Hoeveel geven uit potje (5 mnd)

Discussie in 'Voeding' gestart door ikkie97, 10 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Mijn dochtertje is nu ruim 5 maand en we zijn vanaf ongeveer 4 maandjes af en toe wat fruit aan het proberen. Tot nu toe kreeg ze steeds vers fruit; meestal banaan, maar ook peer, pruim en appel hebben we geprobeerd. Omdat we niet een pureer machine oid hebben zijn de mogelijkheden niet erg uitgebreid en komen we meestal weer uit op banaan omdat dat gewoon makkelijk fijn te maken is. Nou vind mevrouw dat erg lekker, maar om toch wat meer variatie te brengen hebben we vandaag een potje geprobeerd. Wortel met appel.
    Maar hoeveel geef je nou uit zo'n potje bij 5 maanden? Er staat op dat je het binnen 24 uur moet consumeren, dus je kan het hooguit over twee dagen verdelen. Ze heeft vandaag nog niet de helft gegeten.
    Hoeveel eet jullie kindje uit zo'n potje? En hoeveel zou ze moeten eten op een dag qua fruit/groente?
    (Ik bedoel dan natuurlijk straks vanaf 6 maanden want ik weet dat ze het nu nog niet niet echt nodig heeft)

2. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Verplaatst naar voeding.

3. rojin

rojin Actief lid

28 jan 2012
    431
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje eet z' on heel (fruit) potje op. Verder maak ik zelf haar groente, dat is ongeveer net zoveel als in een klein potje.
    Groente geef ik haar elke dag, fruit geef ik af en toe.

Lust jou dochter niet meer, of ben je het nog aan het opbouwen?
    Toen ik net begon, at ze ook minder... Heb het rustig opgebouwd.

Groetjes rojin

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.996
    113
    Ik ben het nog aan het opbouwen. Ze krijgt ook nog niet elke dag, soms komt het helemaal niet uit met slaapjes etc. Ze krijg 3-4 keer per week een fruithapje.
    Meestal stop ik als ze iets minder gretig wordt of het schaaltje leeg is (meestal doe ik een kwart van een banaan).
    Nu gaf ze zelf echt aan niet meer te willen. Maar ze keek ook heel vies af en toe. Heb zelf even geproefd, het was ook een beetje zuur, dus daar moet ze even aan wennen denk ik. Maar heel erg honger heeft ze natuurlijk niet omdat ik het nog tussen de flessen in geef en echt als extraatje.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ze moet nog niks, dus als ze een potje niet leeg krijgt is dat prima. Gewoon telkens laten proeven en oefenen, eet ze vanzelf telkens wat meer.

6. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ten eerste zou ik echt een staafmixer kopen. (Ik zou niet meer weten wat ik zonder zou moeten.) Dat is handiger dan een blender. Met de staafmixer krijg je werkelijk alles klein:) Ook heel handig voor het pureren van groente, pasta, rijst, vlees, etc...

Verder adviseer ik je om fruithapjes van Kruidvat te kopen. Die geven wij in geval van nood (als het fruit nog niet rijp is of als we onderweg zijn). Die bestaan alleen uit fruit en er is geen rijstebloem oid aan toegevoegd.

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij maken ook alles vers. Bijna alle fruit is goed te prakken als het rijp is. Alleen appel niet, die pureer ik met een staafmixer. Onze dochter vindt het niet erg als er wat kleine stukjes tussen zitten. Veel groentes zijn trouwens ook best goed te prakken als ze gekookt zijn.
    Onze dochter krijgt vanaf vier maanden bijvoeding. Ze krijgt vier flessen van 180/6 en daarnaast eet ze al behoorlijk veel bijvoeding. 's Ochtends 1 stuk fruit en 's avonds zeker 100 gram groente.

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mijn dochter eet sinds 4 maanden fruit en groente. Ze eet allebei de potjes leeg. Heel soms laat ze dr fruit staan omdat ze dan niet voldoende trek hebben.
    Hoeveel ze straks nodig heeft als ze 6 maanden is. Is een goeie. Staat geloof ik wel op inet daar heb je genoeg schemas voor 6 maanden.

9. sjak

sjak Niet meer actief

Hè ikke,

Nine eet per dag denk ik zo'n 100gram fruit (maak bijna alles zelf)
    Maar een potje gemengd fruit eet ze helemaal leeg (125gr) en onder gesmak en gemjammjammjam.... Verschilt misschien per potje, het potje met alleen appel vind ze ook heerlijk, verse appel doe ik koken (nou ja, magnetronnen) en dan prakken, maar daar gaat ze van kokhalzen...
    Rijpe peer is ook goed te prakken en lekker met banaan.
    En groente eet ze per avond maar een paar hapjes, gaat steeds beter maar het zijn zeker nog geen maaltijden.

Groetjes

10. Koon

Koon Niet meer actief

Dat van die rijst viel mij ook op van de week. Wij zijn nog niet begonnen met bijvoeding, maar mijn vriend stond dit weekend bij de potjes te kijken in de supermarkt.
    Ik wil sowieso zoveel mogelijk vers aanbieden. Maar ik las toen ook bij de ingredienten dat bijvoorbeeld in een potje boontjes rijst zit. Waarom is dat?

11. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Rijstebloem is een bindmiddel net als maizena. Het komt voor in heel veel voedingsmiddelen. Bovendien is het goedkoper dan de boontjes zelf dus het is ook een vulmiddel. Maar 2 van de 3 vruchtenhapjes van de kruidvat bevatten geen rijstebloem en alleen maar fruit. Even op de ingredientendeclaratie kijken welke dat is want dat weet ik niet uit mijn hoofd.

Vers is altijd beter natuurlijk. Maar het is handig om die hapjes in huis te hebben in geval van nood:)

Deel Deze Pagina