pijnlijke tepels na stoppen borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door annet03, 22 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annet03

annet03 Lid

26 jan 2012
    85
    0
    0
    Goedemorgen,

Mijn zoontje heeft tot 6 maanden volledige borstvoeding gekregen. Daarna ben ik in één maand gaan afbouwen. Vanaf dat mijn zoontje 7 maanden oud is heeft hij geen borstvoeding gekregen. Ik ben nu dus sinds ongeveer drie weken helemaal gestopt.

Ik heb vanaf het moment dat ik ben gestopt pijnlijke tepels. Het is net alsof er nog melk wordt opgehoopt in de tepels. Ik heb dit in het begin nog wel eens afgekolfd, en soms masseer ik het weg. In beide gevallen komen er dan nog druppels melk uit. En worden de kleine harde plekjes achter de tepels minder. De pijn verdwijnt helaas niet helemaal (waardoor ik mijn zoontje tijdens het optillen niet tegen mijn borsten aan kan houden).

Gaat dit vanzelf over en komt dit vaker voor? Is het masseren juist goed? Of is dit foute boel en moet ik ergens aan de bel trekken?

Groetjes van Annet

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Zo lang je blijft masseren blijft er sprake van een vorm van productie. Aan de ene kant is dit dus minder handig. Aan de andere kant kan het nodig zijn om even de druk er af te halen zodat de hof weer soepel wordt.
    Blijft het beperkt tot je tepels? Of ook tepelhof en borstweefsel daarbuiten?

Je zou kunnen overwegen om alsnog iets van salie thee te nemen gedurende een week om zeker te zijn dat je melkproductie geremd is. Ook kun je wollen borstcompressen overwegen om deze periode te overbruggen. Gelcompressen kunnen ook verzachtend werken, maar deze zijn in gebruik duurder. Borstcompressen zijn bijvoorbeeld van lanacare. Erg zacht en weldadig.

Even weekje nog aankijken dus en verzachten. Wanneer tepel er vreemd, verkleurd, verwrongen uit ziet wel even arts inschakelen.

Deel Deze Pagina