Ik ben zo ontzettend bezorgd.. Mijn kleine meisje is 4 dgn geleden bij opa en oma geweest, en opa heeft natuurlijk volop met haar zitten knuffelen, toen hij savonds hier kwam en het licht opeens op zijn mond scheen, dacht ik een bobbel te zien op zijn lip, fase 1 koortslip.. ik heb mijn vader helemaal zitten bestuderen, en hem gevraagd wat hij op zijn lip had, owja! dat heb ik wel vaker zegt hij... gisteren is het blaasje geknapt.. dus het was dicht op het moment dat hij mijn dochter vast had.. Hij heeft het zeker niet bewust gedaan.. hij zegt, ja die dingen zitten er zo nu en dan, maar was zich van geen kwaad bewust, en ik natuurlijk zo boos als een leeuw in paringsstrijd. Gisterenmiddag kreeg mijn dochtertje opeens verhoging, dus de paniek schoot direct toe.. geen hap gegeten (ik) en dochterlief op de verhoging na zo kwiek als een hoentje (gelukkig) toch maar de HAP gebelt, en werdt terug gebeld door de dienstdoende arts, met de mededeling.. hou je kindje heel goed in de gaten etc. etc. mocht ze iets anders gaan doen DIRECT BELLEN! en vandaag afspraak maken met eigen huisarts ( daar kan ik vanmiddag dus heen.. maar dat duurt nog zooooo lang) de vrouw van de HAP zei, de eerste 3 maanden is het erg gevaarlijk, ze is net 3,5 maand.. net of moeder natuur met die 2 weken (die ze overigens te vroeg geboren is) rekening houdt.. Ik maak me zoo ongelofelijk veel zorgen! ze ligt nu nog heerlijk te slapen, maar ben net met een zaklamp haar kamertje binnen geslopen, om haar mondje te bestuderen.. dus ik ben echt door aan het draaien.. Sorry voor mijn vreselijk lange verhaal.. maar ik moest gewoon even mijn hart luchten!!! Weet iemand (dit ben ik vergeten te vragen) hoe het precies zit.. ALS ze besmet is... zie ik dit dan aan haar, omdat ze ook een koortslip-blaasjes krijgt? of wordt ze gewoon ziek?? Liefs, een hele bezorgde mama
Heel herkenbaar! Wanneer onze dochter nog maar 2 weken oud was, kreeg mijn man ook een koortslip. Wij waren ook compleet gek van bezorgdheid, maar er is helemaal niks gebeurd.. Gewoon voorzichtig zijn, geen kusjes geven en vaak handen wassen, want voor je het weet heb je met je handen aan je mond/gezicht gezeten. Zolang het koortsblaasje niet gesprongen is, is er ook heel weinig kans dat het overgedragen kan worden. Ik zou zeggen: hou je dochtertje zeker in de gaten, maar maak je niet gek. De kans dat ze besmet is, is (volgens mij) klein. Veel sterkte!
Kan me je bezorgdheid heel goed voorstellen. Toen onze jongste 4 maanden was was mijn buurmeisje hier aan het spelen met mijn oudste dochter.Dit meisje heeft regelmatig een koortslip.Toen ik haar wat beter observeerde zag ik dus een blaasje in haar mondhoek zitten dus ook een beginnende koortslip.Nu zit zo'n meisje van toen 6 jaar natuurlijk ook steeds aan haar gezicht en mond te voelen en mijn jongste lag vrolijk in de box te kraaien en die meiden kwamen er steeds even bij om te kroelen en kusjes te geven en over haar wangetjes te aaien.Ik ben toen gelijk met het buurmeisje handen gaan wassen en haar instructies gegeven en een verbod om nu bij mijn baby in de buurt te komen.Het liefst had ik haar direct de deur uitgezet maar ik had ondanks de hormonen nog enig gezond verstand om dit maar niet te doen. Uiteindelijk heeft mijn jongste dochter nooit een koortslip gekregen.Toen ze na 3 dagen nog steeds klachtenvrij was kon ik het loslaten. Ik herken je gevoel dus helemaal.Bedenk wel dat wanneer ze toch besmet mocht zijn dat jullie er wel bijtijds bij zijn en dat er direct stappen ondernomen kunnen worden. Wschl heeft je kindje ook antistoffen van jou meegekregen. Probeer de angst niet te laten overheersen. Sterkte en dikke knuff...
bedankt voor jullie reactie's.. Je hoort gelukkig indd. vaak dat een beebje ondanks alle oplettendheid toch in aanraking is geweest met een koortslip, en het heel vaak gelukkig goed afloopt.. maar jemig wat zit de schrik erin als je het zelf meemaakt.. en wat duurt een dag dan lang
Ik had een koortslip op de dag van mijn bevalling. Ik heb op aanraden van het ziekenhuis van die Compeed lipblaasjespads erop geplakt en (hoe moeilijk ook) ik mocht mijn zoontje niet kussen. Mijn zoontje heeft het niet gekregen. Met die pads is het goed afgedekt en kan er niet zomaar vocht ontsnappen. Ik heb ze nu standaard in huis.
Ik heb zelf vrij erg last van koortslippen. Toen S 2 weken was had ikh het ook heel erg en toen gaf ik nog borstvoeding dus ik moest hem wel voeden. Veel handen gewassen, desinfectie gel,mondkapje op. Vorige week had ik hem weer en vandaag weer. Gisteren voelde ik hem nog niet echt tot zoonlief mij per ongeluk een kopstoot gaf. Ik voelde en dacht shit ik heb er weer heen. Helemaal voorkomen dat hij er niet mee in aanraking komt kan ik dus niet maar ik doe wel zoveel mogelijk mijn best. Gelukkig was dit geen koortslip met vocht. Overigens hoeven ze geen blaasjes te krijgen ze kunnen ook gewoon ziek worden. Daarnaast kunnen ze ook niks krijgen dan gaat het virus slapen maar kunnen ze het wel later of op latere leeftijd krijgen. Ik heb het zelf voor het eerst gehad toen ik 1 had en mijn hele leven dus ik waak er wel voor. In de eerste 3 maanden is het voor zover ik weet inderdaad het meest gevaarlijk. Goed in de gaten houden!! Je hebt goed gehandeld!
Aaah vervelend! Ik heb het gehad in de kraamweek en afgelopen week ook weer. Ben ook zo bang voor dat ellendig virus. Mijn huisarts zei dat de eerste vier weken het gevaarlijkst zijn. Voor baby's tot een jaar kan het heel vervelend zijn, maar de kans op ernstige complicaties is erg klein. De incubatietijd is tot twee weken, maar het schijnt dat blaasjes snel komen, indien er sprake is van besmetting. Ik heb zelf tot twee weken na einde koortslip regelmatig temp gemeten. Even alert zijn, ook op een te lage temp, opgezette fontanel of versuft zijn, maar aangezien je vader geen blaasjes had, lijkt mij de kans op besmetting (of nare gevolgen) heel minimaal. Heel veel sterkte....ik snap je bezorgdheid! Vind het niet gek dat je met een zaklamp op haar kamertje staat. Ik bestuurde mijn zoon ook continue en bij ieder bultje schoot ik in de paniek.
Heel herkenbaar, bij ons in de familie en bij mezelf komen helaas ook koortslippen voor. Ben er dan ook super alert op en soms ook te bezorgt. Dan durf ik haar nog een geen kusje te geven omdat ik bang ben dat ik er binnenkort weer een krijg.. Vreselijk wat een angst.. Ook als mijn zusje of vader er een heeft, natuurlijk mogen ze haar aanraken, maar toch slaat de paniek dan toch altijd bij me toe, wel voorzichtig..kijk uit dat ze niet met de handjes in de buurt komt..etc. Dat er nog geen medicijn bestaat die het virus geneest of in elk geval niet besmettelijk meer maakt...ik verheug me op de dag dat ze die in het lab uitvinden. Maar misschien is daar wel niet genoeg geld mee te verdienen..
L - lysine slikken voor degene die last hebben van koortslippen. Normaal zo'n 5 a6 x pj een koortslip. Slik ik die pillen trouw, 0 x pj!
Mijn man moest na de bevalling ook een mondkapje op en een paar maanden later toen mijn schoonmoeder oppaste hoorde ik dat " oude oma " haar moeder dus hem had platgeknuffelt en ze had een koortslip Gelukkig niks gebeurt. Mijn man heeft 1 a 2 keer per jaar een koortslip en vergeet dat hij dan een pleister op moet doen :x Tot nu toe gaat alles goed en gelukkig is zoontje al 1 jaar. Hopelijk gaat alles goed!
Ik had vroeger ook wel 's een koortslip, maar sinds m'n zwangerschap niet meer! (door al die fruithapjes denk ik haha) Was wel erg ongerust, vooral na het lezen van dit: Apotheek.nl - Koortslip (daar staat in dat 2 op de 3 mensen het virus hebben, en ook kunnen overdragen terwijl ze zelf GEEN koortslip ontwikkelen! )
L-lysine slik ik ook en het helpt inderdaad! Helaas dragen idd veel mensen het virus bij zich dus alleen je kindje in quarantaine plaatsen zal helpen..maar dat gaat toch net iets te ver, vooral opletten op mensen en waarschuw mensen die er regelmatig last van hebben ook om goed op te letten.
Herkenbaar! Ik heb ook regelmatig een koortslip. Van zodra mijn weerstand een beetje naar omlaag gaat dan heb ik het zitten. Met dl altijd heel voorzichtig geweest als ik een koortslip heb en ondanks het heel voorzichtig zijn is het niet altijd uit te sluiten. Dl graait regelmatig met haar armpjes en een enkele keer kwam ze er dan per ongeluk tegen (ik kon dan niet op tijd mijn hoofd wegtrekken). Maar ze is nu bijna 16 maanden en voorlopig is het altijd al goed gegaan! Maar begrijp je ongerustheid, hier ook altijd erg bang dat dl het toch zal overkrijgen.