Slapen: wiegen/laten huilen, boven in bed of gewoon beneden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 1 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi mama's,

Ik had net het hee verhaal getypt toen mijn laptop weer eens bleef hangen en alles weer weg is. Heb ik weer...
    Nog maar eens dan :)

Mijn dochter is nu 20 weken en slapen is een ramp.
    Ik herken haar slaapsignalen niet (herkende ik bij mijn zoon ook niet) en hou daarom aan dat ze incl. de fles na 2 uur naar bed gaat.
    Vaak begint ze dan ook te jengelen (en niks is meer goed), maar soms denk ik dat het dan eigenlijk al te laat is en ze daarom niet goed inslaapt.

Momenteel wil ze eigenlijk alleen maar in slaap gewandeld worden (dit duurt zo'n 10 min. terwijl zij huilt en uiteindelijk op de arm in slaap valt). Maar dit is bijna niet meer te doen, omdat ze bijna 8 kilo weegt en ik het echt wel aan mijn rug begint te voelen :D. Daarnaast lijkt het of ik alleen maar langer en vaker met haar moet lopen voor ze echt in slaap is.
    Ik probeer haar nu zoveel mogelijk in bed te leggen boven. Ze huilt dan ook 10-20 min maar valt vervolgens wel in slaap.

Bovendien doet ze vooral hazenslaapjes. Ze wordt meestal na een slaapcyclus van ongeveer 45 minuten wakker. Als ze dan merkt dat ze in haar bedje ligt, zet ze het op een krijsen.
    Ik probeer zoveel mogelijk bij haar te blijven (co-sleeper) als ze huilt, maar dit kan niet altijd want ik heb ook nog een zoon rondlopen van 3,5 jaar oud. Als ik bij haar ben kan ik haar als ze wakker wordt gelijk sussen door haar op mijn pink te laten zuigen of een aai over de bol. Maar ook dat werkt 9 van de 10 keer eigenlijk niet.
    Als ze dus niet opnieuw gaat slapen dan pak ik haar uit bed en neem ik haar mee naar onder. 's nachts hups ik wat op en neer met haar op het bed (dat veert mee gelukkig)
    Onder slaapt ze dan uiteindelijk (na even rondlopen) op de bank wel verder.

Wat ik nu dus probeer is om haar wakker in bed te leggen (met een klein ritueeltje) zodat ze herkent dat het slaaptijd is.
    Ze gaat dan huilen en valt na max 20 minuten in slaap (langer laat ik haar niet huilen)
    Als ze dan weer wakker wordt (na 10 tot 45 min) pak ik haar eruit en neem ik haar mee naar onder en leg ik haar op de bank. Want doe ik dit niet, krijst ze alles bij elkaar en valt ze echt niet meer in slaap (wordt dan alleen maar hysterisch).
    Op deze manier hoop ik dat ze een beetje went aan het in bed liggen en door haar niet te lang te laten huilen hoop ik ook dat ik voorkom dat ze een negatieve associatie heeft met het bedje...

Klinkt dit logisch?
    Pfff... tweede kindje maar toch zo onzeker. Hopelijk heeft iemand advies/ervaring of de gouden tip!

2. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Persoonlijk zou ik een baby niet zo lang laten huilen, dan is die negatieve associatie er al (20 minuten in je eentje brullen zonder resultaat want niemand komt).
    Ik heb de kleine man hier tot 11 maanden overdag beneden te slapen gelegd en sinds een kleine 2 weken gaat hij 's middags alleen naar zijn bedje, ik blijf er dan zo'n 10 minuten bij totdat hij slaapt en dan gaat het prima. Slaapsignalen zijn hier in de oogjes wrijven en aan de oortjes frummelen. Waarschijnlijk is ze eerder al te moe en wordt ze daarom zo huilerig en lijkt niks meer goed.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier werden ze ook na 45 minuten weer wakker, dat werd pas beter vanaf een maand of 6. Ik ging dan echt niet meer proberen ze in slaap te krijgen, zoveel moeite doen voor iets dat waarschijnlijk toch niet ging lukken ;). En op de bank slapen is ook niet handig, want dan moet je er de hele tijd naast zitten zodat ze er niet af valt toch?
    Wat betreft laten huilen, op zich ook niet mijn ding, maar bij ons waren ze soms heel moe, gingen huilen, maar werd het alleen maar erger als wij erbij bleven, dan snapten ze het helemaal niet ofzo. Dus af en toe wel een aai over de bol en zeggen' ga maar lekker slapen' en dan hopen dat ze gingen slapen ;). Was vooral bij de oudste trouwens, de jongste sliep iets beter. Die sliep op haar buik en als we haar dan wiebelden werd ze rustig. Moesten soms wel lang wiebelen, maar het werkte en dan sliep ze ook goed.

4. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik blijf wel bij haar zoveel mogelijk als ze huilt, meestal ga ik naast haar liggen (ik heb een cosleeper) Maar als mijn zoon thuis is en ik ben alleen dan kan ik niet 20 min bij haar blijven. Dan ga ik om de paar minuten naar haar toe.
    Op de arm huilt ze ook zo'n dikke 10 min voor ze in slaap valt.
    De klassieke slaapsignalen ken ik ook wel, maar ik zie ze bij haar niet...dat maakt het juist zo lastig.

5. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    @ snoopy: Ja ik begrijp je precies. Ik geef het soms ook op, maar ze is dan vaak toch moe en gaat dan alleen maar huilen. Als ik zo dan nog anderhalf uur moet doorgaan tot de volgende voeding...
    Op de bank is niet ideaal maar ja, ze slaapt dan. Ik moet idd altijd hele constructies met kussens enz. bouwen als ik even naar de keuken loop om iets te pakken, maar ja...
    Hopelijk gaat het steeds beter...

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als het voor jullie werkt is dat prima toch. Kan je haar niet in de box leggen trouwens? Of op de grond op een kleed? Dan kan je er eerst naast gaan zitten en als ze slaapt weglopen, en hoef je niet bang te zijn dat ze er vanaf valt ;)

Hier probeerde ik ze een beetje te vermaken na die 3 kwartier slapen. Of even naar buiten. Maar ja kan natuurlijk niet altijd ;)

7. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Mijn zoontje is 11 weken, iets jonger dus naar ik krijg hem overdag niet in bed. Ik probeer het enkele dagen wel, soms valt ie in slaapt maar wordt stipt na 45 min wakker en dan huilen. Slapen lukt dan niet meer. Ik accepteer zoals het is, hij slaapt beneden in de box (in een baby nestje) of op mijn buik/arm, of de wandelwagen als we naar buiten gaan en dsn laat ik hem daar ook liggen als we terug komen. De ene keer leg ik hem wakker in de box, met een speentje en ff jengelen valt hij dan wel in slaap. Soms heeft heeft het wiegen op m'n arm nodig en leg ik hem slapend weg.
    Ik ga de strijd niet aan van 100x naar boven lopen en kind over de zeik laten schreeuwen.
    Hij vind het geluid beneden blijkbaar fijner.
    Na de laatste fles en de nacht slaapt hij wel heerlijk in zijn bedje dus ik geloof dat het overdag ook wel een keer gaat lukken aangezien hij het dus wel kan in z'n bedje.

8. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Fijn dat het bij jullie wel goed gaat snachts. Hier is snachts eigenlijk een beetje hetzelfde liedje, alleen lig ik er dan naast en ben er sneller bij. Maar vandaar dat het dus wel een probleem is.
    Ik had in eerste instantie ook zoiets van: laat haar overdag maar slapen waar ze wil. Maar als de nachten dan net zo blijven gaan...

9. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Yep box leg ik haar ook wel eens in, maar daar wordt vaker wakker, want deze staat bij het raam. Ik denk dat het dan te licht is voor haar ofzo...

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Doe je de gordijnen een beetje dicht ;). Maar misschien heb je geen gordijnen ;)

11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ach, ik heb een dochter die moeilijk in slaap valt. Tot ze bijna 2 was, ben ik er altijd bijgebleven. In de auto valt ze gelukkig makkelijk in slaap en als ik weg moet ga ik ook wel eens lopend met haar in de draagdoek. Lekker dicht bij mama. Nog steeds gaat ze liever met een kussen en deken tegen mij aan op de bank liggen trouwens. Sinds ongeveer 23 maanden gaat het eigenlijk heel goed. Als ik haar voor haar middagslaapje in bed leg (als ze echt moe is) krijg ik een minuut of 3 een protesthuiltje (dus geen paniek oid) en 's avonds gaat ze af en toe zelf in bed liggen en hoef ik haar er niet in te leggen! Dat is echt een overwinning voor ons. Doe vooral waar je je lekker bij voelt. Ik heb ook een tijd gehad dat ik samen met haar op ons bed ging liggen en haar vooraf zei dat ze wakker zou worden in haar eigen bed. De paniek ontstaat bij jouw kindje waarschijnlijk gewoon omdat ze alleen is. Ik begrijp uit je verhaal dat je geen draagdoek hebt, maar ik kan het je echt aanraden. Heb je facebook? Meld je dan aan bij een lokale 'draagmama' groep. Daar is vast wel iemand die er een wil uitlenen zodat je kunt kijken of dat voor jou de oplossing is. Anders misschien in de buggy en een een beetje wiegen? Dat helpt ook bij veel kinderen en dan kan ze ook bij je in de buurt slapen zonder dat je haar op de arm hoeft te nemen

12. misscoco

misscoco Actief lid

29 sep 2015
    233
    10
    18
    Ja snap ik!
    Misschien zeg ik iets heel doms, maar mijn zoontje ging echt beter slapen toen hij naar z'n eigen kamer ging. De co sleeper had hier 0 voordeel wat dat betreft. Daarnaast baker ik hem 's nachts in, anders wordt hij snachts wakker van zn eigen armen.
    Is dat een optie voor jullie?

13. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Hier ook een kindje dat niet zo makkelijk gaat slapen. Als je de slaapsignalen niet goed herkent zou ik echt op de klok kijken en haar misschien toch al iets sneller op bed leggen. Ik kijk hier ook echt op de klok, maar als hij al eerder begint te gapen leg ik hem er ook in. En vaak huilt hij toch wel even. Sommige kindjes hebben dat gewoon nodig en volgens mij is daar niks mis mee hoor(zolang ze geen half uur alleen liggen te krijsen natuurlijk)

Als ik mijn zoontje te laat op bed leg dan huilt hij langer en wordt hij ook sneller weer wakker. Goeie timing is echt een must. Ik leg hem trouwens boven, want beneden is er teveel om naar te kijken. En als hij dan tussendoor wakker wordt gaat hij ook niet weer slapen.

Heeft je dochter trouwens een knuffeltje? Bij mijn dochter merkte ik op een gegeven moment dat dat ook hielp met gaan slapen. Liggen ze toch niet helemaal alleen in bed.

14. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Wat een gepuzzel he? Met die kleintjes :)
    En ik heb wel een draagdoek hoor, 2 zelfs. Maar ze vindt het niet fijn in de doek (valt uiteindelijk dan wel in slaap). Ze slaapt overigens alleen in de wieghouding (banaan/madonnahouding...geen idee hoe je het moet noemen). Maar omdat ze zo groot is, is het niet echt comfortabel om met haar te gaan zitten. En uren blijven lopen/staan trek ik ook niet...en uit de doek halen betekent dat ze wakker wordt :( het is echt gedoe...

15. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ja heb er ook over nagedacht om haar op haar eigen kamer te leggen...
    Inbakeren weet ik niet zeker of dat nu nog zin heeft met 4.5 mnd? Heb er wel over nagedacht.
    Maar bijvoorbeeld de pacco die eerste waar ze helemaal vast in zitten is al te klein voor haar.

16. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik weet het ik denk ook echt dat ik ze gewoonweg niet herken en haar misschien altijd te laat of te vroeg in bed leg. Welke tijd hou jij aan?
    Knuffel is een idee!

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Inbakeren zou ik niet meer aan beginnen. Dat mag niet meer als ze gaat rollen en dat kan elk moment zijn.

18. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Tja,.mijn zoontje is nog wat kleiner dus ik hou max. een uur aan. 20 weken, hoeveel maanden is dat ook alweer? Op internet zie ik 3-5 maanden 1,5 uur en vanaf 6 maanden 2 uur.

Ik las ergens dat ook al is het voor je gevoel al heel snel je je kindje echt bij het eerste gaapje in bed moet gaan leggen, ook al ben je bijv. nog niet aan die 2 uur. Niet twijfelen en gaan rommelen, maar gewoon zeker zijn. Dat voelen baby's ook aan. Klinkt heel simpel hè, maar ik vind het ook een gedoe ;) Maar ik probeer het nu wel echt zo te doen en ik heb het idee dat het wel helpt.

19. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Heb je al eens een draagdoek of een draagzak geprobeerd? Hier sliepen ze dan veel langer en dan kon ik, met kind op m'n rug, een hoop doen in huis. Kind op m'n rug in de doek, ik aan het stofzuigen en dan sliepen ze na een tijdje. Ging ik daarna de woonkamer even stoffen of was opvouwen, dat soort dingen.

20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Even belangrijk! In de draagdoek is het belangrijk je kindje rechtop te houden en niet in de kommahouding zoals jij nu doet.
    De kin kan dan namelijk te ver op de borst zakken en kan verstikking veroorzaken.

Ik weet niet of je een geweven doek of rekbare doek hebt. Voor een rekbare doek is eigenlijk 1 juiste knoop, de pocket wrap cross carry. Pwcc.
    De meeste kindjes vinden het fijn in de doek, maar sommigen moeten even wennen. Meestal helpt het om dan lekker een stuk te wandelen en dan vallen ze heerlijk in slaap, want wat is er nou lekkerder dan bij mama zitten.
    Mocht het niet willen in de doek, kan dat komen doordat er misschien nog iets vast zit, dan zou je langs een osteopaat kunnen gaan om te kijken.

Deel Deze Pagina