BV op vakantie

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by RondEnGezond, Jun 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RondEnGezond

Jan 6, 2014
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Lactatiedeskundige,

Half juli gaan wij 10 dagen op vakantie naar Griekenland met onze baby die dan 3,5 maand oud zal zijn.

Ik geef borstvoeding en kolf. Hierover heb ik een paar vraagjes:
    -hoe kan ik het beste met vers gekolfde melk omgaan (stel ik heb gekolft en we gaan een uur later naar een restaurant waar onze baby dan uiteindelijk zijn flesje krijgt)? Kan ik het dan gewoon zo gebruiken of moet ik op een bepaalde manier op de temperatuur letten?
    -Als ik ga zwemmen in bikini kan ik geen compressen indoen omdat me dat gek lijkt... Maar hoe kan ik dan met lekkende borsten omgaan?
    - Mag hij ook al ORS hebben op die leeftijd en is het slim om dat op voorhand te geven als hij bijvoorbeeld erg zweet?
    - Zijn er verder nog zaken waar ik aan moet denken bij warm weer wanneer ik we de kleine mee hebben?

En verder (geldt ook voor Nederland): hoe lang mag onze baby erover doen om een groter flesje van gekolfde melk op te drinken? En is er dan verschil tussen verse gekolfde melk en melk dat au bain marie is geweest?

Ik kijk uit naar uw reactie!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi, ik zal hier de antwoorden onder je vragen zetten:

hoe kan ik het beste met vers gekolfde melk omgaan (stel ik heb gekolft en we gaan een uur later naar een restaurant waar onze baby dan uiteindelijk zijn flesje krijgt)? Kan ik het dan gewoon zo gebruiken of moet ik op een bepaalde manier op de temperatuur letten?
    In principe kun je de melk op kamertemperatuur bewaren en meenemen. IN griekenland is het ws wat warmer dan hier, daar let je dan op. Neem een koelelement of koeltasje mee waar je je melk in mee kunt nemen. Dan kun je het kolven en een uur later meenemen.

-Als ik ga zwemmen in bikini kan ik geen compressen indoen omdat me dat gek lijkt... Maar hoe kan ik dan met lekkende borsten omgaan?
    Er zijn speciale compressen verkrijgbaar voor dit doel: lilypads. Even googelen!

- Mag hij ook al ORS hebben op die leeftijd en is het slim om dat op voorhand te geven als hij bijvoorbeeld erg zweet?
    ORS geef je enkel op doktersadvies. Jouw borstvoeding past zich aan aan de omstandigheden. Je kindje zal mogelijk vaker kort willen drinken om aan zijn behoeften te voldoen. Wanneer je ORS bijgeeft, dan verstoor je eigenlijk het vraag- en aanbod principe, omdat je je kindje voeding geeft die het dan niet uit je borst zal vragen. Je kunt dan zelf met stuwing blijven zitten. Ook is ORS niet gewoon een voeding, maar zeer uitgebalanceerd speciaal voor bij uitdrogingsverschijnselen. Niet zomaar geven dus, maar eerst overleggen met een arts. (neem het telefoonnummer van je huisarts mee, dat kan handig zijn. Neem ook het telefoonnummer van een lactatiekundige mee!)

- Zijn er verder nog zaken waar ik aan moet denken bij warm weer wanneer ik we de kleine mee hebben?
    Wanneer je alle voedingen kolft kijk dan of je reserve onderdelen hebt: een dekseltje, ventieltje, dat soort dingen die makkelijk zoek raken of kwetsbaar zijn. Neem verder een paar extra hydrofiele doeken mee (of andere koele doeken), dat kan handig zijn bij het voeden wanneer jullie aan elkaar plakken van de warmte of van elkaar afdrijven ;) Verder denk je aan een muggennetje, zonnecreme etc.

En verder (geldt ook voor Nederland): hoe lang mag onze baby erover doen om een groter flesje van gekolfde melk op te drinken? En is er dan verschil tussen verse gekolfde melk en melk dat au bain marie is geweest?
    Nee, maakt niet uit: meestal doen kindjes er tussen de 10 min. en 30 minuten over. Alles daartussen is prima!

Veel plezier!

Share This Page