onrustig na ochtendvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door petra2707, 1 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. petra2707

petra2707 Lid

8 sep 2012
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 petra2707, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt: 1 feb 2013
    Hoi Mirjam / Saskia,

ik heb een vraag.
    Ons heerlijke dochtertje Esmée is nu 2,5 week oud. Ze is heel rustig en tevreden en huilt alleen op het moment dat ze honger heeft en mama niet snel genoeg is met aanleggen (ik geef borstvoeding). Dus wat dat betreft hebben we absoluut geen reden tot klagen!!!
    Ze komt ongeveer om de 3 à 4 uur voor voeding, dus daar zit al wel een redelijk patroon in. Ze begint dan een beetje te 'miepen en mompelen' en begint wat met d'r armpjes te maaien en te smakken. Ik moet haar dan meestal nog wel wakker maken om echt te willen gaan eten, anders blijft ze gerust nog een tijd zo liggen. Dit doe ik door haar luiertje even te verschonen. Daarna wil ze dus echt gelijk drinken (dan laat ze even goed haar stembanden horen :). De laatste voeding voor de nacht krijgt ze een flesje kunstvoeding. Dan kan mama eerder naar bed en een paar uurtjes extra slapen. Dit doen we sinds een paar dagen. Voor die voeding meldt ze zich meestal rond 23.00 uur. De laatste paar nachten werd ze dan steeds rond 2.00 uur wakker voor een voeding en om 05.00 uur. De laatste nacht werd ze pas om 05.00 wakker ipv ook nog om 02.00 uur. Nu geeft de voeding van ong 05.00 uur problemen. Ik ben de afgelopen paar nachten van 05.00 uur tot 07.00 uur (vanochtend zelfs 08.00 uur) bezig met haar geweest. Ze drinkt dan eerst aan borst 1. Vaak dommelt ze een beetje in, haal ik haar even van de borst en even over schouder voor boertje en leg haar daarna opnieuw aan aan borst 1. Hier drinkt ze dan ook weer van om dan weer beetje in te dommelen. Dan volgt hetzelfde ritueel en leg ik haar daarna aan aan borst 2. (Als ik het vermoeden heb van een vieze luier verschoon ik die ook nog tussen borst 1 en 2 in. Dan wordt ze ook weer een beetje wakker. Dan drinkt ze nog aan borst 2 en als ze dan weer in slaap valt ga ik ervan uit dat ze genoeg heeft en leg ik haar weer in bedje. Dan is het heel even rustig en dan begint ze weer te 'miepen en mompelen' en met haar armen te zwaaien... Ik denk dan steeds...ze heeft gegeten, misschien heeft ze gewoon even haar 'verwerkuurtje'. Maar als ze dan na een uur nog steeds bezig en steeds meer begint te jammeren / huilen leg ik haar maar weer aan. Dan drinkt ze weer en denk ik wederom dat ze genoeg heeft gehad en leg haar weer in bedje. Daarna gaat het weer zo door en dan denk ik dat ze nog steeds honger heeft en maak ik nog een aanvullend beetje kunstvoeding klaar waarvan ze gemiddeld zo'n 50 ml opdrinkt. Dan concludeer ik dat ze dus idd toch nog honger had. Nu is het probleem dat ik afgelopen nachten 2 uur bezig ben geweest voordat ze voldaan was en weer verder sliep en vannacht zelfs 3 uur. Dat is voor mezelf niet fijn, maar kan me voorstellen voor haar ook helemaal niet. Wat kan ik verbeteren? Doe ik iets niet goed? Is 's-nachts misschien mijn melk niet goed? Ze drinkt de eerste paar minuutjes heel gulzig met harder 'klok-geluiden en daarna wordt het steeds minder. Uiteindelijk heb ik het idee (na een minuutje of 5 à 10 dat ze alleen nog maar op de tepel loopt te tutteren). Of moet ik dan toch tussendoor haar luier niet verschonen? Of kan ik de nachtvoeding van 05.00 uur ook het beste in de vorm van een fles kunstvoeding geven zodat ze dan ook echt voldoende heeft gegeten? Dus de laatste voeding voor de nacht kunstvoeding en de voeding van 05.00 uur kunstvoeding en de rest borstvoeding? Ik wil uiteindelijk toch langzaamaan geleidelijk van borstvoeding naar kunstvoeding overgegaan voor als ik straks weer ga werken (kolven wil ik niet).
    Hopelijk hebben jullie tips. Het gaat me nog niet eens zozeer om mijn eigen nachtrust, maar wil het voornamelijk voor haar goed doen zodat ze geen ongemakken heeft of lang wakker ligt door honger.....

Bedankt!

Petra

ps. misschien nog een beetje aanvullende info. Ben dmv ongeplande keizersnee bevallen. In het begin daarom gekolfd. De eerste 3 dagen nog niet heel veel gekolfd, na 3 dagen meer gekolfd op advies van kraamzorg. Daarna op aanraden van kraamzorg tepelhoedje geprobeerd ivm ingetrokken tepels. Dat gaat heel erg goed. Esmée drinkt daarmee heel goed. Zonder tepelhoedje lukt het ook absoluut niet.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Ik denk dat je productie is terug gelopen, vanwege de avondfles die kunstvoeding is geworden en daardoor 1 voeding in de nacht wegvalt. Je borsten worden over een langere tijd niet gestimuleerd om melk aan te maken.

Je lichaam moet wennen aan dit schema van voeding. Geef het de tijd. Kolf tot die na de ochtend voeding en geef dat nog na. Na een paar dagen zal dat niet meer nodig zijn.

Als je niet wilt kolven wanneer je weer gaat werken, moet je er rekening mee houden dat je ongeveer 1 voeding per week afbouwd/vervangt voor kunstvoeding.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina