effectief gekolfd en je lichaam voldoende signaal gegeven dat er voeding wordt aangemaakt. Wanneer je een dubbelzijdige kolf hebt ben je met 20 min. klaar. Heb je enkelzijdig, dan zou je iedere stap links en rechts moeten herhalen. Wanneer je meer dan 3 dagen achtereen werkt heb je eigenlijk wel een dubbelzijdig electrische kolf nodig om je voeding het beste op peil te houden. Kun je zo weer verder? Goed plan om haar nog deels borstvoeding te geven! Je kunt nog heel lang voort zo! Groetjes, Heidi
Hoi Heidi, Bedankt voor je reactie. Ik gebruik al vanaf het begin (nadat ik een weekje een kolf gehuurd had via mijn verloskundige) een dubbele elektrische kolf. De medela swing maxi. Dat daat ook best goed. Deze week ben ik weer begonnen met werken. Gisteren en vandaag. Ik heb deze dagen steeds rond 5 uur in de ochtend gekolfd, om 12 uur in de middag. Rond 5 uur en dan voor de nacht. Gisteren op het werk ging het moeizaam. Ik denk ook door de stress/werkspanning. Ik had toen bijna geen melk. Vandaag ging het al een stuk beter. Het frustreerde me gisteren ook dat het niet lukte. Want ik wil nog graag bv blijven geven. Ik heb me nu maar voorgenomen dat ik het gewoo blijf doen zolang als het kan en zolang als het goed gaat. Ik denk ook dat, hoe meer ik meer druk over maak, hoe minder ik kan kolven. Je tips over het schema ga ik zeker toepassen. Bedankt. Groetjes
Oke, succes! Mocht je echt merken dat je een dip krijgt, kun je altijd nog aan de slag met borstvoedingsstimulerende middelen (fenegriekcapsules / domperidon) en syntocinon, een neusspray die maakt dat je melk makkelijker gaat stromen (doet niets aan productie), veel vrouwen hebben hier baat bij op het werk. Succes Heidi
Hoi, Bedankt voor je hulp en tips. Ik kijk gewoon nog even hoe het gaat en combineer nu kv met bv. Groetjes