onrustig slapen, reflux

Discussion in 'Baby en dreumes' started by baboe, Jun 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Onze dochter van 8 weken slaapt heel onrustig. Ze wordt sinds 2 wk behandeld voor verborgen reflux. Één vd symptomen was dat ze superonrustig sliep-door de pijn en het terugstromen van haar maaginhoud.
    Die pijn is weg nu, maar ze blijft superonrustig slapen. Valt niet in slaap, huilt continu in haar bedje. Wil eigenlijk alleen slapen als ze bij ons ligt. 's Nachts slaapt ze wel redelijk in haar bedje. Meestal wel 3 uurtjes of 2 uur aan een stuk.

Mijn vraag is nu:
    Hoort die onrust (maaien met armen en benen, veel bewegen) over te gaan als de refluxklachten minder zijn (de pijn zeg maar)?? Of blijft dat? Want nu denk ik: moet ze andere medicatie omdat ze onrustig blijft? Of blijft de onrust ondanks dat ze zich veel beter voelt?

2. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Hier helaas een ervaringsdeskundige ;)

Gebruik je alleen medicijnen of dik je de voedingen ook in met nutriton (johannesbroodpitmeel)? De medicijnen die je gebruikt (welke?) helpen nl. vaak alleen tegen het maagzuur, waardoor het niet zo zeer meer doet, of zelfs ervoor zorgt dat de slokdarm iets beschermd is, maar de medicijnen nemen het omhoogkomen niet weg. Dus dat ze nu onrustig is kan alsnog komen van de voeding die omhoog komt, wat dan wel niet meer zuur is dus geen pijn doet, maar haar toch nog dwars zit.

3. Que

Que Niet meer actief

Hier geen ervaring, maar ik zou ook zeggen johannesbroodpitmeel. Dan komt de voeding niet zo snel terug lopen.

4. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Hmm...
    Ik geef borstvoeding..Heb gehoord dat je die niet indikken kunt? Iemand daar ervaring mee? Als ik het bijv zou afkolven en geven...Kan dat?

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ja hoor dat kan!

Wat iemand al zei...de meeste medicijnen nemen alleen de irritatie van de slokdarm weg.

Wie weet wel het proberen waard dus!

Succes meid! Helaas hier ook een ervaringsdeskundige...dus ik weet hoe moedeloos je er van kan worden!

6. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Moedeloos is wel het goede woord ja. Ik sta vaak huilend in de kamer ernaast. Ze is zoooo moe en ze kan maar niet in slaap vallen. Steeds slaapt ze 2 minuten en schrikt dan weer wakker (het lijkt alsof ze schrikt omdat ze ineens met haar armen en benen maait). Ik begrijp nu dat ze dat maaien doet omdat ze dan pijn heeft ofwel iets naars voelt. Ik zie hoe uitgeput ze is en toch slaapt ze niet...Om wanhopig te worden. Ik ga dadelijk dat JBPM kopen (dat is nutriton toch???) en dan vandaag dat maar eens proberen. Hebben jullie dat ook gedaan?? Nog tips om dit goed te laten verlopen?
    Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

7. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Heb je al eens geprobeerd om bij haar te zitten als ze in bed ligt en dan haar armpjes een beetje vast te houden (beetje tegen houden). En als ze dan in slaap valt, nog 5 minuten blijven zitten totdat ze al wat dieper in slaap valt.
    Hier ook een meisje met reflux en sinds ze Zantac krijgt slaapt ze beter en heeft ze ineens iets wat op een ritme lijkt. (Voor de zantac sliep ze hooguit een halfuurtje, waarbij ze zichzelf vaak in slaap moest huilen en ze vaak ook huilend wakker werd.)
    Alleen heel vaak komt ze niet in slaap door het gemaai met armen en benen. (Of ze schrikt inderdaad wakker). Als het inslapen na 2 keer zelf niet lukt, ga ik bij haar zitten en houd haar armen losjes vast. Ze legt dan vaak haar gezichtje tegen mijn hand en na wat gemaai in mijn handen (ik geef niet mee met mijn handen) wordt ze rustig en valt in slaap. Na 5 minuten ongeveer merk ik dat ze rustig slaapt en kan ik weg. Kost je even een minuut of 10/15, maar ik hoef daarna niet meer naar boven en zij hoeft niet te huilen.

8. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Ik heb borstvoeding gegeven en gaf de nutriton altijd met een klein beetje afgekolfde melk met een papje vooraf. Moet zeggen dat het in een flesje makkelijker gaat, dat meng je er nl. gewoon doorheen, maar ik vond het best te doen. Toen ik mn voorraad afgekolfde melk door de gootsteen kon spoelen omdat mn dochter ook kma en soja allergie bleek te hebben maakte ik het aan met kunstmelk, maar dat ging ook prima. Je kan het ook met water doen, maar das niet zo lekker en helemaal niet als ze nog zo klein zijn.

@allistair: Als ze niet slaapt omdat ze gewoon te onrustig is met haar armpjes heeft het verder niks met haar reflux te maken, dan kun je gaan inbakeren of puckababy gebruiken. Maar als ze echt wakker wordt van omhoogkomende melk helpt armpjes vasthouden ook niet jammer genoeg ;).

Edit: Als het kan is het het best om klein beetje nutriton papje te geven, dan ene borst, weer beetje nutriton en andere borst en dan nog afsluiten met een beetje nutriton. Hier kreeg ze alles vooraf, omdat zodra ze de borst losliet ze meteen begon te spugen. En we dus dekking moesten zoeken, geen tijd meer om er ook maar iets in te stoppen. Kreeg ook maar 1 borst per keer.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Heel herkenbaar, ons meisje slaapt ook erg slecht overdag door verborgen reflux. Ben nog aan het ruzieen met de huisarts omdat ik naar de kinderarts wil met haar voor betere medicijnen, maar goed....

Vooralsnog slaapt ze gewoon de hele dag bij ons, in de draagzak of op mijn buik. Dat is op het moment de enige manier haar in slaap te krijgen. Niet ideaal maar liever dat dan een kind wat helemaal overstuur is en helemaal niet meer slaapt. Zodra het beter gaat met de reflux ga ik haar wel aanleren ook overdag in haar eigen bed te slapen.

Oh en net werd me inbakeren door het cb aangeraden, maar dat gaat ze me nog morgen laten zien hoe of wat. Dus misschien kun je nog eens met je cb overleggen? Want dat wakker schrikken na enkele minuten heeft Irem dus ook heel erg.

Sterkte! Het is ook om moedeloos van te worden :(

10. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Inbakeren en reflux is niet altijd een goede combinatie hoor! Is dat met verborgen reflux wel weer anders, maar als je een kindje hebt wat heel veel spuugt is inbakeren niet altijd handig omdat ze dan veel minder kunnen draaien en hun spuug dus moeilijker kwijt kunnen.

En onze dochter heeft de eerste maanden ook heel veel in de draagdoek geslapen, denk tot een maandje of 5a6, en sliep daarna heel makkelijk in haar eigen bedje hoor! Die draagdoek is echt de beste tip die ik destijds heb gehad.

@eylem: Huisarts mogen in principe dezelde medicijnen geven als ka. Welke medicijnen gebruik je dan? Sommige hebben nl een tijd nodig om een spiegel op te bouwen, bij ons heeft het wel een week of 2 (of volgens mij nog iets langer) geduurd voordat ze goed gingen werken. Ik merk om mij heen dat vooral nutriton hetgene is wat ervoor zorgt dat de kindjes rustiger worden, omdat het dan niet zo vaak meer omhoog komt (en uiteraard zijn de medicijnen wel nodig om het niet zo zuur meer te maken). Ka is ook niet zaligmakend ben ik inmiddels wel achter... (al hoewel ik zeer tevreden ben over mijn eigen ka, heb er alleen verschillende aan het bed van mijn dochter gehad bij opname en daarvan kan ik de helft wel schieten :x)

11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Hier een dochtertje met dezelfde mooie naam ;) die ook reflux had. Ik gaf borstvoeding en voor veel kinderen werkt het goed om wat jbpm met wat water of bv op een lepeltje of in een spuitje voor de borstvoeding te geven. Nou, dat werkte hier dus niet, ze had alles alweer er uit gewerkt, voor ze nog geslikt had.
    Ik ben toen gaan kolven (toen was ze 6 weken) en het daar door gaan mengen. We kregen er een ander kind voor terug, dat scheelde echt, ze was rustiger, was tevreden, huilde amper nog. Echt een verschil van dag en nacht. Dat kolven vond ik echt waardeloos, op het laatst was ik voor mijn gevoel alleen nog maar aan het kolven en aangezien ik ook al na 6 weken aan het werk was gegaan, moest dat nog allemaal tussendoor. Zat er helemaal doorheen en mijn productie liep steeds verder terug, dus tot 3 maanden volgehouden en toen op kv overgegaan, gemengd met tig lepeltjes jbpm.
    Ze was de eerste maanden sowieso erg beweeglijk in bed, met haar armen slaan, met haar hoofd heen en weer slaan etc. Weet niet in hoeverre dat met reflux te maken had, want ze leek er niet slechter door te slapen. Het is nog steeds wel een woelig typje in haar bedje, maar het is lang niet meer zo als de eerste maanden.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Pila, het is allemaal weer anders gelopen inmiddels :). Ik moest gister nog naar de huisarts met Irem, op mijn dringende verzoek heeft ze uiteindelijk de kinderarts gebeld met de vraag om advies en die zei meteen, kom maar naar de Eerste Hulp dan kijken we haar helemaal na. Inderdaad reflux geconstateerd en hij wilde beginnen met Nutriton en kijken wat dat doet. Ik geeft dat nu voor elke borstvoeding als papje en wauw, wat een verschil! Merk het nu al want ze SLAAPT, vannacht zelfs 5 uur achter elkaar geslapen en nu slaapt ze alweer, zonder eerst te hoeven huilen of wat dan ook. Dus hopelijk blijft het zo.

Ik had Antagel, maar dat is een heel licht medicijn (ook vrij verkrijgbaar) en ben daar nu in overleg met de ka mee gestopt. Eerst kijken hoe het met alleen Nutriton gaat en anders mag ik terugkomen voor zwaardere medicijnen.

Baboe, geef je ook al Nutriton? Naast dat het voorkomt dat de maaginhoud terugstroomt vult het ook wat meer en slapen ze er dus beter op

13. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Oww fijn dat ze gelijk slaapt zeg!

Share This Page