onrustige baby (1) en pijnlijke stuwing (2)

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Grace490, 17 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grace490

Grace490 Lid

7 mei 2007
    26
    0
    0
    Hallo,

Ik heb twee vragen.

1. Ik geef nu alweer twee maanden bv aan mijn zoontje. Dat is altijd gesmeerd gegaan, nog geen problemen gehad. Nu valt het mij op dat mijn zoon steeds onrustiger begint te worden aan de borst. Een (afgekolfd) flesje drinkt hij veel rustiger.
    Aan de borst draait en beweegt hij veel met zn lichaample (strekken, hoofd achterover, schoppen met beentjes) en laat vaak los, met huilen als resultaat. Ik weet niet hoe ik hem rustiger kan krijgen. Maar op deze manier gaat de lol er wel vanaf.

2. Tussen de voedingen door zijn er regelmatig momenten van pijnlijke stuwing. Ik moet dan echt even een minuut de pijn verbijten. Is daar iets aan te doen?

Alvast super bedankt!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi ,

Alhoewel ik het niet met zekerheid kan zeggen denk ik zelf in eerste intantie aan spruw.

Enerzijds door het gedrag aan de borst wat je beschrijft. Onrustig drinken, vaak loslaten en met het hoofd schudden.
    Anderzijds door de klachten die je beschrijft. Die pijn die ineens tussendoor ontstaat kan goed wijzen op spruw.

Heb je verder klachten als gevoelige, of jeukerige of branderige tepels?
    Zie je bij je zoontje iets in zijn mondje. Witte vlekjes op het slijmvlies, glans op de lippen? Laat je huisarts of een LK in de buurt er eens naar kijken. Als het spruw is dan ben je met een behandeling snel van de klachten af. Ben je bekend met schimmelinfecties?

Als de klachten niet komen door spruw dan kan het zijn dat het drinkgedrag veranderd is waardoor er te weinig melk gedronken wordt. Dat kan dan ook de stuwing verklaren tussen de voedingen. Het is alleen minder logisch dat het drinken ineens niet meer goed gaat. Heb je daar zelf aanwijzingen voor?

Hoop dat je er wat mee kunt.

Ilse

Deel Deze Pagina