Hallo, N.a.v. mijn situatie heb ik een paar vragen. - Ik ben in juni 2012 gestopt met de pil. - De pil heb ik een jaar of 7 jaar gebruikt. - Voor ik aan de pil begon was ik onregelmatig ongesteld (soms 5 maanden niet, soms 5x in 3 maanden). Dit leidde vaak tot bloedarmoede. - Nadat ik gestopt ben met de pil gebeurde er 5 maanden niets. - Vervolgens 24 dagen ongesteld geweest. - Ik ben bij de HA geweest, die heeft mij doorverwezen naar een gynaecoloog: na inwendige echo bleek PCO. - Doorverwezen naar een gynaecoloog in het ZKH; deze man gelooft niet in PCO (niet van belang, maar wel irritant). - Ik ben te zwaar, maar mijn BMI is onder de 30 inmiddels. - Ik heb 12 dagen primolut N geslikt. - Ik heb inmiddels 1 kuur clomifeen gebruikt. - We zijn aan de klus dus. Allemaal niet heel relevant voor mijn vraag misschien, maar toch.. De gynaecoloog zei dat er antistoffen zijn gevonden bij de bloedtest. Deze zouden van chlamydia zijn. Ik weet van niets en zou niet weten hoe ik hieraan gekomen zou moeten zijn. De arts had het over mogelijke valse positiviteit. Stel dat het wél zo is dat ik chlamydia heb gehad... - Wat zijn dan de stappen die ondernomen kunnen worden? - Wat is de prognose? Is het op voorhand al hopeloos of zijn er wel mogelijkheden? De gyn zegt dat ik me niet druk moet maken, maar dat doe ik wel. Dit had ik niet verwacht. Ik hoop dat er iemand is die antwoord heeft op mijn vragen! Vriendelijke groet, Ellen
hoi ik snap dat je je wel druk maakt, maar als de arts zegt at dat niet hoeft, moet je dat niet doen. Het ligt eraan of je chlamydia nu hebt of dat je dat in het verleden hebt doorgemaakt. Er zijn veel vrouwen die het ooit gehad hebben, dan zijn er wel antistoffen aantoonbaar inderdaad. Het kan betekenen dat je verminderd vruchtbaar bent geworden daardoor maar dat hoeft zeker niet zo te zijn, dat kan wel door onderzoek naar de doorgankelijkheid van de eileiders duidelijk worden. Als je het nu hebt moet het behandeld worden, maar dat kan ook. Wacht maar rustig af dus. Neem je foliumzuur? Mirjam
Ja ik slik al ruim een jaar foliumzuur en een multivitamine (waar geen folium in zit, maar wel andere stoffen waar ik wel eens een tekort op heb (oa ijzer). Dank voor uw reactie overigens !