Onrustige baby (slapen of huilen)

Discussie in 'Prematuur' gestart door Merelleonie, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merelleonie

Merelleonie Actief lid

14 mrt 2011
    180
    0
    0
    Office Manager
    Alkmaar
    Hi meiden,

Onze dochter is geboren met 35+3 weken en heeft een weekje in het ziekenhuis gelegen. Daarna naar huis en daar ging het heel goed. Veel overgeven, maar dat hoorde erbij volgens het consultatiebureau... Woensdag controle bij de kinderarts gehad en zij geeft toch aan dat het niet goed is. Ze heeft reflux, dus moet aan het Johannesbroodpitmeel. Direct eet ze veel minder, het kost haar moeite om de voeding uit de fles te zuigen en na 50 cc is ze klaar, terwijl ze minimaal 70 x 8 moet eten.

Sinds drie dagen huilt ze onafgebroken als ze wakker is. Voor die tijd sliep ze veel (eigenlijk constant, het was: verschonen, voeding, knuffelen, slapen, etc...) Nu slaapt ze een uurtje na de voeding en wordt dan gillend en happend wakker. Dus ik dacht, ze krijgt vast te weinig en heeft nu weer honger, dus ik heb haar meer gegeven in een fles met een grotere speen, maar dat kwam er met hetzelfde gemak weer uit.

Ik raak er een beetje ontmoedigd van en weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil de ka bellen, maar het was een eenmalige controleafspraak, dus moet ik dan eerst naar de ha.

Kortom, dit zijn de symptomen:

- spugen
    - zuur ruiken uit de mond
    - tong uitsteken
    - kreunen
    - persen
    - schoppen en zwaaien met armen
    - huilen

Wat mij het meeste zorgen baart is dat ze dus niet rustig wakker kan zijn. Het is of slapen of huilend wakker. Is ze een huilbaby?

Is er iemand die dit herkent en mij gerust kan stellen?

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Onze kleine werd heel onrustig en rommelig in buikje van de jbpm.
    Ik zou rechtstreeks met de klachten naar de KA bellen.
    De HA heeft hier geen verstand van en de KA heeft het toch voorgeschreven?
    Ik bel altijd meteen met de KA als ik denk dat de HA er niets mee kan.
    en dit klinkt alsof de reflux onvoldoende behandeld is.
    Niet alsof je een huilbaby hebt hoor.
    Je kleine heeft er last van w.s.
    Als ze prematuur geboren zijn, dan sluit het bovenste maagklepje niet altrijd goed, waardoor ze na een paar weken reflux krijgen.
    Reflux moet goed te behandelen zijn met medicatie en niet met jbpm...
    Sterkte met je kleine, ik zou vandaag nog bellen en niet het weekend afwachten overigens...

LFS.

3. Merelleonie

Merelleonie Actief lid

14 mrt 2011
    180
    0
    0
    Office Manager
    Alkmaar
    Ik heb je advies opgevolgd en de ka gebeld, maar die heeft pas op 18 juni tijd!!!!Belacheljk!! Zelfs telefonisch kan ik niet eerder een afspraak maken. Moet het via de ha doen, maar die is natuurlijk niet bereikbaar nu...

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Jeetje....
    Ik zit hier te koken van irritatie...
    Dan of nog een keer bellen en vragen wie er verantwoordelijk voor is als zij uitdroogt dit weekend (beetje overdrijven),
    of nu naar de HA post gaan....

Ohw. irritant voor je zeg!

5. Djennaa

Djennaa Actief lid

22 mei 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Och arm ding.. Hier een soortgelijk verhaal, zoontje D. geboren met 35 weken. Eerste weken ook heel rustig en veel slapen, maar toen hij na een paar weken wat sterker werd begon ook hier het huilen en spugen. We probeerden eerst de niet medicatie oplossingen (halfuur rechtop na voeding, bedje schuin, heel goed laten boeren)
    Toen dit niet afdoende hielp zijn we begonnen met zantac (maagzuurremming) en toen dit ook niet voldoende was kregen we er motillium bij (zorgt ervoor dat de voeding sneller de maag passeert). Indikken kon niet want ik geef borstvoeding.

Er zijn dus veel meer mogelijkheden dan alleen de voeding indikken en ik zou hier ook zeker om vragen! En aandringen op een eerdere afspraak. Babytjes huilen niet zoveel om niets en vind het schofterig dat je niet eerder terecht kan.

Succes!!!

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Vreemd hoor... Is het dezelfde ka die jullie behandelend arts was de eerste week? Nu heeft mijn zoontje er 3 weken gelegen, maar wij konden altijd bellen (en hij blijft ook onder controle). Wij hebben op die manier ook een snelle afspraak (een week wachten, want onze eigen ka ging een weekend weg) kunnen maken voor zijn reflux. Het ging snel slechter en 2 dagen later heeft de ha telefonisch met de ka overlegd en ons zantac voorgeschreven. (dat hielp trouwens niet en nu zit hij op nexium, werkt super!). Ik zou echt assertief zijn en de ha om medicatie vragen, eventueel in overleg met de ka. 18 juni is bijna een maand later!

Is het huilen erger geworden na de JBPM? Dan kan het best zijn dan de melk wel een beetje naar boven komt en echt in haar slokdarm blijft hangen. Gebeurde bij ons zoontje ook toen wij de afgekolfde melk wilde indikken. Smerig spul... Beter spugen dan dit!

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik bedoel niet dat je kleine misschien uit gaat drogen hoor... beetje ongelukkige woordkeuze, maar het maakt het ziekenhuis wel de ernst duidelijk...
    Soms moet je een beetje (boel) doordrammen is mijn ervaring (als mamma en als professional weet ik dat dat (vaak) zo werkt.

8. wendyenmax

24 feb 2011
    26
    0
    0
    Amsterdam
    Over de symptomen kan ik niet veelzeggend maar het moeilijke drinken na indikken kun je verhelen door een ander speentje op de fles te zetten.

Ik gebrui de flessen van Born free en al vanaf 36 weken (4 weken oud) met speen 2.

9. Merelleonie

Merelleonie Actief lid

14 mrt 2011
    180
    0
    0
    Office Manager
    Alkmaar
    Dank voor alle reacties!

We zijn vrijdagavond toch nog naar de ha post gegaan. Daar kregen we natuurlijk ook te horen dat je daar alleen met spoed heen mag en we hadden eerder onze eigen ha moeten bellen. Gelukkig hebben ze wel naar haar gegekeken.

Gelukkig geen ontsteking aan de slokdarm en verder ook geen gekkigheid. Geen koorts, hartje, longen, etc. goed. Dus ik ben geruster gesteld.

Op advies van die ha zijn we kleinere hoeveelheden gaan geven, verspreid over de dag. Dus ze zit nu op ongeveer 10 voedingen van 66cc. Kost iets meer moeite voor ons, maar Nova reageert er erg goed op.

De ha heeft nog gekeken naar medicatie, maar hij gaf aan dat hij dat niet mag geven met 7 weken.

Maar goed, in elk geval gerustgesteld dat er niets ernstigs is, dus sta je er zelf ook wat rustiger in. Nu haar de tijd gunnen om verder te wennen aan dat eten.

Wat betreft een groter gaatje in de speen: dat hebben we ook geprobeerd, maar dat werkt juist averechts, dan gaat het te snel en komt het ook met dezelfde snelheid weer omhoog.

Groeten!

10. Kippetjekatie

Kippetjekatie Nieuw lid

31 mei 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hoi,

Onze Esmée is met 36 weken geboren. Bij haar was idd de eerste weken goed maar op een gegeven moment kwam het ook bij haar omhoog. Ze kon ook niet slapen langer dan een uur. Ze heeft iets minder jbpm dan op de verpakking staat in haar melk erbij gekregen en we zijn begonnen met inbakeren. Haar wiegje staat ook wat schuiner, zo slaapt ze veel beter in en blijft ook slapen. Echt zoveel spugen heeft ze niet zo veel gedaan, ze slikte het continu weer weg, als jou kleine maar mischien heb je wat aan het slaap gedeelte..

Hopen dat het snel weer wat beter wordt en ben blij dat alles goed is met de slokdarm enz van de kleine!

Groetjes..

11. Jazzlyn

Jazzlyn Niet meer actief

Wij zijn juist minder gaan voeden, speciale voeding ingedikt met aardappelzetmeel (geen nutriton ivm buikje) en bedje omhoog etc.

Deel Deze Pagina