Hoi Ilse en Margit, Willen jullie even met mij meedenken? Mijn dochter is bijna 7 weken oud. Geboortegewicht was 3880 gram, laagste gewicht was 3590 gram. In haar 3e levensweek was ze niet goed aangekomen vanwege een verkoudheid (maar 40 gram) Nu weegt 4955 gram (Afgelopen week is ze 355 gram aangekomen) Ik heb een sterke toeschietreflex. Het spuit er uit. Ik leg haar aan en koppel dan ook weer af om de melk weg te laten lopen. Ze is ook altijd een korte drinker geweest, zo;n 7 minuutjes. 's Ochtends wil ze vaak maar 1 borst, in de avond pakt ze er vaak 2 (of nog meer ) Dit gaat allemaal goed dus. Ze kan alleen vanuit het niets heel boos worden aan de borst. Ze laat dan los om het op een schreeuwen te zetten. Dit is wel eens in het begin, maar vaak na een aantal minuten. Daarbij overstrekt ze zich ook. Om haar rustig te krijgen, leg ik haar tegen mijn schouder (dus rechtop) Ze wil dan meestal ook niks meer als ze rustig is. Niet dezelfde borst maar ook niet de andere borst. Want zodra ik haar weer neerleg, is het opnieuw brullen. Wat zou dit toch kunnen zijn? Heeft ze genoeg gehad? Of juist te weinig? (wat mij niet lijkt, want ze groeit toch goed?) Ze heeft dit vaak meerdere keren op een dag, maar nooit bij de late avondvoeding, de nachtvoeding en de ochtendvoeding. Soms lijkt het ook wel of ze niet voldoende grip op mijn borst krijgt. De melk loopt dan langs haar mondhoeken en dan lijkt de tepel ook weg te glijden. Volgens mij is ze wel goed aangelegd. Het doet in ieder geval geen pijn. Ze krijgt zo'n 7 a 8 voedingen op een dag. Ze komt tussen de 2 a 4 uur. 's nachts vaak om de 4 uur, met een uitschieter naar soms 6 uur (maar dat haalt ze overdag dan in door vaker te komen) 's avonds heeft ze trouwens een vreemd drinkritme. Ze krijgt aan het begin van de avond de borst (of 2), gaat dan slapen om na een half uur a 3 kwartier er achter te komen dat ze toch nog wel zin heeft in wat borst. Dit gaat eigenlijk standaard zo, dus is niet afhankelijk van hoeveel ze heeft gedronken. En dan drinkt ze eigenlijk heel lang, waarbij we ook regelmatig van borst wisselen (omdat ze aardig leeg zijn). Hierna valt ze lekker in slaap. Moet ik hier maar gewoon aan toegeven? Of kan ik hier nog een andere wendig aan geven? Op sommige tijden lijkt ze dus echt boos op mijn borsten, terwijl ze er 's avonds niet genoeg van kan krijgen. Hebben jullie misschien nog tips of heldere kijk er op? En wat kan ik doen aan dat ze geen grip lijkt te hebben op de tepel? Alvast bedankt!
hoi, klinkt alsof je ruim in je productie zit. het kan zijn dat het toeschieten vervelend voor haar is, wanneer de melk eruit spuit. dit gebeurt ook wel eens later in een voeding. probeer eens een andere houding uit, bijvoorbeels in de rugby, met de schouders hoger dan de heupen (beetje zittend) voor wat betreft het drinken in de avond: veel kindjes 'snacken ' als het ware de voedingen bij elkaar om daarna goed in slaap te vallen. dit is goed, je mag er dus gewoon aan toe geven. sluit even uit of ze geen last heeft van spruw ofzo in haar mondje. dit voelt ook erg vervelend aan. succes, heidi margit
Het CB heeft gekeken of ze spruw had, maar dat had ze niet volgens hen. Ik heb zelf ook geen klachten (alleen wat gevoelige tepels door het vele loslaten en weer aanhappen) Ik ben de rugbyhouding aan het uitproberen, maar ik kom toch een beetje in de knoop. Wat doe ik met haar benen? Als is zelf een beetje ontspannen wil zitten (dus met mijn rug tegen een rugleuning) dan kom ik met haar benen in de war. Ook zitten haar armpjes een beetje in de weg. En ligt ze dan op haar rug? Een behoorlijk geklungel dus. Maar ondanks ons geklungel had ik het idee dat ze wel beter met de melk overweg kon. Liet veel minder los en dronk rustiger (ik hoorde haar wel klokken) Kunnen jullie mij uit leggen hoe ik het beste kan aanleggen en zodat we toch nog een beetje ontspannen zitten?
hoi, ik weet niet of je zelf al je weg hebt gevonden hierin, maar misschien een beetje scheef op de bank zitten? (en dan bedoel ik niet onderuit gezakt maar in plaats van met de rug tegen de leuning met de leuning meer aan de zijkant van je lichaam. op deze manier creeer je meer ruimte voor haar beentjes en voetjes. Let er wel op dat ze goed gesteund is, dus eventueel kussen onder je arm of haar billen. groetjes Heidi Margit