Onrustige baby / druk / weinig slapen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Lindangel, 11 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Onze zoon van ruim een maand is vaak erg 'druk'. Ik dacht tot vandaag dat het misschien een sprongetje was, maar het duurt nu al een week.

Waar het op neerkomt is dat hij erg vaak druk ademhaalt, veel beweegt met armen en benen (hij 'hijgt' daar dan bij) en maar om zich heen zit te kijken. Hij is dan niet in slaap te krijgen. Het gevolg is dat hij erg weinig slaapt. 's Nachts slaapt hij wel tussen de voedingen door, maar overdag alleen sinds we hem inbakeren. Hij komt gemiddeld op 12 uur slaap per dag en alleen omdat wij echt ons best doen om hem elke keer in slaap te krijgen. Hij lijkt wel niet moe te worden van zichzelf. Het lijkt wel alsof hij het liefst de hele dag wakker is. En die slaapjes overdag lukken ook niet elke keer. Hij werd eerst wel rustig als ik hem op mijn borst hield, maar nu blijft hij ook dan onrustig. Hij kijkt heel veel om zich heen, vaak naar het licht.

Nu zou het kunnen zijn dat hij te veel prikkels krijgt, maar dat geloof ik niet. In een drukke kamer of als er bezoek is en er dus gekletst wordt, is hij veel rustiger en hij slaapt daar vaak dwars doorheen.

Ik houd me wel aan de rust/regelmaat, maar ook dat maakt weinig uit.

Overigens ben ik nu de borstvoeding aan het afbouwen en krijgt hij ongeveer 50/50 bv en kv. Bovendien had/heeft hij spruw (lijkt wel over nu). Verder drinkt hij vaak nogal gulzig, met veel boeren als gevolg en soms wat spugen wat dan meekomt. De s-fles helpt wel redelijk, maar soms kreunt hij heel veel en lijkt hij niet te kunnen slapen door boertjes die scheef zitten.

Het is ook een hele vrolijke baby, echt een schatje. Huilen doet hij bijna niet, alleen een beetje piepen of zeuren als zijn speen weg is of echt huilen als hij honger heeft.

Goed, wat ik me dus eigenlijk afvraag is wat dat drukke gedrag kan zijn. Hij is duidelijk erg geinteresseerd in de wereld en nogal enthousiast (is denk ik erfelijk belast), maar soms denk ik: haal gewoon even diep adem, doe eens rustig. Helemaal omdat ie tussendoor wel zit te gapen... Maar slapen ho maar!

(Zou het zo kunnen zijn dat dat drukke gedoe een teken van vermoeidheid is? Probleem is alleen dat hij als hij zo druk is vaak niet kan slapen, ook niet ingebakerd...)

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wat nu de oorzaak is weet ik helaas niet. Toch klinkt het mij in de oren van overprikkeld. Dit in combinatie met oververmoeid en de gevolgen zie je eigen verhaal.

Probeer hem eens eerder in bed te leggen. Maak de kamer prikkelarm en creeer rust. natuurlijk wil hij de omgeving verkennen daar begint hij ook de leeftijd voor te krijgen. maar dat betekend ook meer verwerken.
    Leg hem eerder in bed dan dat je nu doet. gewoon wakker wegleggen.

Ilja

Deel Deze Pagina