120/4 of 150/5?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jessmin, 23 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste voedingsdeskundige,

Mijn zoontje is nu 2,5 week oud en weegt 4520 kilo. Ik geef hem nu Nutrilon Hypoallergeen en dan flessen van 120/4, zes voedingen op een dag. Meestal is dit zo rond 7.00 - 10.45 - 14.15 - 17.30 - 20.45 - 03.00. Hij drinkt zijn flessen helemaal leeg, maar spuugt wel vaak ietsje terug (hij loopt over als hij op zijn rug ligt bij het verschonen,zeg maar). Ook begint hij nu steeds korter tussen de voedingen te laten, steeds meer naar de drie uur ipv de vier uur die het vorige week nog was (toen ben ik van bv naar fv overgestapt namelijk, gelijk volledig). Op het pak nutrilon staat dat 4-5 kilo-kindjes 5x 150/5 mogen, maar hoe weet ik nou of dit voor mijn kindje ook geldt? Ik krijg steeds 6x120/4 aangeraden, maar omdat hij dit volledig opdrinkt en er korter tussen lijkt te laten, vraag ik me af hoe ik kan weten of ik hem 150/5 mag gaan geven per fles. Voor hetzelfde geld komt hij dan toch wel zes keer en geef ik teveel. Of mag hij überhaupt nog niet naar vijf flessen? Wanneer mag dat dan wel en hoe werkt dat met de uren die ertussen moeten zitten overdag en 's nachts? Excuses voor alle vragen maar ik weet niet bijster veel van flesvoeding; gaf tot voor kort de borst...

Alvast dank voor je tijd en reactie!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Jessmin,

Je kindje is misschien nog net te jong om al op 5 voedingenover te gaan. 5 voedingen van 165 ml komen wat betreft totale hoeveelheid ook ongeveer overeen met de 6 flessen van 135 ml die je nu geeft. Het is belangrijk dat je zoontje ongeveer 15-20 minuten over een flesje drinkt, dat is belangrijk voor een goede verzadiging. Gaat het sneller, dan kun je misschien de voeding iets dikker maken met johannes broodpitmeel. Wanneer je kindje een paar weken ouder is kun je proberen of het lukt5 om op 5 voedingen over te gaan.

Groetjes Eveline

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha Eveline,

Dank voor je snelle reactie! Hij doet wel 20 minuten over de fles hoor, maar daarna gaat hij gewoon verder met om zich heen happen en op zijn handjes sabbelen. Speen spuugt ie gewoon uit als ik die er dan in doe. Wat ik nu merk is als ik hem niet wakker maak 's avonds na de voeding van rond 18.00 voor de volgende voeding rond 22.00, is dat hij gewoon doorslaapt tot 01.00. Daarna komt hij weer om 05.00. Maar dan ligt dus het schema op zijn gat omdat hij normaal rond 03.00 kwam na om 21.00 uur gedronken te hebben (hij sliep toen 's avonds nog niet; huilde alleen maar), en daarna om 07.00. Dat was handiger want dan heb je maar 1 nachtvoeding. Wakker maken werkt erg slecht want hij slaapt dan gewoon door aan de fles. Maar stel dat ik dus de flessen ophoog overdag naar 150/5 dan heb je toch wel kans dat hij na de fles van rond 18.00 ergens rond 01.00 uur komt, en dan het zal trekken tot 07.00 uur (ipv 05.00 uur dat ie nu komt)? Hij heeft zijn flessen schoon op elke keer dus ik denk dat die hoeveelheid er wel in gaat... Overigens, stel dat hij nu ook een voeding zal laten vallen op 120/4, dus 5x 120/4 gaat drinken, is dat dan ook ok? Kan ik hem daarin volgen of krijgt hij dan weer te weinig en moet ik hem dus maar wakker proberen te krijgen? En klopt het dat er overdag max 4 uur tussen de flessen moet zitten omdat ze anders 's nachts te vaak gaan drinken?

Sorry, weer zo'n batterij aan vragen :)

Alvast bedankt weer voor je tijd.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Jessmin,

Bij hele jonge kindjes is het beter om even met het CB te overleggen wanneer je over kunt gaan op 5 voedingen, de hoeveelheid voeding die op de verpakking staat is dan vaak nog te veel.

Groetjes Eveline

Deel Deze Pagina