Spruw?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Chantico, May 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dag lactatiekundigen,

een vraagje over spruw: kan het zijn dat je vrijwel geen spruwklachten hebt (zowel moeder als kind), maar het tóch hebt?

Een paar weken terug twijfelde ik of we spruw hadden. Ik had toen regelmatig een soort stekende pijn in mijn tepels. Uiteindelijk ben ik er niet mee naar een dokter geweest, omdat het leek dat wat ik voelde toch meer de toeschietreflex was dan spruw. Ik had met name rond voedingstijd een soort tintelend gevoel in mijn tepels, vaak in reactie op zijn gehuil of mijn gedachte aan dat het tijd was om te voeden. De tinteling was na de voeding over en niet erger zoals bij spruw zou zijn. En omdat ons zoontje geen witte plekjes in z'n mondje had enzo, heb ik de spruwverdenking maar losgelaten.

Toch twijfel ik weer. Dit omdat ons jochie erg onrustig drinkt. Hij maakt heel veel van die klakgeluidjes, waarbij het vacuüm verbreekt. Dat doet ie al een tijd. Het is niet bij elke voeding, maar wel bij steeds meer voedingen geloof ik. Een paar weken terug dacht ik dat het kwam omdat mijn borst dan te vol zat en hij er minder goed grip op had, maar inmiddels zijn mijn borsten meestel niet meer gespannen en toch blijft hij klakken. Het wordt alleen maar meer zelfs.

Hij moet ook vaak boeren, zowel tijdens als na de voeding. Dan drinkt hij steeds onrustiger, laat ik hem boeren (onder protest, want hij wil doordrinken, maar heeft ook last van die boer) en dan drinkt hij nog even verder, al is dat vaak wel blijvend onrustig. Ik vermoed dat hij, als hij niet zoveel moest boeren, beter/langer/meer zou drinken. Hij komt nu om de drie uur, ook 's nachts, terwijl hij als hij meer op zou kunnen per voeding misschien langer ertussen kon laten. Hij lijkt ook na een voeding niet altijd verzadigd, maar wel vermoeid van al het boeren en de onrust die daarbij hoort.

Ik heb verder geen spruwsignalen kunnen waarnemen. Geen witte plekken, geen gloed op mijn tepels, ook geen pijn meer trouwens, hooguit die TSR die ik soms voel als ik rond voedingstijd aan hem denk. Wel heeft hij na de voeding wat witte lippen, en ik vraag me af of dat normaal is of die parelmoerglans waar ze het bij spruw over hebben. Onze dochter had dat volgens mij ook en zij heeft nooit spruw gehad voor zover ik weet.

Heeft het, met alleen die klakgeluiden, zin om toch eens op spruw te laten controleren? Ik dacht dat dat alleen kon door symptomen te signaleren, en die zijn er verder dus niet. Of door behandeling te starten en als de symptomen dan verdwijnen dan was het spruw.

Het zou me heel wat waard zijn als hij weer lekker rustig een hele voeding kon drinken zonder overtollige lucht en boeren en ongemak van dien. Onze nachten worden door al die boeren ook behoorlijk negatief beïnvloed namelijk.

Ik hoor graag of met zo weinig klachten toch kans op spruw bestaat.

Alvast bedankt,
    Chantico

2. Chantico

Ik krijg net van iemand de suggestie dat de klachten van onze zoon (moeilijk boeren, melk die omhoog komt, krampjes) ook van een lichte koemelkeiwitallergie zouden kunnen komen. Wat denken jullie daarvan?

Als ik zou stoppen met melk en kaas, maar verder wel gewoon brood en koekjes enzo zou eten, zou dat dan ook moeten helpen als het koemelkallergie zou zijn? Of moet je echt 100% koemelk elimineren om resultaat te merken?

En als ik op een koemelkdieet ga, hoe snel zou ik dan resultaat moeten merken?

Nogmaals dank voor jullie moeite!
    Chantico

3. Chantico

't Lijkt net of ik aan het 'shoppen' ben voor een 'aandoening' :) maar zo is het niet. Ik heb natuurlijk liever geen spruw, koemelkallergie, reflux en al die andere toestanden. Maar stel je voor dat bijvoorbeeld een spruwbehandeling een oplossing zou zijn voor de probleempjes die we nu hebben, dan zou het zo zonde zijn als ik dat niet ontdekte...
    Vandaar mijn vragen hier.

4. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Beste Chantico,

Klakgeluiden en onrustig drinken kunnen inderdaad bij spruw horen, ik zou in 1e instantie echt niet aan een allergie denken met alleen deze klachten.

Soms zie je alleen een heel klein stipje in de mond (kaaklijn, tong, gehemelte) of rode billen.
    Je zou hier zeker eens op kunnen laten controleren. Dit dan bij je huisarts of bij het consultatiebureau.

Share This Page