Onrustige baby die niet goed slaapt naar KDV

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Schildpadje89, 28 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Schildpadje89

    10 dec 2021
    30
    12
    8
    Vrouw
    Hoi allen,

    Mijn zoontje van 10 weken gaat over 1.5 week voor het eerst naar de opvang. Nu is meneer best wel onrustig, huilt soms veel en slaapt ontzettend slecht overdag. Ik krijg hem soms voor 1 kort slaapje in de kinderwagen in slaap, maar slaapt voor de rest alleen maar op mij of op mijn vriend. Dat is mn verlof soms onhandig, maar het is mijn eerste kindje dus ik heb de tijd..
    Nu zit ik me compleet op te vreten dat hij bijna naar het kdv moet en niet in bed wil slapen overdag. Ze kampen overal met personeelstekort dus ben bang dat ze ook niet de hele dag met hem rond gaan sjouwen.. ik kijk er zo tegenop om hem weg te brengen en dat hij daar de hele dag gaat huilen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of bemoedigende woorden?
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Yes wij! Hier ging ze met 10 weken ook naar het kdv. Ze sliep overdag alleen op ons. De eerste paar keer deed ze alleen wat hazenslaapjes op schoot of in een wipstoel. De laatste paar keer heeft ze in bedje geslapen. We hebben een inbakerdoek meegenomen die ze thuis ook heeft, dat hielp wel. Ze krijgen daar zoveel indrukken mee dat ze er wel echt flink moe van is.
    we zijn nu thuis ook meer aan het oefenen met overdag in bed slapen. En het lijkt beter te gaan :)
     
  3. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Ik had er net zo veel moeite mee bij mijn jongste, die nu net 1 is, maar nog steeds niet gemakkelijk slaapt. Thuis slaapt hij nog steeds op mij of in de wagen en overdag nagenoeg niet in bed (we proberen het niet meer). Hij ging vanaf ongeveer 8 maanden naar de opvang en daar slaapt hij soms ook op een leidster, maar wonderbaarlijk krijgen zij hem soms ook (kort) in bed in slaap. Ik heb ze op het hart gedrukt te bellen als het niet gaat, want we werken alles thuis en kunnen hem dan zo ophalen. Dat hebben we de eerste paar keer ook moeten doen.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  4. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.394
    1.781
    113
    Hier een pm-er werkzaam op een kdv.
    Vaak weten wij allerlei foefjes om een kind te laten slapen. Doekje over de ogen, strak instoppen( wij mogen niet inbakeren), een numsy met geluid mee naar bed. Of een doek met jouw geur mee naar bed. Soms lopen we wat langer met een baby zodat een baby in slaap kan komen.

    Ga in overleg met de pm-ers, zij denken met je mee. Mocht het echt niet lukken zullen ze je dat ook laten weten.
    En probeer (ja ik weet dat dat heel moeilijk is ;)) om het los te laten. Succes! En geniet nog even van je verlof
     
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hier ook een PM’er op de babygroep en ik sluit mij hierbij aan. Verder wil ik als aanvullende tip nog wel geven om te blijven oefenen met het in bed slapen. Ik weet dat het heel verleidelijk is om toch dan te kiezen voor het slapen bij jullie want je wil dat je kindje graag slaapt, maar blijven oefenen in bed is echt essentieel.

    Even los van het personeelsterkort, hebben wij helaas amper tijd om een kindje bij ons te laten slapen. We hebben heel veel andere baby’s om voor te zorgen natuurlijk. Soms hebben we gelukt en hebben we stagiaires waardoor we meer tijd hebben en we echt even 1 op 1 kunnen, heel erg fijn is dat!

    En soms… slapen ze bij ons wonderbaarlijk goed terwijl ze thuis amper slapen, dat kan ook nog. :)
    Ik hoop dat je het was los kunt laten, het komt echt goed. Echt. Geniet nog even van je verlof!
     
  6. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Mn zoontje sliep thuis niet en toen ie naar de opvang ging ook niet. Met moeite sliep ie 45min.
    Ze hebben altijd alles uit de kast getrokken,maar net zoals thuis,hielp het niks.
    Hij sliep soms ook even bij een leidster op de arm.
    Het scheelde ontzettend dat hij niet lastig/huilerig was en is, als ie moe is.
    Als ie niet goed sliep bij de opvang, lag ie alleen in de box om toch wat te rusten.
    Toen ie 5 a 6 maanden was, ging het slapen thuis beter en dus op de opvang ook.
    Nu is ie 16 maanden en slaapt overal:roflmao: behalve in de auto of wagen
     
  7. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Hier ook een baby die nauwelijks sliep en dus ook op de opvang niet kon slapen. Het was de eerste tijd wel heel lastig (ze was een huilbaby, dus ook voor het kdv 'lastig') maar door goed overleg is het wel helemaal goed gekomen. Ik werkte eerst nog thuis en had duidelijke afspraken dat ik niet wilde dat ze haar een tijd in haar bedje lieten huilen, dat ze dan mij moesten bellen.
    Ik heb het wel eens moeilijk gevonden hoor, vooral als leidsters dan ook weer aangaven dat ze niet de hele dag met haar konden rondlopen en het wel lastig was (begrijpelijk, ze hebben meer te doen, maar je wilt natuurlijk graag dat je eigen kind het naar haar zin heeft op de opvang). Maar uiteindelijk ging het steeds beter. Leidsters hadden wel engelengeduld met haar en leerden haar natuurlijk ook steeds beter kennen. Het kwam uiteindelijk helemaal goed.
     
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik ben persoonlijk van mening dat een baby niet thuishoort op een kinderdagverblijf. Ik denk dat een baby veel meer gebaat is bij een vaste verzorger, minder kinderen om zich heen en minder prikkels. Ook een plek om rustig te kunnen slapen vind ik belangrijk. Ik had bij mijn oudste ook een kinderdagverblijf uitgezocht waar zij vanaf 3 maanden naartoe zou gaan. Dat voelde toen zo niet goed dat ik alsnog vier maanden onbetaald verlof heb opgenomen en op zoek ben gegaan naar een gastouder. Zij is dus toen met 7 maanden dasr gestart en dat ging helemaal goed, heeft ook altijd best wel prima gevoeld.
    Ik zou dus zeggen Luister naar je gevoel en kijk of je een andere oplossing kan vinden! denk aan samen met je partner aan ouderschapsverlof opnemen, naar een gastouder op zoek gaan of tijdelijk een opa of oma inschakelen.
    Succes!
     
    Kraanvogel vindt dit leuk.
  9. Schildpadje89

    10 dec 2021
    30
    12
    8
    Vrouw
    Heb wel nagedacht over een gastouder. Mijn reden voor een kdv is dat je juist samen op een groep staat en je elkaar kan afwisselen bij pittige baby's. Daarnaast heb ik een beroep waarbij ik niet zomaar naar huis kan en mijn man zit in de zeevaart en die is dus lange pozen van huis weg. Als een gastouder ziek is of op vakantie is heb je gelijk een probleem. Bovendien zit een gastouder ook met een kindratio, net als een pm-er. Die kan het dus ook best druk hebben. Het is treffen als een goeie vindt denk ik. Maar ik ben het niet oneens met je over vast gezicht, rust en fijne slaapplek... voor mij was een kdv helaas meer de praktische oplossing. Ik zal moeten gaan kijken hoe het gaat, als het niet bevalt zal ik naar andere mogelijkheden moeten gaan kijken...
     
    Mapje vindt dit leuk.
  10. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Vraag dat ook op het kdv even na hoe ze werken. Hier werken ze met zoveel mogelijk een vast gezicht. En omdat mijn dochter zo moeilijk sliep had ze ook haar eigen slaapruimte. Altijd 2 dezelfde gezichten (en natuurlijk wel een stagiair oid, maar die zijn niet voor de verzorging van de kleintjes, daar was het echt altijd gezicht nummer 1 en als zij bezet was gezicht nummer 2).
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik vind zelf de controle op een KDV toch prettiger dan een gastouder, dat was voor ons dan ook de voornaamste reden om voor een KDV te gaan. Hier waren er op het KDV ook vaste leidsters, vast gezicht was daar dus ook gewoon. Slapen ging daar overigens meestal beter dan thuis, denk doordat ze moeier waren wellicht. Wel zijn wij een aantal weken voordat ze naar het KDV gingen gaan wennen aan in een eigen bed in slaap vallen ed, in de hoop dat het daardoor makkelijker zou gaan.
     
  12. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Als je bij een gastouder bureau zit en je gastouder heeft vakantie kan je via gastouder bureau een andere gastouder voor die periode krijgen.
    Ziekte nog niet mee gemaakt in de ruim 3 jaar.

    Heb je al overwogen met je kindje naar een osteopaat te gaan?
     
  13. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Bij een kdv hebben ze ook vaste gezichten. Volgens mij is dat met baby’s zelfs verplicht.. Bij ons krijgt elke baby een vaste verzorgster en die heeft Max 2 kindjes op zich per dag.
    Bij de overweging van een kdv of gastouder speelde hetzelfde bij ons mee qua vervanging etc. Leek me toch praktischer. Als ze t echt niet goed deed hadden we nog wel uren oid moeten regelen met werk. Maar gaat goed gelukkig :)
     
  14. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Klopt, bij de babygroep is dat verplicht. Google maar eens hierop :)
    Volgens mij ( maar ik weet niet zeker of dat ook voor de babygroep geldt ) wordt dit wel uitgebreid (tijdelijk) per 1 januari om de werkdruk te verminderen. Maar ben daar niet helemaal zeker van.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik snap je overwegingen!
    En langer onbetaald verlof opnemen? En/of opa en oma tijdelijk inschakelen?
    Een baby van 6/7 mnd is alweer zo anders dan 3/4 in allerlei opzichten

    Sorry wilde @Schildpadje89 quoten
     
  16. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik snap je insteek hoor. Maar wil toch aangeven dat later beginnen het soms nog lastiger is voor de kindjes dan wanneer de met 3 a 4 maanden komen.
     
  17. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Het komt goed echt. Onze oudste was een huilbaby en ik was zo bang toen hij met 4 maanden naar opvang ging. Hij sliep nergens! Maar wonderbaarlijk genoeg sliep hij daar prima en soms zelfs lang in bed! Ze hebben echt allerlei trucjes en het is anders voor kinderen..geen idee hoe maar ze zijn vaak
    Zo anders op opvang of school dan thuis :roflmao:

    En ik snap je overwegingen voor KDV hoor. Precies als bij ons. En ik heb twee vrolijke gezonde knullen die vanaf 3/4 maanden naar KDV gingen. Superfijne KDV met vaste gezichten. Ik ben zelf ook nu weer zenuwachtig van gatsie mijn baby moet volgende week weer 2 hele dagen en ik zie er zo tegenop (ondanks dat ze heel makkelijk is) maar ik weet gelukkig dat het echt goed komt.
     
  18. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Komt goed! Misschien niet meteen de eerste weken maar de pm’ers hebben huer zo veel ervaring mee, die zijn niet voor 1 gat te vangen ;) Onze beide kinderen sliepen toen ze deze leeftijd hadden erg slecht overdag maar op het kdv ging dit na een paar weekjes beter dan thuis! Overigens hadden zij beiden een knuffel met white noise. Deze gebruikten we thuis al en gaven we mee naar het kdv. Dus ook daar een vertrouwd geluid en geur, en het filtert ook de omgevingsgeluiden. De pm’ers waren hier ook enthousiast over en zijn dit andere ouders ook gaan aanraden. Succes, probeer er op te vertrouwen dat het goed komt!
     
  19. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.484
    1.441
    113
    Mijn oudste was ook een hele slechte slaper en op het kdv was ze ook nooit een goede slaper geweest, maar uiteindelijk wel beter dan thuis!

    Ze hebben idd allerlei trucjes (ze hadden bijvoorbeeld een knuffeldoekje die ze over haar oogjes legde. Werkte thuis niet, maar daar wel) en ze kwamen er achter dat ze beter sliep in de schommelwieg op de groep, dan apart in de slaapruimte.

    Ik denk ook dat het goed is om met het kdv in gesprek te gaan. Leg je zorgen uit en ik denk dat zij al een hoop zorgen weg kunnen nemen.
     
  20. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.091
    113
    Onze jongste was ook een erg slechte slaper. Sliep alleen bij ons op de arm, in de draagzak of op z'n buik in de wandelwagen.
    Wij hebben toen dus steeds de wandelwagen meegegeven.
    Leidsters vonden het prima, kind sliep geregeld en als ie wakker was lag hij in de box ofzo.
    De leidsters hebben ervaring genoeg met baby's en alle gebruiken erbij dus vaak komt het wel goed!
     

Deel Deze Pagina