Op onze babykamer is de temperatuur nu al op sommige dagen 25graden. Straks als het echt hoogzomer is wordt het een graad of 30 of nog warmer. Vorig jaar kon ik Tycho in zijn romper leggen en was het voor hem nog niet zo erg, maar nu ligt hij in een slapzaak omdat hij echt zn hele bed door gaat. Dan is het straks veel te warm voor hem. Alleen durf ik niet goed het raam open te zetten omdat het erg inbraakgevoelig is. Hij slaapt aan de achterkant van het huis en wij hebben een uitbouw daar. Nu loopt er achter ons huis alleen een stil fietspad en kun je heel makkelijk over de schutting klimmen en via diezelfde schutting op de uitbouw komen en dus zo binnen stappen.... Moet ik dan toch het raam open gaan zetten of niet? Wat zouden jullie doen? Liefs
wij laten in de zomer de hele dag de ventilator aan op de kamers van de kinderen, gordijnen en ramen blijven dicht, overdag tenminste, dan komt er meer warmte binnen dan frisse lucht. tegen de tijd van 20.00 uur koelt het meestal wat af en dan gaan alle ramen en deuren open, dit laten we ook echt even tegen elkaar open staan, en zodra manlief en ik rond 22.00/22.30 naar bed toe gaan gaat alles weer dicht,
mijn zoontje sliep vorige zomer vaak alleen in zijn ondergoed zonder dekens of slaapzak of lakentje. heel raar om je baby zo in bed te doen,maar hij had t erg warm. inderdaad kroophij alle kanten op maar dat doen ze toch.
Ik denk wel dat ik het zou doen. Die warmte is ook niets! Misschien kun je iets bedenken dat je het merkt als het raam verder open gedaan wordt?
Als je bang bent voor inbrekers.. er bestaan systemen voor. Even naar de betere ijzerhandel gaan. Probeer vooral overdag de zon uit het kamertje te houden (bij voorkeur met zonwering aan de buitenzijde!) en hou overdag de ramen goed dicht. Tocht lekker door aan het einde van de middag als de buitentemperatuur afneemt. Zet deuren en ramen een tijdje tegen elkaar open.
ik zou nooit het raam open zetten bij kinderen s'nachts om verschillende redenen maar als belangrijkte reden toch wel de onverwachte tocht die op het klamme lijfje komt en een longontsteking kan veroorzaken.
ik zou er dan een slotje op laten zetten zodat je het op een kier kan zetten en op slot kan draaien..... maar eerlijk gezegd zou ik het raam alleen open zetten als hij er niet is en wanneer je kindje naar bed gaat alles dicht doen... over het algemeen kunnen ze hun lichaams temp goed houden hoor.... wij hebben ook zo'n huis waar er op de voorkant van het huis de hele dag de zon opstaat..... bloedheet word het daar... de slaapzakken ben ik toen mee gestopt want ze waren drijfnat.... soms als er echt een hittegolf was lagen ze alleen in een rompertje...
Tocht is geen veroorzaker van longontstekingen. Longontstekingen ontstaan door virussen of bacteriën. Een open raam kan juist heel gezond zijn. Op de tocht liggen is vooral heel vervelend maar dit kun je gemakkelijk voorkomen door even te voelen hoe de luchtstroom loopt.. Wij hebben trouwens slaapzaken van lakenstof. Dit is heel licht en als het echt snoeiheet is dan gaat ze erin met alleen een luier aan.
Ik zou het zelf ook niet doen. Wij hebben een knip op het raam die ik weleens open laat, maar ook niet altijd. Is het geen idee om dat ook erop te (laten) zetten?
mijn eerste huis was ook inbraakgevoelig. had mijn slaapkamer opd e begane grond vlak naast een park. er zijn toen zogenaamde dievenklauwen opgezet, geen idee of die er nog zijn dat is inmiddels al dik 20 jaar geleden. (ik bedoel niet die knippen met zo'n extra stukje waarmee je een kiertje open kan laten.)
Hmm, dat ze zomaar via de uitbouw de slaapkamer in zouden kunnen, lijkt me idd geen prettig idee! Ik zou als ik jou was gaan kijken of er iets te koop is om in het raam te maken, waardoor inbrekers niet binnen kunnen stappen *ziet een ijzeren raamwerk oid in het raam zitten, waar niemand doorheen kan*. Zoiets zal vast wel bestaan lijkt me. Over het met raam open slapen, onze jongste slaapt vanaf haar geboorte (nouja vanaf dat ze na ruim 4 weken thuis kwam) bij ons op de slaapkamer en daar staat zomer en winter, dag en nacht het raam open. In de zomer (of net zoals nu) helemaal open en in de winter op een flinke kier. Bij de oudste twee staat in de zomer het raam overdag helemaal open en snachts op een flinke kier en in de winter staat het daar overdag op een flinke kier en snachts gaat het dicht. De rolluiken hebben wij een aantal jaar geleden afgezworen, ze zitten erop, maar we gebruiken ze nooit. Vind het enkel warmer worden in huis met die luiken aan de buitenkant dicht, maar ook vooral omdat de ramen dan niet open kunnen, behalve op een klein kiertje. Maar oke, hier geen inbraak angsten zegmaar. Ja met een ladder kunnen ze ook zo binnen stappen, maar daar gaan we voor het gemak gewoon maar niet vanuit . Het is in ieder geval niet zo gemakkelijk als bij jullie. Liefs Hanneke.
bedankt voor alle reacties! Ik heb indd die handgrepen met die stormstand ( met zo'n extra stukje dus waardoor er een kier blijft als het raam op die stand staat) Maar evengoed wordt het toch warm. Ook staat het ventilatieroosterje boven het raam open. Misschien dan straks toch maar eens zonder slaapzak proberen.. ik vind het ook griezelig om ons raam (kamer ernaast) open te laten om die reden. Ik ben niet zo'n held hahaha. Lastig hoor, want ik vind het heel vervelend voor hem dat hij in zo'n benauwd kamertje ligt. De gordijnen en luxaflex houd ik al zoveel mogelijk dicht en doe het raam alleen open als de zon aan de andere kant van het huis staat ('s ochtends) Dus dan hebben we nog de koele frisse ochtendlucht als Tycho niet aan het slapen is. xxx
Ik snap je dilemma wel ja.... Lastig! Hier zelfde verhaal, achterkant is niet heel bereikbaar (tuinen zonder achterom, balkons aan onze kant lopen door maar wel muren ertussen) eerder het raam in onze slaapkamer. 1 kiepraampje, en 1 raam dat je naar buiten uitzet. We slapen op de 1ste, onder t raam is een uitstekende dorpel dus als iemand wil kan ie naar binnen.... vind ik een eng idee, vraag me ook af hoe dat straks moet als het bloedheet wordt......! Ik ben best snel bang voor inbrekers....
Mijn ervaring bij ons in huis is dat het binnen altijd koeler is dan buiten. Als de kinderen naar bed gaan is het buiten nog te warm om de ramen al open te zetten. Bij onze oudste hoef ik daarna echt niet meer op de kamer te komen want dan word ze wakker. Nu hebben wij gelukkig rolluiken en thermopeenramen dus dat houd de warmte nog een beetje buiten. Hier zetten we dus 's ochtends de ramen open totdat het weer opwarmt en dan gaat de boel voor de rest van de dag potdicht.
ja hier werd Tycho eergisteren wakker toen ik even bij hem ging kijken... dus om dan het raam dicht te gaan doen is ook geen optie. Uiteindelijk lag hij toch weer te slapen ---> bij mij in bed om kwart voor 2 :S:S En hij was om tien voor 6 alweer wakker. Ik doe ook het raam open als het nog koel is, gelukkig komt de zon aan de andere kant van het huis op dus dat kunnen we dan even meepakken, maar daarna... arme kind straks in de zomer... xxx
Oja, ik denk trouwens dat als mensen naar binnen willen, ze ook wel via een andere weg naar binnen komen. En dat ze eerder via beneden binnen komen dan via boven.