Hi, hoe kun je bepalen of een ijsblokjeshouder in de magnetronsterilisator kan? Je hebt van die zachte van siliconenspul (denk ik) of juist van die goedkope harde. Er staat misschien op of ze in de vaatwasser mogen, maar ik denk niet dat veel fabrikanten bedenken dat er mensen zijn die hun ijsblokjes in de magnetron zouden willen ontdooien dus dat logo ontbreekt misschien wel standaard. Op die van mij staat het in ieder geval niet. Het lijkt me handig om zo wat melk in kleine porties in te vriezen om halve potjes melk mee aan te vullen, maar dan wil ik het blokjesbakje wel goed schoon hebben natuurlijk!
chantico ik heb het met zo een zachte geprobeerd en dat was geen aanrader Het hele bokje is vervormd. Die harde zouden wel moeten kunnen. Trouwens... in de vaatwasser wordt het ook meer dan 60 graden. Dat is het zelfde als sterriliseren dus nog een keer extra in de magnetron is niet nodig...
Hier gister een harde versie in de sterilisator gedaan en hij doet et nog . Met dezelfde achterliggende gedachten als jou trouwens
IJsblokjeshouders zijn niet gemaakt om in een sterilisator te stoppen. Afgezien van vervormen kan ook het plastic van structuur veranderen en daarna zouden er kwalijke stoffen in je melkblokjes kunnen komen. Hygienischer is om de melk in wegwerpijsblokzakjes in te vriezen. Of gewoon een lading 125cc flesjes aanschaffen (op marktplaats of zo) en daar kleine porties in invriezen.
Dat is dus waarom ik het vraag: vanwege die schadelijke stoffen die vrij zouden kunnen komen als het plastic beschadigt. Ik dacht slim te zijn door kleine ijsblokjes te maken en die in bevroren toestand aan de diepgevroren potjes die maar half vol zijn toe te voegen, zodat dat hele porties worden en ik geen twee bewaarbekers nodig heb voor één portie melk. Zoveel bekers heb ik niet, zoveel vriesruimte heb ik niet en dan zou ik met zes bekers naar de opvang moeten Waar zou je die ijsblokjeszakjes kunnen kopen, gewoon bij Blokker ofzo?
Thanx voor het meedenken Wel nog wat vraagjes Hoe giet je de melk in die 'ijszakjes'? (Ik kolf in een VIA Avent-beker, met het verloopstuk erop kun je best redelijk gieten maar ook weer niet héél nauwkeurig) Gaat er veel verloren doordat het eerst door allemaal compartimenten moet zakken voor het onderin blijft zitten (als het geen grote hoeveelheid is, bv 60cc)? En hoe krijg je het er weer uit: kun je het per bolletje losknippen ofzo, om een gewenste hoeveelheid te kunnen ontdooien, of moe tje altijd meteen de hele zak dan doen? Is het veel gepiel met het plastic er af halen als je het ontdooit? (Dat meende mijn vriend zich te herinneren van een feestje waar ze zulke ijsklontjes hadden...)
chantico ik vind die ijsblokzakjes idd een heel gepiel. Plus dat ik een stuk had gelezen op internet dat ijsblokzakjes ook niet heel goed waren vanwege het plastic. Ik vries gewoon in die via bakjes in. (maar ik heb er wel een stuk of 30 geloof ik. In het begin verschillende hoeveelheden, meestal gewoon wat ik kolfde. Later afgestemd op wat ie dronk. Hij zat heel lang op 150 en toen hij naar 180 ging heb ik gewoon een paar keer 30 ingevroren voor bij die 150. Die ijsblokjesdingen zijn nooit echt mijn ding geweest.
Bij mijn kolf (swing) zat een *hoe heet zo'n ding, driehoek met grote opening boven en dan kleine beneden waardoor je makkelijk kunt gieten* In ieder geval, dat werkt hier prima. Ik duw alles naar beneden en gooi het in de vriezer. Een ijsblokje is zo'n 10 ml (iets meer), ik ondooi wat ik nodig heb. Meestal snijd ik met een (schoon!) schilmesje het aantal klontjes van de zak en de rest van de zak gaat terug de vriezer in. Ik druk de ijsblokjes er makkelijk uit, maar het ligt wel aan welke zakjes je hebt (sommige gaan heel makkelijk, andere niet).
Trechter? Juju, weet jij welk merk zakjes dan makkelijk gaan? Debby, vervelend hè, dat je steeds van die berichten leest over dat verpakking/flesjes foute stoffen afgeven... Ik heb ook 30+ potjes, dus misschien red ik het ook wel gewoon met alles in potjes in de vriezer.
Ik had in het begin maar heel weinig VIA-bekers, maar spaarde de hele dag de beetjes melk die ik kolfde bij elkaar, zodat ik toch binnen 24 uur een volledige voeding kon invriezen. De restjes deed ik inderdaad in ijsblokzakjes. Die van de Hoogvliet zijn oké wat blokjes eruit pielen betreft. Ik vond die kleine beetjes ook handig om te oefenen met het flesdrinken, want dat had onze kleine niet direct onder de knie.
Trechter = check! Die van dehema moet je iig NIET hebben. Heb nu hele fijne maar geen idee waar ik ze vandaan heb en an het doosjs nièt vin`den (heb baby op mijn schoot die perse mee wil laptoppen MIsschien vind ik het vanmiddag wel. Het is iig belangrijk dat je makkelijk dicht kunt knopen en die ik nu heb hebben een soort afritssysteem waardoor je nog makkelijker de blokjes kunt uitddrukken. Maar goed ik ga dus op zoek voor je (als kind slaapt )
Als je met een Aventkolf kolft en je wilt de melk in een zakje doen, dan is het handiger om gewoon een aventflesje onder de kolf te hangen i.p.v. zo'n beker. Met een schone trechter heb je het dan zo in ijsblokjeszakjes. Als je trouwens ijsblokjes in een bakje van een beter merk (bijv. tupperware) invriest, dan kun je die losse blokjes beter in een zak in de vriezer bewaren en er een blokje uithalen als het nodig is. Verder liever ook geen grote porties invriezen. De kans dat er dan veel met moeite gekolfde melk weggegooid moet worden is veel te groot. Liever porties van 60-90cc invriezen en dan voor een voeding gewoon meerdere porties ontdooien. Je kunt dan ook makkelijker aanvullen als je een keer te weinig gekolfd hebt. Vriesmelk is natuurlijk alleen als backup. Als je gaat kolven op je werk kun je er beter voor zorgen dat je kind elke keer verse niet ingevroren melk krijgt, want die bevat nog levende stoffen, die de vriezer niet overleven. Versgekolfde melk kan, als je het hygienisch behandelt, 5 dagen in een goede koelkast goed blijven.