borstontsteking?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Marpunt, 28 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb al weken een blijvende harde plek in mijn linkerborst, heb al twee keer een middag koorts gehad. Ik krijg de plek met geen mogelijkheid weg, masseren (hard, au), warm maken, baby veel aanleggen, kolven totdat ik een ons weeg... Hij blijft zitten, wel is hij Soms harder/voller dan anders en soms kan ik hem door masseren wel wat kleiner krijgen. Meestal doet hij geen pijn, maar nu wel weer! Wat steekt dat zeg!! Au!
    Krijg de nijging om er een spuit in te zetten en hem leeg te trekken(doe ik niet hoor).
    Heeft iemand tips???

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Heb je het aan 1 kant? Hoe voelt de plek, bobbelig, glad, verplaatsbaar?

Warmte inderdaad, zeker 15 minuten goed doorwarmen door een warmtecompres (geen warme washandjes, dat houdt de warmte niet lang genoeg vast: evt. een wegwerpluier vullen met lekker warm water, dit vormt ook mooi om je borst) dan trilling (elektrische tandenborstel bijvoorbeeld: dit handvat trilt) Dan aanleggen aan die kant.

Geen resultaat? Laat iemand meekijken! Heb je het idee dat je tegen een ontsteking aan zit: neem je rust, beperk koffie, chocolade en overweeg lecithine toe te voegen aan je dieet. (bij snel verstoppingen en dergelijke klachten)
    Heb je al weken overproductie? Dan iemand bellen om naar beleid te kijken. Even investeren en dan kun je weer verder!

Succes!

3. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja aan 1 kant, voelt bobbelig en is echt wel een paar cm groot. En ik kan hem bewegen in mijn borst. Zit dicht tegen mijn tepel aan.
    Ik ga nog een keer proberen echt heel lang te verwarmen, pittenkussen een idee? Hoe raadt je dan aan om die trilling te gebruiken? Gewoon erop houden? Of masseren? En aanleggen of kolven? Ik eet vegetarisch dus denk dat ik wel genoeg lecithine binnenkrijgen?

Ik kan elke ochtend tussen de 50 en 100 ml extra afkolven. Is dit overproductie? Mijn kleine man drinkt trouwens vaak kleine hoeveelheden.

Dank je wel!

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    pittenkussen is prima. Trilling gewoon tegen en rond de plek, om te zien of het gaat om een verstopping, je hoopt dan dat het los komt.

50-100 klinkt niet als een overproductie. Kijk hoelang je kindje drinkt en hoe vaak. Kleine hoeveelheden is geen probleem, tenzij je kindje structureel niet een volledige voeding tot zich kan nemen, dan afvragen waar dat door komt.

5. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ben vandaag bij ha geweest en krijg nu antibiotica, hopelijk helpt dat! Ben btje bang voor abces... Paar dagen afwachten.

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik duim voor je!

7. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Helaas heeft de ab niets uitgehaald en ben ik gisteren geopereerd aan een borstabces... Vervelend,maar het was nodig, nu hopen dat het goed hersteld!

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ach, meid, wat vervelend. Hoe is het nu? Moet je nog spoelen? Als je wilt mag je je ervaringen met me delen, leer ik weer van! ;)

9. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Mijn verhaal in het kort (probeer ik) een hard plekje in mijn linkerborst waar ik geen last van had, al weken, twee keer een middag koorts en pijn op die plek. Goed gemasseerd, warmte etc... Koorts was beide keren snel over maar bleef hard plekje over, omdat ik er geen last van had, lekker laten zitten, totdat het ca drie weken geleden weer groter werd en pijn ging doen. Weer volop masseren etc... Maar kreeg er 'geen beweging' meer in... Twee weken geleden was het een flinke knobbel, ca 4/5 cm breed (diepte moeilijk in te schatten), dus ik naar huisarts. Kreeg AB amoxicilinne.. Maar bracht geen verbetering. Een week later daarom naar de mammapoli (algemene chirurgie) voor dacht ik een punctie. Na wat voelen bleek dat ik meteen moest blijven, voor een operatie. Dinsdagmiddag ben ik onder volledige narcose (15 minuten) geopereerd. Ze hebben het open gesneden en schoon gemaakt. Een stuk handschoen erin laten zitten om de wond open te houden. Ook weer AB gekregen voor 7 dagen. Vannochtend, na drie dagen, de handschoen eruit laten halen bij de huisarts. Was wel 10 cm lange dunne buis, dacht dat het een vinger van een handschoen was, maar dus veel langer. Ik moet 7 dagen drie keer per dag de wond spoelen. Onder de douche. En nu maar hopen dat de infectie nu verholpen is en het goed zal genezen. Volgende week woensdag heb ik een controle afspraak en zal ik hopelijk horen wat ze hebben aangetroffen. Dat zal ik hier ook nog wel ff laten weten.
    Ik had geen koorts bij het abces, de pijn is nu aardig te doen, slik wel om de zes uur 2 paracetamol, maar dat lijkt langzamerhand wat minder nodig nu. Ik kjan door het verband mijn linkerborst niet kolven, maar gelukkig kan mijn kleine man er wel uit drinken. Dinsdag moet ik weer een volle dag werken, hopelijk kan ik hem dan wel kolven, anders moet ik hemet de hand proberen denk ik...
    Als je nog vragen hebt? Stel ze gerust!

10. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Poeh, naar zeg. Ik heb zelf 2 keer een abces gehad en dat spoelen vond ik zo naar. Fijn dat je kindje wel kan drinken aan die kant.
    Kun je dinsdag niet een (halve) dag opnemen? Niet te snel weer gaan rennen hoor: rust helpt genezingsproces natuurlijk. (niet te stoer doen!)

Ik vind het spijtig dat ik je niet eerder heb kunnen helpen, weet niet of het te voorkomen was geweest. Let je goed op je rust en voeding?
    Beterschap!

11. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben pas veel te laat hulp gaan zoeken, omdat ik weet dat de meeste borstontsteking en steriel zijn, ik geen (pijnlijke) kloven had en geen koorts. Ik denk dat het sl een tijdje een abces was en jouw advies dus niet meer kon helpen, maar alsnog bedankt ervoor, het trillen was nieuw voor mij :)

Ik voel me vrijwel volledig fit alweer, maatpr slaap nog wel lekker met mijn kleine man mee, nu ook al op bed, dus dinsdag gaat vast kunnen. (Sta voor de klas, dus vrije dag opnemen kan niet en heb er ook wel zin in, vandaag ook halve dag gewerkt. Gaat het echt niet, zal ik me zeker ziek melden, maar dank je voor je raad :)

12. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou nog ff laten weten hoe het in het ziekenhuis was. Wond geneest goed, moet over twee weken weer terugkomen, hopelijk is het dan helemaal/vrijwel dicht. Hij kon niet zeggen of de hele melkklier nu weg is, maar het was een plek van 4 bij 5 cm... Dus hopelijk wel, en vanaf nu geen problemen meer. (Twee keer eerder problemen op zelfde plek). En hopelijk kan ik nog heel lang blijven voeden want dat will ik! :)

13. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn! Succes verder!

Deel Deze Pagina