Altijd plathoofdje rugligging of onzin ?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by vruchtje24, Jun 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,192
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Hoi mama's

Iemand vroeg gisteren aan mij hoe ons kindje sliep. Dus ik verteld rugligging geleerd van kraamzorg met afwisseling van hoofdje. Zij zei toen dat ze dan evengoed een plathoofd krijgen. Is dat zo want maak me weer gelijk zorgen. Ons kindje vind op rechts liggen lekkerder, maar ligt ook wel eens op links en draait zijn hoofd goed vanzelf. Er is nu toch geen sprake van een voorkeurshouding omdat hij iets vaker op rechts ligt?

gr vruchtje

2. EmyD

EmyD Niet meer actief

Als je kindje een voorkeurshouding ontwikkeld dan kan je kindje inderdaad een plat hoofdje krijgen. Of je kindje een voorkeurshouding heeft/krijgt dat kan je zelf in de gaten houden. Als je kindje z'n hoofdje alle kanten opdraait dan zal het nog wel meevallen lijkt me. Je kunt met een speeltje hem naar links en naar rechts lokken. Beweegt hij zijn hoofdje makkelijk mee, dan heeft hij geen voorkeurshouding lijkt me.

3. Alita

Alita Niet meer actief

als jij ervoor zorgt dat je kindje altijd in een andere houding slaapt dan kun je het voorkomen. hier slaapt selina altijd overdag op haar buik en s`nachts op haar rug.

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,192
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Het is geen buikslaper en dat wordt toch helemaal afgeraden i.v.m. wiegendood? 2 weken geleden bij CB zeiden ze dat zijn hoofdje er goed uitzag en hij geen vk houding heeft. Vraag het gewoon weer als we er heen moeten.

5. Alita

Alita Niet meer actief

ja hetwordt afgeraden ja op de buik slapen maar als jij erbij blijft kun je m toch goed in de gaten houden niet? je moet gewoon oppassen dat je kindje niet altijd hetzelfde ligt...

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,192
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Ja je hebt gelijk dat ze niet altijd hetzelfde moeten liggen. Maar ook overdag slaapt hij boven in zijn eigen bedje dus kan er moeilijk met een stoel naast gaan zitten hi hi. Hou het gewoon bij rugligging met afwisselen en af en toe op de buik in de box.

7. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

Mar 24, 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Dat is makkelijker gezegt dan gedaan. Mijn zoontje lag dus ook altijd op z'n rug (mocht ook niet anders) Maar hoe vaak wij ook zijn hoofdje iets bijdraaiden, hij draaid z'n hoofd net hard weer recht zodat hij naar het plafon kijkt. Nu heeft hij dus een plat achterhoofd, we hebben inmiddels een wisselkussen van de fysio gekregen maar meneer wurmt zich nog op z'n rug.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Mijn zoontje heeft altijd op zijn rug gelegen tot 11 maanden ongeveer en heeft geen afgeplat hoofdje hoor. Probeer een voorkeurshouding te voorkomen door het bedje bijv regelmatig te draaien naar de andere kant.

Nee, ze krijgen niet automatisch een afgeplat hoofdje wanneer ze op hun rug liggen.

9. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

Mar 24, 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Maar een voorkeurshouding kun je gewoon niet altijd voorkomen. Wij hebben van alles geprobeert. Maar jah meneer is zo eigenwijs dat hij gewoon boven z'n wisselkussen uitwurmt om toch weer op z'n rug te kunnen liggen:(. Best frustrerend als je er als ouders zo hard mee bezig bent om het te voorkomen en het niet lukt. Maar volgens de fysio is elke minuut dat hij op z'n zij ligt mooi meegenomen.

Gelukkig krijgen niet alle baby's een plat achterhoofd van het rugliggen. Dan zou de wereld er vreemd uitzien met zulke baby's :D

10. Brien24

Brien24 Actief lid

Jul 12, 2008
    149
    0
    0
    Mijn zoontje heeft een plat hoofdje en een sterke voorkeurshouding. Ze gaven vorige week zelf toe bij het CB dat het hun fout ook is omdat hun zeggen dat ze op hun rug moeten liggen.
    Ik moet de 29ste na de fysio toe ben erg benieuwd wat ze gaan doen.

11. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,715
    3,151
    113
    Female
    Liam heeft ook een voorkeurshouding en ligt nu in een zijligkussen op advies van de fisio in het ziekenhuis,,

Liam heeft er verder geen hinder aan, hij kan alle kanten op kijken en heeft ook geen last van zijn nekspieren,, hij heeft alleen 1 kant van zijn hoofdje plat,,

Liefs

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,067
    3,861
    113
    Las er laatst nog een stuk over, geloof in de Ouders van Nu ofzo, weet niet meer precies. In ieder geval komen afgeplatte hoofdjes een stuk vaker voor sinds ze rugligging adviseren. Maar het is echt niet zo dat ieder kind een afgeplat hoofd krijgt op die manier. Mijn dochtertje heeft ook tot een maand of 7 op haar rug gelegen en heeft geen afgeplat hoofd. Ze heeft wel een tijdje een voorkeurshouding gehad, toen draaiden we haar hoofd in haar slaap. Bed omkeren, leuke spullen aan een kant van het bed hangen etc., hielp allemaal niet.
    Tja, de 'schuld' van het cb vind ik het ook niet, zij adviseren een rugligging, wat je met adviezen doet, moet je zelf weten. Het aantal gevallen wiegedood is in ieder geval behoorlijk afgenomen sinds kindereren op hun rug slapen.
    Wat je allemaal doet, is je eigen keus, maar het is dus echt niet dat je kind automatisch een afgeplat hoofd krijgt bij rugligging.

13. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Toen Valerie wat jonger was, lag ze altijd op haar rug. De ene keer keek ze naar links en de andere keer deden we haar hoofdje naar rechts.
    Nu draait ze haar hoofd zelf alle kanten op. Ze heeft echt geen voorkeurshouding..alleen op haar buik slapen vindt ze gelukkig niks. Ze heeft gewoon een heel mooi rond hoofdje

14. christina

christina Niet meer actief

hier ook een eigenwijs ventje met als resultaat dat hij vrijdag een helmpje krijgt. voor het helmpje hebben wij zelf voor gekozen hoor, hij hgeeft een afplatting, maar mijn angst is stel je voor het trekt niet bij. onze vent is nu 6 mnd. wij hebben maar even een zijligkussen gebrukt, meneer is te sterk en weet zich nog te draaien zoals hij wil.

15. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Voor diegene waarvan de kindjes zich uit een zijligkussen wurmen is dit misschien een oplossing www.snoozzz.nl. Hierdoor liggen ze wel op hun zij en kunnen ze niet draaien. Als ze zelf kunnen rollen niet meer gebruiken maar dat geld voor ieder zijligkussen.

Veel liefs
    Nataly

16. Alita

Alita Niet meer actief

dan zou ik het bedje regelmatig omdraaien en de box ook, daarbij kun je m afleiden met speeltjes enz. Snap dat het niet altijd even makkelijk is hier hebben we ook zo`n eigenwijze haha, ach meer dan je best doen kun je niet he:)

17. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Als ze op de rug slapen en hoofd links en rechts houden is dat prima!
    Justin wilde alleen op zijn achterhoofd liggen een heeft hierdoor een plat hoofdje gekregen, maar nogmaals hij wilde dus NIET zn hoofd naar links of rechts draaien....
    Maak je geen zorgen als ze op het cb zeggen dat het goed is dan is het goed hoor!

18. julia6

julia6 Fanatiek lid

Feb 6, 2008
    3,639
    0
    0
    Gelderland
    Gewoon goed in de gaten houden, onze jongste had er ook last van, maar door regelmatig of het bedje of hem in zijn bed om te draaien is het goed gekomen. Ook zijn hoofd was aan 1 kant wat platter geworden. Je kan het dadelijk als hij een kaal plekje krijgt van het op de rug liggen nog makkelijker in de gaten houden. Mocht hij echt een voorkeur hebben dan zie je die kale plek een beetje verschuiven naar zijn voorkeurshouding. Als er een raam in de buurt van zijn bedje is, zorg dan dat hij met zijn niet-voorkeurskant naar het raam kijkt. Kleintjes draaien hun hoofd meestal richting het licht. Bij ons werkte dit perfect. Als je nog vragen hebt pb maar even :) Veel succes

19. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    Niet mee eens!
    Marin ligt op dr rug en ligt eigenlijk nooit op dr achterhoofd! Heel soms in in de kinderwagen.
    Ze draait zelf , en de ene keer leg ik haar naar links en de andere keer naar rechts.
    En soms heeft ze dagen dat ze dus alleen naar links OF rechts wil kijken , dan pak ik even een handdoek en rol die op en leg die er even achter.
    En anders de zijslaper...
    Maar ik heb haar ook wel eens op de zij te liggen

20. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Mijn dochter had ook een voorkeurshouding. Op advies van het cb legde ik haar hoofdje daarom altijd de andere kant op en pastte haar omgeving ook zo aan dat ze gestimuleerd werd de andere kant op te kijken. Ze heeft nog tijden vanuit haar box naar de muur liggen kijken ipv de kamer in, maar langzamerhand veranderde het en ontwikkelde ze zelfs een voorkeurshouding de andere kant op. Maar toen kreeg ze vanzelf de leeftijd dat ze zo beweeglijk werd dat het zichzelf weer oplostte.
    Ze had als baby wel een wat afgeplat hoofd: bult aan de ene kant en plat aan de andere. Daar maakte ik me wel zorgen over maar het cb niet, het was blijkbaar niet erg genoeg. En inderdaad is het nu weggetrokken (of je ziet het nu niet meer door die enorme bos haar).

Share This Page