Opname ziekenhuis en 1 BV vervangen voor KV

Discussion in 'Borstvoeding' started by maartjev, Mar 14, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    Hallo,

Aankomende week wordt mijn mannetje geopereerd aan zijn hartje. Hij zal hiervoor ongeveer 2-3 weken in het ziekenhuis liggen..
    Nu is het voor mij bijna tijd om aan het afbouwen te beginnen (ik wilde met ongeveer 6mnd afbouwen, hij is nu bijna 5mnd..) en ik vroeg me af of dit een verstandig moment is om te beginnen met afbouwen, en dus 1bv te vervangen door 1 kv.
    Hij zal een tijdje sondevoeding krijgen, dit kan ook icm bv.
    Afbouwen op dit moment is omdat ik, wanneer ik kolf, zie dat ik minder kolf dan dat hij drinkt wanneer we bv uit de fles geven, en ik zal mijn bv dus aan het ziekenhuis personeel mee moeten geven, ben bang dat ik het niet bijhoudt met voorraadje. Heb nu ook niet een hele grote voorraad in de virzer.
    Ik zal niet de hele tijd aanwezig zijn in het ziekenhuis, dus lang niet alle voedingen zelf geven.
    En als het het goede moment zou zijn, welke voeding zal ik dan als eerst laten vallen?

Edit moderator: topic verplaatst naar borstvoeding

2. Premama

Premama Actief lid

Jul 19, 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Maartje,

volgens mij kun je gewoon afbouwen, zoals gebruikelijk. Je vervangt steeds één voeding voor KV en na een week nog één. Ik weet niet hoeveel voedingen je geeft, maar uitgaande van bijv. 6:
    BV BV BV BV BV BV
    BV BV KV BV BV BV
    BV BV KV BV KV BV
    KV BV KV BV KV BV etc etc
    of iets dergelijks.

Wat spannend, de ziekenhuisopname van je zoon. Als ik jou was, zou ik maar gewoon kijken hoe het loopt. Mijn ervaring is dat een ziek kind juist heel goed tot rust komt aan de borst, dus wie weet blijf je juist in deze periode wel doorvoeden.

In jouw situatie zou ik als eerste de voeding laten vervallen die op het tijdstip gegeven wordt dat je zelf meestal niet in het zkh zult zijn. Dus dat je zoveel mogelijk dan nog wel 'live' voedt; dat is voor je kindje (en voor je productie) ook het beste. Lekker bij mama!

Heel veel sterkte, wijsheid, gedulde en liefde gewenst!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Vraagje ivm afbouwen
    In bovenstaand topic heb ik van de week ook een soort afbouwschema geplaatst, de derde/vierde post!

Maar als ik jou was zou ik kijken, welke tijden jou het beste uit komen om wel te voeden zelf, en welke om niet zelf te voeden. De tijden die voor jou eigenlijk niet goed uit komen om te voeden, zou ik dan als eerst mee beginnen met af te bouwen. Dus dat je op dat moment melk uit je voorraad geeft of kunstvoeding!

Overigens als je wil doorgaan met voeden kan je je productie wel wat omhoog krijgen hoor. Of wilde je sowieso stoppen? En ook haalt een kolf minder melk uit je borsten dan een kindje uit de borst haalt.

Sterkte voor jullie allemaal en beterschap voor je zoontje alvast!
    Liefs, Hanneke!

*Edit, zie dat ik te hard getreuzeld heb ;) iemand was me al voor ;)*

4. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    Bedankt!
    Ik ga denk ik toch maar vast starten met afbouwen, wel eerst even overleggen met de verpleegkundigen.
    Ik denk dat hij inderdaad beter tot rust kan komen bij mij aan de borst, maar helaas zal dat de eerste tijd echt nog niet kunnen.. Hij gaat na de operatie naar de IC en komt dan aan de beademing, sonde, etc.. en dat duurt totdat ze zien dat hij opknapt qua bloeddruk enzo!

Is het trouwens wel wijsheid om de laatste voeding af te bouwen als eerste? Krijgt hij dan geen last van zn buikje vanwege het nieuwe eten? Ben bang dat hij dan minder door zal slapen.. En die rust is net zo fijn!

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Geen idee, hier nooit last gehad van zere buikjes door de kunstvoeding. Maar savonds is je productie meestal wat lager dan smorgens, daarom is misschien tegen de avond een beter idee ;)! Minder last van je borsten en die kunnen er dan iets rustiger aan wennen.

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik zou nog even wachten met afbouwen. Ziekenhuis, operatie, infectiegevaar etc... die antistoffen zijn nu even hard nodig.

7. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    ik heb ook geprobeerd om de laatste avondvoeding te laten vallen maar dit gaf bij mij alleen maar lekkage in de nachten, omdat je borsten dan echt een tijdje niet meer geleegd worden.. (vooral als je kindje al doorslaapt)
    Nu vervang ik 1 voeding door gekolfde melk die ik voor het slapen gaan afkolf, en dat is de middagvoeding. Zo rond een uur of 14.00/15.00. Dit is voor mij wel te redden en mijn ventje drinkt daarna nog een flinke slok rond een uur of 19.00 en gaat daarna naar bed om meestal pas om 05.00 uur weer wakker te worden..
    dus misschien is het een idee om die af te bouwen?

8. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    en meid......
    ontzettend veeeeel sterkte en succes voor de periode dat je kindje in het zh zal liggen en vooral voor de operatie natuurlijk. Is niet niks! Ik hoop van harte dat alles zo goed mag gaan verlopen als het maar kan en dat je kindje snel weer naar huis mag...

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik bedoelde ook niet de laatste voeding, maar een van de laatste voedingen, dus de late middag/vroege avond voeding ;) omdat je borsten het anders idd wel heeeel lang zonder lurker moeten doen ;)! Maar vooruit geeft niet ;) dit was enkel even ter verduidelijking!

10. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    ja oke, ik snap het, maar de vraag van ts was of het wel slim was om de laatste te laten vallen, dus vandaar dat ik daarop reageerde ;)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke, ik dacht alleen dat ook ts het erover had omdat in dat schema wat ik in dat andere topic had staan de ena laatste voeding afgebouwd werd ;)! Maar zoals ik al zei, geeft niks ;)! Zolang we elkaar maar lekker aanvullen ;)! En dacht dat ik met 'tegen de avond' niet echt duidelijk was geweest welke voeding ik bedoelde ;)!

Share This Page