Beste lactatiekundige, Mijn dochtertje is nu 3,5 maand, ong 6,3 kg. Ik ben twee weken geleden begonnen met werken (ma, wo, do, vrij). Ik geef volledige borstvoeding en kolf op werk. Nu heb ik een paar vraagjes: - dochtertje houdt niet zo van gekolfde melk uit een flesje. Ze gaat 2 dagen naar het KDV, een dag mijn moeder en een dag mijn man). Op al deze oppasdagen drinkt ze weinig. Voordat ik werkte dronk ze bij mij om de 3 uur op verzoek. Nu heeft ze het zelf gerekt tot om de 5 uur totdat ik haar ophaal. Ze drinkt dan soms 100 en 4-5 uur later ong 150, soms meer soms minder. Gekolfde borstvoeding gaat er moeizaam in. Vaak wordt er nog iets van 60 cc of meer kunstvoeding gegeven omdat dat er makkelijker ingaat en mijn gekolfde melk op is. Als ik haar weer heb opgehaald drinkt ze bij mij in de avond om de 2 uur. Is bovenstaande routine op een oppasdagen acceptabel? - dochtertje komt 's nachtslot niet voor nachtvoedingen vanaf toen ze 10 weken was. Ze gaat rond 11 uur haar bedje in en dan drinkt ze nog even bij mij. Ze slaapt door tot 9 uur als ik haar niet wakker zou maken. Maar omdat ik nu werk en aangezien ze niet goed drinkt als ik er niet ben, leg ik haar elke ochtend rond 7 uur nog even aan de borst. Zo drinkt ze ten minste nog een ochtendvoeding bij mij. Daarna valt ze gelijk weer in slaap. Nu vroeg ik me wel af of dit goed is, een baby voor de voeding storen in haar slaap. Maar ben bang dat ze anders helemaal niet drinkt. Op mijn vrije dag en weekends doe ik dat dan ook om het ritme niet te verstoren. - op werk kolf ik nu 2 x op een dag. 3x lukt qua drukte op werk niet altijd. Ik kolf dan 100-140. Ik ben bang dat mijn productie terugloopt. Is het toch noodzakelijk om 3x te kolven? Od zou dat toch hetzelfde zijn als ik 2x langer kolf? - in het weekend drinkt dochtertje wel om de twee uur bij mij. Zijn dit dan soort van regeldagen om de verlaagde productie van de week weer op te schroeven? - is de combinatie met een kleine deel kunstvoeding wel goed? Het is toch niet zo dat al het goede van de bv door een beetje kunstvoeding te niet wordt gedaan? Wat is t effect op bv? Sorry voor het lange verhaal. Ik hoofdman je antwoord kam geven op het bovenstaande en andere tips en adviezen zijn welkom! Ik wil nog heel graag tot 9 mnd borstvoeding geven. Baal er wel een beetje van dat ze nu kunstvoeding erbij krijgt. Maar dat schijnt ze meer te lusten lijkt het. Alvast bedankt!
Hoi, Jullie zijn goed op weg hoor! Veel kindjes drinken minder wanneer ze van mama weg zijn. Je kindje drinkt toch nog wat, dat lijkt me voldoende. Deze kindjes halen dat vaak weer in wanneer ze thuis zijn. Soms komen ze voor een extra nachtvoeding, jouw kindje doet dat niet, maar drinkt lekker vaak bij je in het weekend. In mijn optiek gaat het dus prima. Heel goed dat je haar om 7 uur nog even extra pakt! Gewoon blijven doen hoor! Je kunt altijd aanvullen met kv: dit doet niets af aan al jouw goede stoffen in borstvoeding. Het is zelfs zo dat wanneer ze het overgrote deel kv zou krijgen en je nog maar 3 slokken bv op een dag zou geven ook dit nog waardevol is! Mooi he! Over het kolven: kolf je volgens schema? 3 keer zou beter zijn, maar wanneer dat niet gaat, kolf dan beide borsten 2 of 3 keer tijdens 1 kolfsessie: zo geef je vaker in 1 kolfbeurt signaal aan je lichaam dat er meer melk mag komen. Evt. kun je middeltjes als syntocinon of fenegriek gebruiken om je productie te ondersteunen en in stand te houden. Ook is het heel goed om nadat je gevoed of gekolfd hebt nog heel kort met de hand na te kolven: vrouwen die dit doen houden hun melk langer in stand! Het gaat dan niet om hoeveelheden, maar om de extra stimulans. Veel succes en geniet! Heidi