Buikslapen

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by mama van 2 meiden, Jun 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Eerder dacht ik altijd als ik op t forum las dat een baby alleen maar op de buik wilde slapen; 'dan leg je m toch gewoon niet op de buik, kan hij / zij er ook niet aan wennen'...

En dan nu....mijn dochtertje van 2 weken wil overdag t liefst op d'r buik slapen. Dit ontdekt door de kraamzorg die haar overdag op d'r buik in de box legde; vlgs haar mocht dat wel onder toezicht :(
    's Nachts ligt ze niet op de buik want dan bakeren we haar in met een hydrofiel luier en ligt ze op de rug.
    Overdag ligt ze beneden in de box of lekker buiten in de wagenbak (kan door een KS niet de hele tijd de trap op en neer en bovendien vindt ze alle geluiden om zich heen lekker)

Maar nu dat buikslapen; 't wordt afgeraden en anders moet je constant toezicht houden. Constant toezicht houden lukt me uiteraard niet als ik ook nog met een peuter bezig ben, ben wel de hele tijd in de buurt. Vanochtend ging ik douchen en heb haar toen op de zij gelegd met een rol hyd. luier bij haar buik en in de rug. Weet niet hoe ze t deed, maar toen ik beneden kwam lag ze zielsgelukkig op d'r buik te slapen tussen de rolletjes.

Baby kan haar hoofd al een beetje omdraaien dus ze kan net zo goed met haar mondje en neus in t boxkleed gaan liggen zodat ze geen adem meer kan halen. Ze zou in theorie ook gewoon weg kunnen draaien als ze verkeerd ligt.

Ik vind t lastig; moeten we haar dan maar op de rug leggen waardoor ze veel te weinig slaap pakt, Inbakeren overdag zie ik niet zo zitten, of gewoon op de buik laten?

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi Femke,

Ik begrijp wel dat je het moeilijk vind, maar het is echt veiliger om op haar rug te slapen, Dit in verband met wiegendood. Ook in de kinderwagen. Toen de kinderen nog op hun zij lagen, moesten wij als kraamverzorgenden adviseren om ze na 2 weken op hun rug te leggen. Omdat ouders dat vergaten, is nu het advies, op de rug van begin af aan. Sorry meid, het is niet anders.

Het is wel goed i.v.m. het tegengaan van een voorkeurshouding om een kindje af en toe op de buik te leggen, 3 x per dag 5 minuten, maar dan alleen maar als ze wakker zijn, en je er bij bent.

Groetjes Adrienne

3. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Bedankt voor je antwoord
    Dan wordt t ws overdag ook inbakeren ben ik bang, want dat rugliggen zonder doeken vindt ze niet prettig.

Wel raar dat onze kraamzorg heeft gezegd dat dit wel kan toch?

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi Femke,

Dat is echt raar ja, want het is echt niet goed. Door alle maatregelen die worden genomen tegen wiegendood, is het aantal dat er aan overlijdt drastisch verminderd. 120 in 1997, tegen 9 in 2007. Dus mijn advies is op de rug leggen.

Groetjes Adrienne

Share This Page