Onrustige baby die niet goed slaapt naar KDV

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Schildpadje89, 28 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Nou hier is recent nog een topic geweest waarbij een TO een gastouder had die haar 2e kind niet meer wilde opvangen omdat het zo huilde.... De TO zat mooi met een probleem. Ze heeft toen een andere gastouder geprobeerd maar werd gebeld dat die het ook niet aankon.

    Een gastouder moet je maar net treffen. Je bent volledig afhankelijk van een persoon. En die heeft naast jouw baby ook nog andere gastkindjes om voor te zorgen. Die heeft dus ook geen tijd om continu zich volledig te richten op 1 kind dat veel moet huilen. Die andere (vaak jonge) kinderen zijn er ook nog. Jouw schreeuwende baby legt ze waarschijnlijk aan de kant als een ander kind accuut geholpen moet worden (wc, verschonen, eten etc). Sterker nog ik mag hopen dat de andere kinderen niet zonder toezicht zijn omdat ze continu met 1 huilbaby bezig is.

    En in geval van ziekte of vakantie zit je met een probleem. Of er moet een andere gastouder plek hebben (ook een onbekende voor je kind).

    Op een kinderdagverblijf werken ze ook gewoon met vaste leidsters per groep hoor. Dus een bekend gezicht. Daarnaast kunnen ze elkaar wel afwisselen als een kind veel aandacht vraagt en heb je meer kans iemand te treffen die veel ervaring heeft met kinderen die wat meer vragen. En er is natuurlijk toezicht.

    Niet iedereen heeft grootouders die meerdere dagen volledig beschikbaar zijn.
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    helemaal eens met jouw tegenargumenten hoor wb een go. Ik ben het met je eens dat een baby ook veel intensiever zorg vraagt dan een go kan bieden wanneer ze nog 4 andere kinderen heeft, en het ook ten koste gaat van de andere kinderen.
    MAar wat betreft 1 vast gezicht, dat is gewoon niet waar op een kdv. In het meest gunstige scenario zijn er 3 leidsters in 1 week op een groep (steeds 2 per dag en elkaar afwisselend). Dan heb je dus in het meest gunstige scenario's drie mensen die je baby verzorgen in een week, dat vind ik al veel. Maar de realiteit is dat er vaak invallers komen door bv ziekte, roosterproblemen of tijdelijk samenvoegen van groepen (bv begin en einde van de dag).
    Het is ook bewezen dat baby's op een kdv veel meer cortisol (stresshormoon) produceren dan dat ze thuis zijn.
    Als je heel veel geluk hebt, dan heb je een kleinschalig kdv met een heel kleine, zeer betrokken groep leidsters, maar vaak is dat niet zo.

    Ik ben zelf gewoon van mening dat een baby langer thuis hoort te blijven (dus ook beter dan een go ten zij die maar 1 ander kind bv heeft), zoals dat ook in vele landen om ons heen gebeurt, zoals bv duitsland, zweden, denemarken, belgie, tot een maand of 8/9. Dit kan dus bv door OV opgenomen door moeder en vader, tijdelijk vragen van opa's of oma's (hebben wij ook niet trouwens), of tijdelijk een (duurdere) oppas thuis.
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik begrijp wat je zegt hoor. Maar het zal afhankelijk zijn van het aantal dagen dat TO opvang nodig heeft. Hoe meer dagen hoe meer leidsters er kunnen zijn.

    Hier heeft iedere groep vaste leidsters (per groep per dag). De meeste leidsters werken meerdere dagen per week. Dus afhankelijk van het aantal dagen tref je dezelfde leidster.

    Mijn kinderen hebben nooit problemen ervaren van verschillende leidsters. En er was ook zelden sprake van zaken als ziekte etc waardoor het wisselde. En omdat ze alle leidsters kenden waren dat ook geen vreemden zeg maar.

    Bij een GO moet je ook afwachten of iemand fulltime werkt en alle dagen en uren beschikbaar is dat jij opvang nodig hebt.

    Dat ze meer stress zouden hebben lijkt mij wel logisch. Thuis is het vaak rustig en zijn er geen andere kinderen of hooguit een sibling. Bij zowel een go als een kdv zijn andere kinderen en activiteiten waardoor er meer prikkels zijn. De vraag is of dat zo erg is. Een kleine baby heeft daar wellicht nog niet zoveel aan. Maar als ze wat ouder worden kan het ook leerzaam of plezierig zijn.
     
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Dit is niet waar wat je zegt in je eerste stukje. Op een babygroep mogen baby’s maar een aantal vaste gezichten hebben. Hier mag af en toe vanaf geweken worden ivm ziektes of in vakanties maar ze zijn er erg streng op. Hier dus altijd een vast team, om deze reden moest ik ook switchen van dag want ik was anders geen vast gezicht meer voor een aantal kinderen die naast de maandag en de donderdag ook op woensdag komen.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  5. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Zo hee! Pittige uitspraak.
    Ik werk voor een grote organisatie. Het kdv waar ik nu werk is ook een grote locatie. Wij zijn een team van ongeveer 23 pm-ers op die locatie. Per groep max 4 pm-ers.
    Mijn collega's en ik zijn allemaal heel erg betrokken bij "onze" kinderen, dat maakt geen verschil of je een groot of klein kdv bent.
    Ik werk vanuit mijn hart, dat is de reden dat ik dit werk doe.
    Dus met jouw uitspraak ben ik het absoluut niet mee eens!
     
    Sado, nicole18 en Malbec vinden dit leuk.
  6. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Nou indd. Wat een belachelijke uitspraak. Dit werk kun je overigs ook echt alleen maar doen als je het echt leuk vindt en je betrokken bent.
    Waar wel een verschil in zit in groot en kleinschalig zijn de regels en protocollen vind ik zelf. Wij waren eerst kleinschalig en konden en mochten toen veel meer ( denk aan slapen in de hangwieg, inbakeren ect ) dan nu.
     
    Sado, JupitR en Krabje vinden dit leuk.
  7. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Klopt helemaal. We waren een kleine organisatie en zijn vorig jaar overgenomen door een grote organisatie. Die organisatie volgt echt alle regels, want als grote organisatie sta je veel meet onder dat vergrootglas dan dat kleine bedrijf.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  8. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja bij ons precies hetzelfde zo gegaan! Nu moet ik zeggen dat een grote organisatie ook veel meer mogelijkheden biedt maar het kleinschalige en meer vrijheden mis ik soms wel.
     
    Krabje vindt dit leuk.
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier slaapt I overdag minder en onrustiger dan snachts. Ik maakte mij ook echt zorgen over het slapen op de opvang. Maar madame slaapt op de opvang gewoon prima:roflmao: korte dutjes maargoed. Ze is happy.

    Geef je zorgen aan bij de leidsters! Zij hebben al zoveel baby’s verzorgd, komt vast goed❤️
     
  10. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Precies.
    Maar deze grote organisatie heeft er ook voor gezorgd dat ik intern kon overstappen naar dit mooie kdv waar ik nu werk.
    Maar het kleinschalige en familiare mis is wel. Bij Hebbes wist ik precies wie ik moest hebben, liep zo kantoor binnen. Kantoorpersoneel kende ook elke pm-er bij naam.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Volgens mij heb ik mezelf niet helemaal goed uitgedrukt. Het was natuurlijk niet mijn bedoeling om pedagogisch medewerkers voor het hoofd te stoten! Ik bedoelde dan ook niet dat er bij grote organisaties geen betrokken medewerkers zouden zijn.

    Mijn belangrijkste punt was dat Wat mij betreft (jonge) baby's niet echt op een kinderdagverblijf horen, om eerder genoemde redenen
     
  12. wondertjes1992

    wondertjes1992 Fanatiek lid

    3 feb 2012
    1.595
    477
    83
    Vrouw
    K zou volgende maand ook naar de opvang gaan. Nu zou ik dat willen verplaatsen naar als hij 1 word. Dan zijn A en R ook pas gestart. Ik had tijdens mijn zwangerschap nu al gepland owv mijn werk , maat eind november was mijn contract verlopen en zit nu dus thuis. Zou dus liever even zelf wat langer voor hem zorgen. Ik hoop dat ze dit begrijpen en verplaatsen.
    A en R gingen met 1j graag naar de opvang. Misschien max 3 dagen even wennen. Maar wanneer ze mij niet meer zagen was dit over. Dus zou dan ook pas iets geruster zijn.

    Niet dat ik de juffen niet vertrouw he. Gewoon mama emoties:D
     
  13. Schildpadje89

    10 dec 2021
    30
    12
    8
    Vrouw
    Hij is ondertussen 2 uurtje geweest om te wennen. Vond het wel wat weinig, meestal is dit toch 2 of 3 keer.. maar opzich ging het goed. Hij sliep net heel licht toen ik hem kwam halen..
    Ben overdag heel veel met hem aan het oefenen. Soms gaat t iets beter maar hij raakt door korte slaapjes snel oververmoeid en daarna wil t helemaal niet meer. Zn slaapjes duren soms 25 minuten en met een beetje geluk 45 minuten. Meestal lukt het 2x op een dag en slaapt hij daarna nog 2 uren op mijn arm omdat hij uitgeput is..
    Mijn vriend heeft maandag vrij genomen zodat hij hem kan halen als het niet gaat want ben dan zelf alweer aan het werk.
    Pffff wat tegenstrijdig, heb wel zin om te werken want dan heb ik even iets anders aan mn hoofd mr vind het ook megaspannend... Na 2.5 week intensief oefenen kom ik alsnog maar op 2 korte slaapjes in zn eigen bedje uit. Elke week hoop ik dat t sneller beter gaat maar tot dusver de enige progressie die is gedaan ging heel langzaam..
    Ik hoop heel erg dat hij idd beter kan slapen op het kdv en heb m'n hoop wat gevestigd op de buitenbedjes daar.. soms slapen ze daar beter in
     
  14. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Hij sliep in ieder geval daar, dat is heel positief! Bij ons wennen ze 2x2,5uur. 2x een uurtje is wel heel erg weinig ja.
     

Deel Deze Pagina