prematuur kindje, s'nachts door slapen? of kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Rijffel, Mar 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rijffel

Rijffel Niet meer actief

3 weken geleden ben ik bevallen na een zwangerschap van 34 weken.
    Nu kolf ik vanaf het begin, en mijn dochter gaat 2x per dag aan de borst en drinkt dan ong 25cc
    Zij krijgt 7x60cc.
    Ik produceer precies wat zij krijgt.
    Nu zou ik natuurlijk graag mijn productie omhoog krijgen, hoe?

Ik heb door prive omstandigheden behoolijk wat stress, en nu adviseren de verpleegkundigen mij om s'nachts niet te kolven en door te slapen, evt ook langer dan 6 uur. mijn wekker dus niet zetten.

Ik slaap erg slecht, en ben ook erg moe, maar nu ben ik bang dat als ik s'nachts niet kolf, mijn productie omlaag gaat? Wat is beter voor de bv extra kolven of slapen?

Ik kolf 7x per dag om de 3uur nu dus s'nachts 1 keer 6 uur niet.
    Stuwing heb ik niet echt.
    Ook heb ik last van candida waarvoor ik miconazol smeer

Hopelijk zijn er tips, want wil heel graag bv blijven geven, en hoop ook echt dat ik straks volledige bv kan geven.

Groetjes

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Rijffel,

Dat is ook schrikken als je te vroeg bevalt. Wat super goed van je dat je al zoveel kolft.
    Dat je moe bent kan ik me goed voorstellen. Een nacht goed slapen doet wonderen. Dus ga gewoon eens lekker een nacht doorhalen.

Het zou mooi zijn als je de productie wat kan verhogen omdat je kindje straks wel meer gaat drinken.
    Je geeft zelf al aan dat je behoorlijk wat stress ervaart. Ervaar tijdens het kolven een toeschietreflex? Dat is wanneer de melk ineens (na een minuutje of zoiets) gaat stromen.

Wanneer je steeds rond de 30-50 cc kolft dan kan dat wijzen op de melk die gegeven wordt zonder een echt TSR te krijgen. In dat geval kan de syntocynon neusspray wonderen doen. Stress zorgt voor adrenaline. Adrenaline werkt remmend op oxytocine. Het hormoon wat zorgt voor het toeschieten van de melk. Als dem elk niet toeschiet komt er weinig melk uit de borst. Weinig melk betekend voor je lichaam weinig vraag.

BV berust op vraag en aanbod. Hoe meer melk je vraagt hoe meer er wordt gemaakt.

Verder is een goede dubbelzijde kolf (Medela Symphony) een belangrijk hulpmiddel. Verder is het goed te kijken of het borstschild goed past. Een te klein of te groot schild kan ondacks veevuldig kolven een lage productie tot gevolg hebben. (kijk op www.medela.nl voor uitleg over verschillende maten)

Kolf dubbelzijdig totdat de melk niet meer stroomt. Als de productie goed op gang is en de melk schiet toe dan kan je met 10-15 minutne klaar zijn.

Ik kan je nog wat tips mailen over productie verhogende middeltjes. Een voorwaarde is dan wel dat het kolven technisch goed gaat....

Overigens is drinken aan de borst een goede prikkel. Dus als ze vaker uit de borst drinkt is dat ook goed voor de productie.

Succes

Ilse

Share This Page