fles weigeren

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by appelsientje, Apr 8, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    Hoi,

Vanaf dat Thijs 4 weken was hebben we hem af en toe een flesje gegeven, dit ging altijd heel erg goed. Ik vond dat hij te snel dronk uit het flesje dus hadden we een andere gekocht.
    Of het nu toeval is of niet, vanaf toen dronk hij wel, maar minder (waarschijnlijk omdat het een kleiner gaatje was) hij was toen 11 weken
    De keer erop, is mijn man heel erg druk in de weer geweest. Want hij wil de speen wel in zijn mond, maar begint erop te bijten en draait rondjes om de speen heen met zijn tongetje. Ineens proeft hij melk, maar hij kan het er dus niet uitkrijgen en dan wordt hij boos... ja best logisch natuurlijk als je lekkers proeft maar niet weet hoe je het moet krijgen.
    Uiteindelijk (toen Thijs alles bij elkaar raasde..) heeft mijn man het in een tuitbeker gedaan, ventiel eraf gehaald en gewoon maar naar binnen gegoten. Thijs vond het niet leuk maar slikte wel alles door.
    Vanaf hij geen fles meer wilde, hoefde hij ook geen fopspeen meer, hij "kan" er gewoon niets meer mee.. alleen maar bijten en uitspugen.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Want over een paar weken zal ik toch weer aan het werk moeten, ik vind het zo sneu voor de oppas als hij niet wil drinken... Is hij zijn zuigreflex kwijt?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo moeder van Thijs,

Een lastig probleem waar je mee zit.
    Op zich heb je alles goed gedaan. Keurig op tijd begonnen met oefenen. (rond 4-6 weken is de perfecte tijd)

Daarna beginnen de problemen en moet je straks aan het werk. Hoe los je dat op. Ik wou dat ik een kant en klaar antwoord had maar helaas is dat niet zo. Er zijn heel veel moeders die met hetzelfde probleem zitten.

Wat je omschrijft klopt precies. Hij wil wel drinken maar heeft geen idee wat hij met die speen aanmoet. Het drinken uit een flesje is zo'n andere drinktechniek die je als kindje (na 6 weken) niet zo
    1,2,3 oppakt.

Geduld en oefenen is het enige wat helpt.
    Probeer de eerste fles nog eens, die waar hij naar jouw gevoel te snel uit dronk.
    Probeer de fles aan te bieden als ware het de borst. Prikkel zijn lippen, laat hem zelf happen.
    Sommige kindjes zijn gevoelig voor de vorm van de speen.
    In de praktijk hoor ik goede ervaringen van moeders die gebruik hebben gemaakt van de speen van Tommy Tippie of bij gebruik van de Breast Bottle Nurser. Wat voor het ene kindje perfect werkt kan voor een ander helemaal niets zijn. Maar voor alles geldt, het is geen gouden wondermiddel. Wanneer je iets nieuws probeert, neem dan de tijd en wissel niet binnen 1 week het hele assortiment flessen.

Er zijn natuurlijk nog vele gangbare tips (die je ongetwijfeld hebt gelezen of geprobeerd) Leid je kindje af, ballonen boven de stoel, folie om de fles, etc. Oefen wanneer hij niet te hongerig is, dan wordt hij snel boos wanneer hij niet direct eten krijgt. Laat papa of iemand anders de fles geven. Zorg dat je zelf uit de buurt bent, liefst uit huis. Anders ruikt hij jou en wil niets meer.

Een tuitbeker kan ook goed werken, zorg dat je hem niet laat verslikken, dus houdt wat rechtop.
    Veel borstgevoede kindjes drinken goed uit een rietje maar daarvoor is deze jongeman wellicht nog wat te jong.

Succes, laat je weten of het ergens mee is gelukt?
    Ilse

3. appelsientje

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    Hoi Ilse,

De Tommee Tippee hebben we al geprobeert, maar die speen is denk ik wat te groot, hij krijgt een kokhalsreflex, en dat vind hij niet zo fijn...

Ik heb Oma gebeld, en die gaat morgen in alle rust (zonder gestressde ouders) het even proberen, zij heeft hem vaker de fles gegeven en dat ging voorheen altijd goed. Wordt vervolgd dus...

Groetjes Ida

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Succes, verwen oma maar goed! Ga zelf de deur uit en hoop dat het goed komt. Want dit blijft altijd een heel lastig probleem.

Groet,
    Ilse

5. appelsientje

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    Oma heeft toch Thijs nog 20cc kunnen geven, het is niet veel, maar een begin. Wij zijn lekker de deur uitgegegaan en ze heeft in alle rust (samen met Opa) even gekeken wat het beste was. Hij sabbelt wat aan de speen en naar haar idee was de speen iets te lang, dus niet te ver in het mondje doen en heeeel veel geduld hebben. Hij had geen honger en was op een gegeven moment ook een beetje moe, dus zijn ze gestopt. Volgende keer hopelijk iets meer. Ze vertelde me dat het waarschijnlijk straks vanzelf wel goed komt als hij eenmaal in de gaten heeft dat ik dus echt de hele dag weg ben.
    Ik ga gelukkig ma-wo-vrij werken dus kan hij s nachts de schade (hopelijk in het begin) wel inhalen en heb ik er niet veel onder te lijden omdat ik de volgende dag lekker thuis ben.
    Ze heeft de eerste speen gebruikt een gewone kersspeen. Misschien dat er ergens nog een kortere te krijgen is, dus daar ga ik nog wel even naar kijken.. Groetjes
    Ik ben in ieder geval iets gerustgesteld en leg het maar naast me neer.

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Dat heeft oma netjes gedaan! Geweldig he als je iemand hebt die met zoveel geduld jullie wil bijstaan.
    Als je een kortere speen zoekt dan de standaard kersenspeen dan kan je eens kijken naar de nieuwe speentjes van Medela. Sinds kort zijn ze op de markt. Even googlen. Je hebt een slow flow en een medium flow. Heb er zelf nog geen ervaring mee maar kraamverzorgenden die ze hebben gebruikt waren erg enthousiast.

Groet,
    Ilse

7. appelsientje

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    en de breastbottle? Is dat misschien iets? Ervaringen mee gehad? Hij is erg duur, dus die schaf je niet zomaar aan.... maar ja als dat de oplossing is...

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Tja dat is een lastige. Omdat ik zaken en het beantwoorden van de forumvragen niet in elkaar wil laten overlopen ga ik je niet zeggen wat je moet doen. Ik zal hieronder vertellen in welke situaties ik in de praktijk deze fles verkoop.

Vervolgens is de keuze geheel aan jezelf.

Wanneer mensen de BBN aanschaffen geef ik altijd de volgende tekst mee.

Wij zien "flesweigeren" als belangrijkste reden van aanschaf. Een heel lastig en vaak voorkomend probleem. Wij zien veel mensen die in een zelfde situatie de breastbottle (met succes) gebruiken.

Wij wensen je veel succes met het gebruik van de breastbottle. Veel kindjes zijn er al mee geholpen. Wel wil ik meegeven dat het (helaas) nog steeds geen gouden wonderfles is. Er zijn dus altijd kindjes die ook hierbij denken, dat doen we dus mooi niet!

Neem ook bij het introduceren van deze nieuwe fles de tijd en stel geen onhaalbare doelen. "

Vaak zijn mensen al in een soort lichte paniek omdat bijvoorbeeld na het weekend men weer aan de slag moet. Als dan in 1 dag ineens deze fles moet goedmaken wat weken proberen met allerlei andere dingen niet lukte....tja, dan verwacht je veel...

Zeker 90 % van de mensen die hem koopt heeft hetzelfde probleem als waar jij mee zit. Ik hoor niet van iedereen een reactie terug maar heel regelmatig krijg ik bericht dat het is gelukt.
    Af en toe lukt het ook niet of is het als tussenstap. Dat na het accepteren van de BBN de fles ineens ook lukt.

Stel dat je besluit om een BBN aan te schaffen google dan even naar een verkoop punt in de buurt of online. Er is een wisseling in model. Het "oude" model is niet meer leverbaar (tenzij nog ergens op voorraad) het nieuwe model komt eraan maar is nog niet beschikbaar.

Share This Page