Een nauw bekken bestaat niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Minyaweth, 20 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hallo,

Voor zo'n 3 weken terug zijn wij bij de gyn geweest ivm met vorige bevalling. Ik heb nooit een nacontrole gehad en door mijn vorige bevalling wist ik niet hoe ik een volgende keer 'moet' bevallen.

Vorige bevalling in een notendop: 4 dagen inleiden, blijven steken op 5 cm ontsluiting, met zoontje en mij ging het niet echt denderend, gyn kwam binnen, dauwd zijn hele arm in opening :D en bulderd 'een te nauw bekken' dus hoppa, keizersnede.

Bij mijn afspraak bij de GYN vertelde ik hoe mijn bevalling was gegaan, dus ook dat werd gezegt dat mijn bekken te nauw was. Hier staat echter niks over in mijn dossier en de beste man die mij toen geholpen heeft werkt er niet meer.
    Nu opperde deze gyn dus dat zij tegenwoordig de stelling hebben dat een 'te nauw bekken' niet bestaat en dat ze in eerste instantie altijd voor een natuurlijke bevalling gaan.

Helemaal prima en aardig natuurlijk, maar ik voel me er toch niet zo prettig bij. Bestaat een te nauw bekken dan echt niet? :) Ik dacht namelijk altijd van wel...

Sta ik in mijn recht (gezien de vorige bevalling) als ik eis dat ze een echo doen om dit te controleren? Het heeft toch helemaal geen zin om mij eerst te laten 'ploeteren' om alsnog over te moeten gaan op een keizersnede omdat de baby er niet door kan? ;)

Liefs Minya.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Minya,

wat een gedoe, die tegensprekende berichten. Een té nauw bekken op voorhand bestaat eigenlijk niet. Tenzij er echt een afwijkende vorm is. Niet één bekken is namelijk hetzelfde en het hangt ook samen met de rest van je bouw.
    Een bekken kan wel te nauw zijn, maar dat weet je pas als je een kind in je buik hebt of aan het bevallen bent. Want welicht is je bekken wat kleiner dan gemiddeld; misschien krijg je ook wel een kindje met dat kleiner is dan gemiddeld en dan zou het dus prima kunnen passen. Daarom wordt er in de meeste gevallen gewoon voor ene natuurljke bevalling gekozen. Of een kindje past ja of nee, wordt in de meeste gevallen pas gezien tijdens de ontsluiting en indaling. Maar als er al een keer een keizersnede is gedaan om de reden van een nauw bekken, zal er bij een volgende zwangerschap wel even goed gekeken moeten worden naar je bekken door de gyn. Je kunt met een echo niet veel zien daaromtrent; er zal een inwendige bekkenonderzoek gedaan moeten worden om te zien er er sprake is van een afwijkend bekken in de zin van echt te kleine afmetingen of een afwijkende vorm, of dat er niet direct iets raars wordt gevonden en er dus kan worden geprobeerd jou natuurlijk te laten bevallen. De grootte van je kindje wordt ahgi ook goed in de gaten gehouden. Als het nu een stuk groter lijkt te worden dan de vorige speelt dit ook mee in de keus van de manier van bevallen. Spreek in ieder geval bij een volgende controle je zorgen en vragen nog eens uit en vraag anders sowieso om een bekkenonderzoek vooraf, dat kan nooit kwaad!

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina