Gewicht blijft hangen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MamaMe, 28 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMe

MamaMe Niet meer actief

#1 MamaMe, 28 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2014
    Hallo Heidi,

Mijn dochter is inmiddels een week oud. Haar geboortegewicht was 3540 gram en sinds dag 4 blijft ze hangen rond de 3260/3280 gram. Sinds de eerste dag drinkt ze aan de borst en dit ging goed. Ze hapt goed aan, drinkt zeker zo'n 20 minuten aan de borst en slokt goed. Ze stopt tussendoor wel eens, maar laat de tepel dan niet los. Ze dut dan wat in, waarna ik haar even weer wat wakker moet maken. Haar poep en pas luiers zijn goed gevuld en regelmatig. Ze meldt zich vaak niet zelf voor een voeding, maar we moeten haar wakker maken. Ze krijgt dan ongeveer 7 a 8 x een voeding per 24 uur.

Omdat haar gewicht nu blijft hangen, hebben we in overleg met de kraamhulp en verloskundige besloten dat ik 24uur zou kolven, zodat we bij kunnen houden wat er in gaat. De bedoeling was dat ze elke 3uur ongeveer 70cc in de fles zou krijgen. Ze heeft moeite om die 70cc weg te krijgen, het is eigenlijk te veel. Gisteren hebben we geprobeerd dit elke voeding te geven, maar na 50cc zit ze vol en spuugt ze de melk terug. Na een dag op deze manier voeden, woog ze vanochtend nog steeds 3280 gram.

De kraamhulp heeft vervolgens de lactatiekundige gebeld en die begreep ook niet zo goed waarom ze na een dag kolven niet aangekomen was. Ze adviseerde om dan om en om flesvoeding/borstvoeding te doen. Mijn dochter heeft vandaag dus 2x een fles kunstvoeding gehad, maar daar wilde ze niet meer dan 25cc van. Ik wil zelf eigenlijk helemaal geen kunstvoeding geven.

Is het zorgelijk dat onze dochter na een week nog geen echte stijging in groei laat zien en wat voor tips heb jij? Ik wil erg graag gewoon borstvoeding aan de borst geven ipv uit de fles.

(Ze is geboren met 39+3 en houdt zichzelf goed op temperatuur)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat goed dat ze zo lekker bij jou aan de borst wil drinken! En wat goed dat je contact zoekt.

Wat was haar laagste gewicht? En is ze van daaruit al aangekomen en toe stil blijven staan of is ze gezakt naar 3260gram en daar blijven stilstaan?
    Wanneer ze al groei heeft laten zien kunnen we constateren dat ze kan groeien!
    Ik lees een aantal dingen die er voor mij uitspringen in je verhaal. Ik zal ze noemen:

- Ze stopt tussendoor wel eens, maar laat de tepel dan niet los. Ze dut dan wat in, waarna ik haar even weer wat wakker moet maken.
    Hoe ga je hier mee om? Hoevaak slikt ze achter elkaar wanneer ze wel goed slikt? Kom je aan zeker 7 keer? Of blijft het bij een keer of 4? Heb je geprobeerd compressie te geven? Hoelang houdt ze pauze: neemt ze pauze om op adem te komen en gaat dan verder of moet je haar daadwerkelijk vanaf de eerste pauze stimuleren?
    Heb je wissel voeden geprobeerd?

Hoe voedt je haar, hoe is je bevalling geweest, voor jou en ook voor haar? Hier kan veel informatie verborgen zitten!

Ze meldt zich vaak niet zelf voor een voeding, maar we moeten haar wakker maken.
    Dit kan nog op haar leeftijd, maar ik zou graag zien dat ze uit zichzelf wakker begint te worden. Hoe is ze tussen de voedingen door? Heeft ze alerte momenten of sluit ze zich eigenlijk steeds af? Het is niet ongewoon dat kindjes pas na dag 6 wat ik noem 'het Grote Ontwaken' laten zien! In dat geval zul je merken dat ze meer wakker is, meer vraagt en gaat inhalen!

Ze krijgt dan ongeveer 7 a 8 x een voeding per 24 uur.
    Persoonlijk vind ik dit wat weinig voor een kindje wat na 2 dagen nog steeds geen groei laat zien. Pasgeboren kindjes mogen echt 10-12 voedingen per 24 uur. Ze geeft aan dit ook beter te kunnen handelen: immers bij bijvoeding neemt ze tot 50 cc. Wanneer je op basis van haar geboortegewicht de rekensom maakt wat ze in haar flesje mag drinken kom je bij 10 voedingen veel meer bij die 50 cc uit. Meer spreiden kan haar in ieder geval helpen een en ander meer op orde te krijgen en dan de overstap maken naar kunnen groeien.

Hoe voedt je haar: beide borsten? zittend, liggend, rugby houding? Heb je biologisch voeden uitgeprobeerd? Zuigt ze door of wacht ze af?

Ik zou je willen adviseren een lactatiekundige er bij te roepen, samen de voeding bekijken en kijken waar jullie winst zit. Zelf zou ik inzetten op veel bij elkaar zijn, huid op huid, biologisch voeden en wissel voeden in combinatie met borstcompressie wanneer ze stilvalt.

Kijk op borstvoeding.com voor een lactatiekundige bij jou in de buurt, of via nvlborstvoeding.nl Wanneer je in 'mijn' regio woont mag je mij ook bellen voor een afspraak natuurlijk.

Veel succes, het komt heus in orde, ze heeft gewoon even tijd nodig! Blijf voeden, dat is je uitgangspunt!

3. MamaMe

MamaMe Niet meer actief

Hallo Heidi,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. We hebben een lactatiekundige uit de omgeving laten komen en ze heeft met ons meegekeken en meegedacht. Ze kwam tot de conclusie dat het leek alsof onze dochter snel 'vermoeid' raakt aan de borst en op de 1 of andere manier ze dus snel moe raakt van het drinken. Ze dut na 10 minuutjes in en is dan ook moeilijk weer aan het 'actief' drinken te krijgen. Ze krijgt dan natuurlijk niet genoeg voeding binnen om er daadwerkelijk van te groeien. Ze meldt zich dan ook niet snel weer, maar slaapt gerust weer 3uur door.

De lactatiekundige heeft daarop even in de mond van onze dochter gekeken en kwam tot de conclusie dat haar lipbandje en tongriempje erg kort zijn. Hierdoor zou het haar veel energie kosten om aan de borst te drinken. Het tongriempje is niet goed te zien, wat in zou houden dat het simpel knippen geen optie is, maar dat dit onder narcose zou moeten gebeuren.

We hebben zelf besloten dit niet te laten doen. We vinden een narcose voor een kindje zo jong niet nodig. Ik ben nu dus nog aan het kolven, zodat ze mijn borstvoeding toch nog krijgt, maar dit zal ik in de loop van de tijd gaan afbouwen.

We zitten inmiddels wel op zeker 10 voedingen op een dag en daar doet ze het erg goed op! Ze is inmiddels weer gegroeid, dus die stress is gelukkig weg :)

Bedankt voor je informatie en het meedenken!

Deel Deze Pagina