Openbare basisschol VS Chritelijke basisschool.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hummeltje 1, 23 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Hallo dames.

Gister had ik het onderwerp "wanneer schrijf jij je kind in op de basisschool".

Nu de volgende vraag.
    Waar kiezen jullie voor, openbaar of christelijk?
    Ik zit een beetje in dubio eigenlijk.
    Wij zijn niet gelovig, en ook niet gelovig opgevoed heb ook niet zo veel met het geloof maar laat iedereen in zijn waarden.
    Maar toch trekt een christelijke basisschool mij ook wel.

Waar hebben jullie voor gekozen, en waarom wel of juist niet voor christelijk gegaan en dan in het bijzonder de mensen die niet gelovig zijn.

2. Gosh

Gosh Actief lid

31 aug 2014
    313
    0
    0
    Mijn kind zit op een openbare school. Ik heb de school uitgekozen op mijn gevoel en toevallig was dit een openbare school.

Ik ben niet gelovig maar heb zelf als kind wel katholieke scholen bezocht. Als we nu in de buurt hadden gewoond van mijn oude school had ik hem daar op school gedaan, omdat ik er zelf een fijne tijd heb gehad.

Maar het verschilt geloof ik wel van school tot school in hoeverre ze het geloof er bij betrekken. Een streng gelovige school zou ik zelf nooit uitkiezen. Ik heb daar nu eenmaal niets mee.

Wat trekt jou precies aan de school? Het geloof of de schoolresultaten?

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.932
    113
    Wij zijn absoluut voor openbaar onderwijs.
    Op zich heb ik niks tegen christelijk onderwijs, maar ik heb er ook niks mee..
    Heel eigenlijk vind ik het belachelijk dat er nog onderscheid bestaat. Onderwijs is onderwijs, in mijn ogen bedoeld voor iedereen, waarbij iedereen welkom is en met hetzelfde doel.
    Ook op een openbare school wordt Godsdienstige vorming gegeven, door speciaal opgeleide docenten. Voor wie dat niet wenst is er Humanistisch vormingsonderwijs. GVO bij ons op school (ik werk in het openbaar onderwijs) gaat over alle godsdiensten in de wereld, alle feesten en partijen die daarbij horen, dus geen bijbelverkooppraatje. Veel aandacht voor normen en waarden. Kijk, dat vind ik belangrijk!

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wij hebben gekozen voor de christelijke school boven de openbare school

Ten eerste was het gevoel bij de gekozen school gewoon goed en hun schoolresultaten waren beter.

De sfeer was er veel gemoedelijke en het voelde goed aan.

5. barriewarrie

barriewarrie Niet meer actief

ik heb zelf op een christelijke basisschool gezeten, was in die tijd voor de buitenwereld de beste keuze.
    maar ondertussen werd daar flink onderscheid gemaakt tussen gelovigen en niet gelovigen. ik werd erg gepest maar omdat de pesters uit gelovige gezinnen kwamen werd hun de hand boven het hoofd gehouden en draaiden ze letterlijk het hoofd om op het moment dat ik te grazen werd genomen.

daarnaast was de directeur er niet vies van om kinderen bij de haren de klas in of uit te trekken.

dat heeft voor mij gemaakt dat ik nu zeg, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn kids naar een christelijke basisschool te laten gaan al is het de laatste school op de planeet.
    ik ben daar flink verpest en gepest en dat was 20 jaar geleden. nu gebeurt dit nog steeds op die school

6. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Wij zijn voor de christelijke gegaan, maar dat was puur een gevoelskwestie. Ik ben niet gelovig en ook niet gelovig opgevoed, maar mijn vriend wel. We zijn naar een openbare school geweest om kennis te maken en naar de christelijke en de christelijke beviel beter. De organisatie was beter en het voelde gewoon beter dan de ander school. Maar of dit nou te maken heeft met het verschil tussen openbaar of christelijk weet ik niet. Maar de school zelf voelde gewoon beter aan en de regels die er gehanteerd werden ook.

Maar ik zou zeggen ga naar beide toe en proef bij beide de sfeer en bekijk de scholen en zet de voor en de na's tegenover elkaar en neem dan een beslissing.

7. sjak

sjak Niet meer actief

Ik kies voor een christelijke basisschool omdat de normen en waarden van deze school mij aanspreken, maar belangrijker nog de openbare basisschool hier heeft jarenlang onder toezicht gestaan bij de
    onderwijsinspectie en deze school staat bekend als 'aso'. (Voor zover dat kan hier in dit dorp ;)). De 3e school in dit dorp heeft een katholieke grondslag, ook prima, maar te groot in mijn ogen. (Maar verder prima!)
    Ik vind ook dat het zeker geen kwaad kan als ze dingen leren over het christelijke geloof, welke stroming dan ook. Verbreding van de kennis en de basiswaarden waar Nederland op gebouwd is.

8. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Wij kozen voor een katholieke basisschool. Alleen doen ze er niet heel veel mee. Het belangrijkste van die school is dat het montessori onderwijs is.
    Zelf op een christelijke basisschool geweest, was ook prima. De enige openbare school is een school met alleen maar Turkse en Marokkaanse kinderen, ik vind wat gemengder prima.

9. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    We hebben voor christelijk gekozen..

Klassen kleiner, betere resultaten, ik vind het belangijk dat ze leert waarom we kerst, pasen etc vieren & de juffen waren op het gesprek veel vriendelijker..

E. Zit op de psz naast de openbaare en al een paar keer gezien dat de juffen de kinderen maar wat aanlaten tobben. Ook gezin dat een paar kinderen bij de arm gepakt word. Christelijke school trok mij ook veel meer.. Huiselijke sfeer, kindjes reageerde daar nog met respect naar de juffen (dat uurtjes dat ik geweest ben) andere school was er meer joh, zoek t uit en doe t zelf reacties van de kinderen..

T gevoel voor de christelijke was dus beter!

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Hier ook christelijk.
    De openbare school hier in de wijk vind ik echt niks.
    Christelijke scoorde beter met cito's, en meer nl kindjes

11. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even ter info, ook op een christelijke school wordt geestelijke stromingen onderwezen hoor. Hoort gewoon bij de lesstof van het basisonderwijs.
    Verder... ga op bezoek bij beide scholen. Vraag een gesprek aan en proef de sfeer. Je voelt zelf echt wel aan waaar je kind zich het beste thuis gaat voelen. Zolang het geen zwaar christelijke school is zul je god echt niet in elke les tegenkomen hoor. Vaak zijn er momenten waarop de bijbelverhalen worden voorgelezen of dat er gebeden wordt.

12. misa

misa Niet meer actief

Openbaar omdat wij niet geloven. :)

13. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Aller eerst wat fijn dat er zo veel gereageerd hebben op mijn onderwerp.
    Iedereen persoonlijk een antwoord geven gaat niet lukken, dus ik probeer het wat samen te vatten.

Ik denk altijd bij een christelijke basisschool dat ze daar net even iets meer aandacht hebben voor de kinderen en dat de klassen wat kleiner zijn (is nergens op gebaseerd :)) en ik het idee heb dat het voor de ontwikkeling ook wel goed is om wat meer van de godsdienst te weten. Niet wetende dat religie ook aan bod komt op de openbare basisschool. Nu zag ik vanmiddag wel op het internet dat de eventuele christelijke school die ik voor ogen had meer dan 300 leerlingen heeft :$ dat vind ik best veel.

We willen sowieso meerdere scholen gaan bezoeken zowel christelijk als openbaar, om ons echt goed te kunnen oriënteren. Ik ben het met de mensen eens die schreven dat je dan pas echt goed kan zien waar zou kind thuis hoort.
    Ik heb nu 4 scholen op het oog, twee christelijk en twee openbaar.
    Wat ik ook belangrijk vindt is dat ze wel in de buurt van huis zitten, maar dat moet het probleem hier niet zijn aangezien we rond de 12 basisscholen hebben.

Vanmiddag 3 scholen gebeld om te vragen wanneer de kinderen ingeschreven moeten worden en eigenlijk gaven ze allemaal aan dat er niet echt een begin leeftijd voor is (uiteraard niet als ze 4 jaar zijn). Als ik wil kan ik al een afspraak maken om de scholen te bezoeken. Denk dat we dus begin volgend jaar, dan is onze man 2,5 jaar maar eens gesprekken moeten gaan voeren.
    Vindt het ontzettend spannend allemaal ;)

14. Storm

Storm Niet meer actief

Wij hadden destijds onze oudste ingeschreven bij de katholieke school, puur en alleen omdat die school ons op dat moment het beste gevoel gaf.
    Hij is daar alleen nooit begonnen.
    De tweede hebben we ingeschreven op een Samenwerkingsbasisschool. Waar dat nou precies voor staat, weet ik echt niet meer. Maar we hebben nu gekeken naar de praktische kant van schooltijden en ophalen. De jongste op de psz, de tweede op school en de oudste die rond kwart voor vier thuis wordt gebracht.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Zelf heb ik op een christelijke school gezeten terwijl we thuis niet geloofden. Op mijn school was ik 1 van de weinigen die niet naar de kerk gingen. De andere kinderen vormden kliekjes, kenden elkaar van de kerk, kenden de liedjes en de verhalen al. Bij feestjes werden eerst de kindjes van dezelfde kerk gevraagd... Ik vond het geen fijne situatie.

Persoonlijk zou ik alleen voor een christelijke school kiezen als je gevoel bij deze school echt veel beter is dan bij de andere scholen... En daarvoor moet je erheen en een rondleiding vragen en overal goed snuffelen ;) wij zijn nu voor een katholieke school gegaan. De protestantse school hier was me te ouderwets en te streng. Ik wil ook niet de hele tijd op mijn tenen hoeven lopen of ik niet iemand beledig... Mijn zoontje is gek op dinosaurussen... Nou op mijn oude school vonden ze dat maar niets! En je mocht er ook geen Harry Potter lezen... Ik wil niet over zulke dingen na hoeven denken of dat wel kan

16. Duiveltje

Duiveltje Lid

22 sep 2014
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het niet eens belangrijk welk geloof er aan een schoolnaam hangt, maar het belangrijkste is de indruk die de school op je netvlies en hart achter laat
    De ene christelijke school is de ander niet en dat is natuurlijk ook zo bij openbare school. Volg je hart ..... Daar waar jij je kind met een goed gevoel achter laat

17. Amethist

Amethist Niet meer actief

Wij hebben heel bewust niet gekozen voor de christelijke basisschool die bij ons om de hoek zit. Wij zijn zelf niet gelovig en deze school is in onze ogen behoorlijk christelijk, zo worden bepaalde boeken niet gelezen (denk aan Dolfje Weerwolfje) en er is een bidclub voor ouders. Dat staat zover af van hoe wij leven dat wij denken dat deze school niet de beste zal zijn voor onze zoon.

Ook de openbare basisschool hebben wij bewust niet gekozen. Deze school bestaat voor bijna 100% uit Marokkaanse leerlinge en hoewel duidelijk mag zijn dat ik absoluut geen problemen heb met Marrokkaanse kinderen in de klas (en overige nationaliteiten) is een (bijna) volledig Marokkaanse school ook niet wat wij voor ogen hebben voor onze zoon.

Wij hebben gekozen voor de Jenaplan school. Deze zit een stuk verder weg, maar sluit het beste aan bij onze levensstijl.

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier gekozen voor de gemeentelijke basisschool, die heel goed staat aangeschreven. De sfeer sprak me er erg aan, en de klassen zijn niet te groot.

Verder was er de keuze tussen twee prive-scholen, maar dat is een beetle kouwe kak.

19. fafa

fafa Niet meer actief

Maar ook een Jenaplanschool is toch óf openbaar óf christelijk óf protestants? Iedere school heeft toch een onderwijstype en een 'gezindte' die los staan van elkaar?

En als antwoord op de vraag: wij hebben bewust gekozen voor openbaar. Alle respect voor een ieders geloof, maar het lijkt me heel vreemd als aan onze kinderen God en Jezus als waarheid worden gepresenteerd terwijl wij zelf absoluut niet geloven.

20. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Maar dat jezus geloof is toch helemaal niet meer zo streng als vroeger?

Ik geloof ook niet, maar met de andere voordelen van de school hebben we toch voor de christelijke gekozen. Ze bidden niet, lezen geen bijbel meer maar maken bv wel eens uitstapje naar de kerk,
    Geven net wat meer aandacht aan de feestdagen..
    Dat vind ik heel belangrijk, dat E. Weet waarom we kerst etc vieren..

Deel Deze Pagina