Onrustige baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Reznor, 19 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reznor

Reznor Lid

31 okt 2015
    88
    70
    18
    Hoi,

Ooit plaatste ik hier een (voor mij, voor jullie gelukkig niet haha) onduidelijke zwangerschapstest en inmiddels is mijn zoontje al 4,5 maand oud. Hij is geweldig leuk en doet het fantastisch, maar is de laatste paar weken erg onrustig, met name 's nachts. Hiervoor sliep hij al een maand of wat door van 22.30 tot 05.30. Sinds een week of vier zijn de nachten erg moeilijk voor hem.

Omdat ik hem ook veel hoor wegslikken, onrustig drinkt, hij regelmatig de hik heeft, zich vaak verslikt en hoest en overdag niet graag liggend slaapt (wel korte slaapjes, maar liever in de Tula) ben ik toch maar naar de huisarts gegaan. Zij denkt, net als ik, aan verborgen reflux. We hebben vorige week vrijdag ranitidine gehad, 2x 1,8 ml.
    Hij heeft sindsdien één nacht doorgeslapen, zelfs van 19.00 tot 05.00, maar verder is hij nog erg onrustig 's nachts. Overdag gaat het nu wel beter. Hij is heel vrolijk en heeft geen huilbuien meer.
    Het is begonnen toen we een paar nachten weg waren, hij werd toen 's nachts vaker wakker en wilde dan drinken. Ik heb het idee dat zijn slokdarm daardoor geïrriteerd is geraakt. De eerste paar maanden had hij deze klachten ook al maar niet zo erg.

Ik heb zijn bedje verhoogd, hou hem rechtop na een voeding. Hij slaapt in een ledikantje direct naast ons bed.
    Hij gaat rond 19.00 naar bed, krijgt rond 22.30 de laatste voeding (moet ik hem meestal voor wakker maken), slaapt dan tot ongeveer 01.00, komt dan weer om 03.00, dan om 04.30. Dan neem ik hem toch maar vaak bij ons in bed en dan wordt hij elk half uur wakker. Misschien omdat hij dan plat ligt, bedenk ik me nu.
    Om 01.00 drinkt hij wel veel, maar de andere momenten drinkt hij een paar slokken en is dan meteen weer vertrokken. Wil hij het zuur wegdrinken of zoekt hij troost?
    Is het wel reflux of misschien toch een sprongetje? Ik vind het zo rot voor hem dat hij niet lekker kan pitten. Het is een baby die niet zo goed baby kan zijn, overdag wil hij overal bij zijn, alles zien, alles leren. Dus van slapen komt vaak niet zoveel overdag, haha. Dat haalde hij 's nachts altijd lekker in.

Omdat de ranitidine niet echt aan lijkt te slaan (behalve dat hij overdag wel vrolijker is) ben ik doorverwezen naar een kinderarts. Daar kan ik binnenkort terecht, maar ik ben toch wel benieuwd of jullie het herkennen van reflux/sprongetje en of er nog dingen zijn die ik kan proberen.

Hij groeit goed, hoewel de curve bij de laatste meting iets was afgenomen. Hij zit nu precies op de gemiddelde lijn. Ik ben begonnen met een aantal hapjes groente omdat hij echt toe is aan bijvoeding. Hij krijgt 1x per dag een fles met biobim. Verder krijgt hij volledig borstvoeding.

Als het een sprongetje is redden we het wel tot hij weer voorbij is, we geven ons er nu maar aan over en dan gaat het prima. Maar als het reflux is zou ik toch graag willen kijken naar dingen die hem nog meer kunnen helpen.
    Kun je beter vaker kleine voedingen geven of minder vaak grote (voor als ik aan het werk ben en hij gekolfde melk krijgt)? Welk moment is goed voor de papfles?
    Hoe krijg je in gooooodsnaam die ranitidine naar binnen want o wat vindt hij het smerig. :p En moet dit dan voor of na een voeding? Dit kon de huisarts me niet duidelijk vertellen.
    Na hoe lang moet je verschil zien met ranitidine? Hij heeft gister en vandaag ruim 2 uur achter elkaar geslapen overdag, dat is nieuw en lijkt me een goed teken.

Veel vragen dus en een lang verhaal, maar hopelijk wat herkenning en een gouden tip.

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Het is wel echt een periode voor een sprongetje....

Geen verstand van reflux hier

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zijn bedje moet écht goed schuin staan, net als alles anders waar hij ligt. Minstens een half uur rechtop na een voeding. Goed laten boeren. Fles roeren bij het klaarmaken, niet schudden. Zorgen dat hij minstens twintig minuten over een fles doet, eventueel dus een kleinere speen. Vaker een kleinere fles geven.

Dat zijn de belangrijkste leefregels voor reflux. Verder is de dosis medicatie die je geeft behoorlijk laag, dus ik zou eens met een kinderarts overleggen wat de juiste dosis is.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Naast reflux kan het ook zeker sprongetjes gedrag zijn. Het één sluit het ander niet uit namelijk.
    Wat reflux betreft is het dan goed dat je doorverwezen bent naar de tandarts.
    Wat het sprongetje betreft is het een kwestie van uitzingen en gewoon goed naar de behoeftes van je kindje kijken. Soms drinken ze meer, soms minder. Soms willen ze veel bij mama zijn etc. Het werkt hier iig het beste om daar in mee te gaan.

5. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Klinkt als reflux. Volgens mij doe je het prima. Ik zou hem alleen niet wakker maken voor een avondvoeding, maar hem helemaal zelf laten komen. Scheelt mogelijk nog ook met last hebben van maagzuur...

Verder is een dip in de groei rond deze tijd normaal bij borstvoeding.

6. Reznor

Reznor Lid

31 okt 2015
    88
    70
    18
    Heb hem de laatste paar nachten laten slapen inderdaad. Een keer helemaal doorgeslapen en vannacht kwam hij om 01.00 uur en toen om 05.00. Niet gehuild, viel rustig zelf weer in slaap.
    Lijkt dus wat verbetering in te komen! Hopelijk blijft het zo. :)

7. Liesjhie

Liesjhie Actief lid

14 mrt 2013
    111
    0
    0
    Ons zoontje had ook flink last van reflux. Heel lang lopen tobben met johannesbroodpitmeel etc maar daar raakte hij alleen maar verstopt van. Uiteindelijk na lag zeuren nexium voorgeschreven gekregen en dat was echt een uitkomst. Het vormt een soort laagje in de slokdarm waardoor de irritaties minder zijn. Het spugen werd pas minder toen hij meer vast voedsel ging eten.

Wij gaven de nexium voor de fles. Met een spuitje zo in zn mond. Blijkbaar was t heerlijk zoet want hij slurpte het zo op. Het hielp binnen enkele dagen al!

Succes met de kleine... uiteindelijk wordt t beter en verdwijnt de onzekerheid!

8. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Klinkt goed :)
    Zelf lekker op tijd er in dan, kun je voor de voeding van 1 uur mooi een goeie tuk maken alvast :)

9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Hier was de combi van een reflux kussen (hielp beter dan bed schuin zetten), borstvoeding indikken (ranitidine hielp niet), inbakeren en 'de leefregels' hanteren de truc voor betere nachten :) Ik meen me te herinneren dat er rond 4 maanden een nare sprong was die de reflux kan verergeren, zou daar even naar googlen

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944