Hoi, Allereerst alvast excuses voor het lange verhaal, en alvast bedankt voor het lezen! Ik maak me wat zorgen over mijn zoontje van 8 maanden. Al sinds hij 2 weken oud is, is hij erg onrustig, spuugt veel, huilt veel en slaapt slecht. Toen hij 8 weken oud was heeft hij omeprazol gekregen tegen maagzuur klachten. Dit hielp en het huilen werd iets minder. Maar hij bleef erg onrustig, veel huilen en slecht slapen. Het huilen werd langzaamaan wel minder gelukkig, maar het slecht slapen bleef. Rond 6 maanden werd hij ook steeds vaker ziek. De afgelopen 2.5 maand is hij eigenlijk meer ziek geweest dan niet. Vaak een aantal dagen koorts en hangerig, en dan weer een aantal dagen weinig last. Vorige week heeft hij i.v.m. meerdere dagen hoge koorts (40.5 graden) en snelle ademhaling (soms wel 65 per minuut) antibiotica voorgeschreven gekregen. Afgelopen vrijdag heeft hij de laatste dosis gehad. Hij had Amoxicilline voor 5 dagen. Gedurende de kuur begon hij steeds meer over te geven en nadat dit gister minder werd heeft hij vandaag na elk voedingsmoment weer gespuugd. Hij huilt soms ook onverklaarbaar en is dan niet te troosten. Dit gebeurde ook al voor de antibiotica, maar is nu erger geworden. Al met al maak ik me wel zorgen en krijg ik het vermoeden dat mijn zoontje niet "gewoon" een huilbaby is die toevallig ook slecht slaapt en vaak ziek is, zoals de huisarts blijft zeggen. Zijn er hier mensen die zoiets herkennen of tips hebben? We hebben morgen een afspraak bij de huisarts maar ben bang dat hij ons weer naar huis stuurt met de mededeling dat het vast gewoon een hardnekkig virusje is.
Heeft hij nog steeds omeprazol? R heeft t ook gehad maar de huisarts was er (net als wij) geen fan van omdat maagzuur ook de functie heeft om ziekmakers te elimineren. Reflux kan heel lang aanhouden. G was er echt pas met 14 maanden goed vanaf. Tot die tijd was t strikt leefregels hanteren en regelmatig (om de 2 uur bij haar) iets eten/drinken wat de boel remde. Ook selectief qua fruit, want van menig soort kreeg ze flink t zuur. Met G hadden we geen maagzuurremmers overigens, dat redde we net aan zonder. Zowel G als R zijn in hun eerste 1,5 jaar behoorlijk vaak ziek geweest, maar aangezien ze naar KDV gaan/gingen is dat ook niet heel vreemd. Vanaf 1 jaar zijn we sambucol gaan geven om de weerstand wat te ondersteunen. R had een tijdje terug zn eerste AB kuur, RS virus wat een beginnende longontsteking veroorzaakte maar we waren er gelukkig vroeg bij. Sommige kinderen zijn huilbaby's zonder dat er een reden te vinden is. In jullie geval zou ik nog eens kijken in hoeverre je nog strak zit op de reflux leefregels (als in zinvol v.s. leeftijd) en kijken of je allicht daar weer wat meer rust mee kan krijgen. Zal niet stel op sprong zijn dat je verschil merkt overigens, maar wat kleine verschillen kunnen soms al veel uit maken in hoe zo'n kleintje zich voelt. Door laten verwijzen naar een kinderarts vanwege aanhoudende onrust (los van die AB/virus) is uiteraard altijd nog een optie die je in kan zetten.
Lastig.. ze kunnen best pech hebben en vaak ziek zijn die eerste jaren. Onze oudste was dit ook, maar achteraf hebben we toch te laat aan de bel getrokken en heeft hij pas op 5-jarige leeftijd buisjes gekregen en amandelen eruit (hij bleef namelijk vaak ziek). Sindsdien is hij nooit meer ziek. Ben je al eens naar de huisarts gegaan om dit te bespreken?
Bedankt voor jullie reacties! We zullen nog eens gaan kijken naar de leefregels en vooral het fruit. Daar hadden we nog niet bewust op gelet, beetje dom van ons. Omeprazol zijn we rond 5 maanden mee gestopt. Hadden toen het idee dat de nadelen zwaarder wogen dan voordelen. We zijn vanmiddag bij de huisarts geweest maar die gaf gewoon aan dat het een virusje is waar hij de afgelopen weken last van heeft. Kregen geen enkele gelegenheid om onze overige zorgen te uiten en de onrust kwam ook gewoon door het virus. Hij had de diagnose al gesteld bij binnenkomst, rode wangen, dus parvo virus. Verder wilde hij niks doen. Hij heeft 2 seconden oortjes bekeken en is boos geweest op de huisarts die de AB voorgeschreven had want daar was hij het totaal niet mee eens. En toen konden we weer gaan. Niet een erg fijn consult helaas. Zijn op zoek naar een andere huisarts maar hebben er nog geen kunnen vinden die nieuwe patiënten aanneemt momenteel. Hebben al jaren problemen met de huisarts dus had eigenlijk ook niet anders verwacht vanmiddag. Nu dus maar afwachten en weer wat strenger leefregels hanteren, hopelijk helpt dat iets.