verschil tussen koemelkallergie en koemelk-intolerantie?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mamavanbrandon, 2 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanbrandon

mamavanbrandon Bekend lid

17 nov 2009
    627
    0
    0
    leidster op kinderdagverblijf
    Gisteren ben ik voor de derde keer met Finn bij de osteopaat geweest.
    Hij heeft erg last van krampen, windjes laten, spugen, ruwe/pukkelige wangetjes en onrust.
    De osteopaat zei dat hij waarschijnlijk een intolerantie heeft voor koemelk.
    Als hij echt een koemelk-allergie had, had hij heftiger gereageerd.
    Ons is aangeraden om over te stappen van Omneo naar Hypo allergeen.
    Sinds gisteravond geven we Finn dus hypo allergene flesvoeding..

Maar nu mijn vraag.. Wat is nou precies het verschil tussen een koemelk-intolerantie en een allergie?
    En wat houdt die intolerantie nu precies in?

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier het verschil:
    Bij een voedselallergie is er een reactie van het afweersysteem op bepaalde voedselbestanddelen.
    Bij een niet-allergische voedselovergevoeligheid is er een overgevoeligheid waarbij geen reactie van het afweersysteem optreedt (niet-immunologische reactie) op voedsel.
    Ook kinderen met een niet-allergische voedselovergevoeligheid worden ziek na het eten van bepaalde voedingsmiddelen. De klachten kunnen sprekend op elkaar lijken maar dit heeft alleen niets te maken met het afweersysteem. Niet-allergische voedselovergevoeligheid is vager, omdat het een 'willekeurige' reactie op voedingsmiddelen betreft.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    De symptomen die jij beschrijft passen echter goed in het beeld van kma hoor. Dit hoeft echt niet per se heftiger te zijn. Hangt er namelijk ook vanaf in welke mate een kind allergisch is. Mijn dochter had dezelfde symptomen, alleen huilde zij ook de hele dag en was zij continue verkouden (neus dicht en snotjes) en ze had moeite met poepen.
    Moeizaam poepen en verkouden ahd zij al vrij snel. De andere symptomen begonnen hier pas rond de 7 weken.

4. mamavanbrandon

mamavanbrandon Bekend lid

17 nov 2009
    627
    0
    0
    leidster op kinderdagverblijf
    Finn heeft ook vaak een verstopte neus, vooral 's nachts.
    Hij is overdag veel onrustig/huilerig.
    Hoe weet je dan of het een intolerantie of een allergie is?
    En nu krijgt hij alleen maar flesvoeding, maar wat als hij meer mag gaan eten?
    Bijv. yoghurt of smeerkaas? Zou hij dat dan ook niet mogen bij 'n intolerantie?

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Geen idee hoe je kunt weten of het een intolerantie of allergie betreft. Weet niet eens of kinderartsen van een intolerantie spreken bij reactie op koemelk. Ik zou eens een ka bezoeken. Als hij reageert op melk, dan heeft hypoallergene geen zin, dan zal je toch voeding voor kma moeten hebben. Dmv een eliminatie / provocatie stellen ze vast of het kma is of niet. Bij een kma wordt er ook gereageerd op yoghurt, kaas etc. Bij een intolerantie hoeft dat niet, dan is het vaak bij een grote hoeveelheid reactie.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou ook even langs een ka gaan. Deze kan je beter adviseren over allergie of intolerantie.

Bij een allergie kunnen kindjes er heel goed overheen groeien. Het is eerst alles aanpassen, maar ook daar kan je heel goed aan wennen.

Deel Deze Pagina