Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kat1981, 27 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Dag dames, ik zal zo kort mogelijk proberen onze situatie te beschrijven:

Ik ben werkzoekende, en wil graag opvang voor mijn dochter van 2 regelen. Ik werk al een aantal jaren bij een werkgever met een seizoenscontract. Vorig jaar was dat twee dagen per week, en zo nu en dan in het weekeinde.
    In het weekeinde was geen geen probleem, toen bleef haar vader gewoon lekker bij haar en doordeweeks verzorgde op de ene dag een van de oma's voor haar, op de andere dag de andere.

Jammer genoeg zijn er omstandigheden bij het bedrijf aangaande nieuwe contracten waardoor ik me genoodzaakt voel ander werk te zoeken. Zo kunnen ze me geen vast aantal uren garanderen, noch de dagen van te voren vastzetten waarop ik kan komen werken. Heel erg lastig dus, met een klein kindje waarvan de ene oma al tegen de 75 aanloopt en de andere oma het vorig jaar al een beetje zwaar begon te vallen.

Wat nu dus? Ander werk zoeken, en de oma's lekker laten genieten van hun kleindochter, zonder verplichtingen. Een andere vorm van opvang regelen.
    Waar begin ik? Hoeveel uren per week zou ik kunnen werken zodat het loon een beetje rendabel is? Ik moet haar alvast bij een kdv inschrijven, maar wat als blijkt dat de wachtlijst heel kort is? Eerlijk gezegd zou het financieel heel moeilijk worden als ze al naar het kdv zou gaan terwijl ik nog geen werk heb.
    Ik weet dat ik kinderopvangtoeslag kan krijgen en dat de kosten van het gezamenlijke loon afhangen. Is het zo dat die toeslag maandelijks of jaarlijks terugkeert? Het zou erg fijn zijn als er wat extra's binnenkomt, ipv dat het niet uitmaakt omdat al het geld dan naar de opvang zou gaan.

En dan heb ik het nog niet over het emotionele aspect gehad.:) Heerlijk dat ze daar met andere kindjes zou kunnen spelen, maar de overgang van altijd mijn kleintje bij me hebben naar 'ik zie haar tijdens het eten wel' is nog een beetje groot.:)

Dames, kunnen jullie me even helpen de zaken op een rijtje te zetten? mis ik nog iets? Waar moet ik beginnen?

2. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Brabant
    Komt mijn verhaal een beetje duidelijk over?

3. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Werken loont altijd, denk maar aan je pensioen en je cv.

Ik zou eerst een baan zoeken en dan opvang gaan regelen. Heb je een partner die tijdelijk wat kan opvangen als t nodig is? Of vrienden die ook een dag thuis zijn waar je je kind kan brengen?

4. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    En je partner betaalt, als je die hebt dan, toch hopelijk ook mee aan de opvang.

Toeslag krijg je maandelijks, je kunt een proefberekening maken op Toeslagen

5. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Brabant
    Arya: Bedankt voor je advies. Ik lees nu mijn bericht terug, en ik zie nu dat ik vrij onduidelijk was over haar vader. Dat is mijn partner, we zijn niet getrouwd. Uiteraard deelt hij mee in de kosten. Sorry voor de mix-up.:)

Ik ga meteen even op je linkje kijken

Ps: je onderschrift: :D Ook een GOT fan?

6. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha ja een fan hier! :D

7. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar wat ik bedoelde is dat niet alleen jouw loon rendabel hoeft te zijn. Je hebt opvang nodig omdat je partner ook werkt. Vaak wordt de denkfout gemaakt dat het loon van de ene partner naar de opvang gaat. Alsof de ander niet mee betaalt of een deel van het 'probleem' is ofzo.

Deel Deze Pagina