Ons dochtertje is nu 4 weekjes oud en krijgt borstvoeding. Nu heb ik het idee dat het te snel gaat voor haar. Ze is als ik haar net aanleg erg onrustig en laat de melk uit haar mondje lopen. Met 10 minuten is ze ook al klaar met drinken, dan moet ze een tijdje rechtop omdat ze bijna altijd gaat hikken. Ook is ze na het drinken onrustig en huilerig dit ook door de bele krampjes. Ze wil ook soms na een uur alweer drinken. Herkent iemand dit?
Ik herken dit wel ja, waarschijnlijk als jij je toeschietreflex hebt spuit de melk er uit, dit gaat waarschijnlijk zo snel dat je dochter dat niet bij kan houden waardoor ze ook enorm veel lucht in slikt. Dat hebben wij hier ook gehad. Misschien is het een idee als je haar aangelegd hebt en je voelt de toeschietreflex dat je haar even van de borst afhaalt en de ergste melkstroom weg laat lopen, waardoor ze daarna rustiger kan drinken. Ook zou ik haar tussendoor een boertje laten laten, waarschijnlijk zit de lucht haar zoveel dwars dat ze stopt met drinken, als ze dat kwijt is kan ze weer wel drinken. Hier hebben we min of meer dezelfde problemen gehad, ook heel vaak hikken en hij boerde ook heel erg moeilijk. Uiteindelijk doordat hij zo onrustig bleef ben ik toen naar een osteopaat gegaan, deze vond heel veel spanning op zijn middenrif en maag waardoor het boeren heel moeilijk ging en hij na elke voeding hikte en steeds meer ging spugen. Nu na 2 behandelingen merken wij al een wereld van verschil, mochten de tips niet helpen is dat ook altijd nog het proberen waard.
Dank je wel voor je reactie. Ik heb voor maandag al een afspraak staan bij de osteopaat dus hopelijk kan zij er ook wat mee. Ik zal het eens proberen om haar er tussendoor even vanaf te halen en hopen dat het helpt. Tijdens het drinken voor ik alleen het toeschietreflex niet, weleens voordat ze gaat drinken en dan loopt het er ook zo uit maar hoe doe ik dat dan tijdens het voeden als ik het niet voel? Gewoon zo even eraf halen??
Als het goed is kan je aan haar 'drinkgedrag' zien wanneer je de toeschietreflex hebt, in het begin zal ze snelle zuigbewegingen maken en als de melk toeschiet worden dat meestal langere zuigbewegingen waarna je haar duidelijk zal horen slikken, dan zou ik haar even los halen en wachten totdat de melk ophoudt met spuiten. Goed dat je al naar een osteopaat gaat, zoals ik al zei helpt het hier tot nu toe echt!
Ja dat heb ik hier ook gehad. Ik spoot eerst wat melk op een doekje zodat de ergste stroom al weg was (boze baby in mijn armen die het daar niet mee eens was haha). Je kunt ook de druk afkolven. Daarna baby aanleggen, zo verticaal mogelijk. Tussen de borsten een boertje en goed rechtop houden (bijvoorbeeld even tegen je aanleggen). Wat zou kunnen is dat ze weinig achtermelk binnenkrijgt. Je kunt tijdens het voeden borstcompressie toepassen (filmpje op borstvoeding.com). Alleen voormelk zorgt voor krampjes en vult niet zo goed. Succes! (enne het komt goed!)