Hoihoi, Even een vraagje en hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn zoontje is 7,5 week oud en weeg iets meer dag 5,5kg. Sinds 2,5 weken krijgt hij flesvoeding. In het begin flessen van 120 of 150 maar sinds een goede week krijgt hij 5 flessen van 180/6. Dit omdat als ik minder geef hij onrustig blijft en niet wil slapen. We dikken het in met 1 schepje jbpm. Anders is de fles in 5 minuten leeg. Nu echter sinds 2 dagen komt hij sneller achter elkaar. Merk dat hij eigenlijk om de 3 uur wil drinken, en dan ook echt niet te troosten is. Zijn schema was 6 uur, 10 uur, 14 uur, 19 uur en 23 uur( deze dronk hij niet altijd leeg) Nu is het zo 6 uur, 9,30 uur, 12,30 uur, 16,30 uur, 20,30 uur en tegen 23 uur een klein beetje. Vaak. Een ml of 40. Hij slaapt ook al de hele nacht door tot s morgen 6 uur. Mijn vraag is, kan het kwaad dat hij nu meer nodig heeft, terug naar kleinere flessen en vaker heb ik al geprobeerd dit werkt niet... Alvast bedankt voor jullie hulp.
Welke voeding gebruik je? Welke fles gebruik je? Ik had dit zelfde probleem. Ik gebruikte dan wel iets meer JBPM en dan met Forte voeding van de kruidvat. Ook heeft het bij mij erg geholpen om de fles te veranderen. Ik had de difrax-s small nu gebruik ik de difrax-s wide.
Ik vind het veel voor z'n leeftijd. Dochter hier is ook vrij hongerig. 5,5 kilo en ruim 9 weken. Krijgt 4 flessen van 150/5 en 1 van 180 Ik zou hem idd iets meer indikken met jhbpm of overgaan op forte inderdaad.
Misschien zou je een speen met 1 gaatje kunnen overwegen? Verzadigingsgevoel is niet zo snel Ik zou inderdaad ook overstappen op Forte. Bij mij was het alleen geen succes omdat ze daar darmkrampjes van kreeg en erg veel scheetjes van moest laten
Mijn dochtertje kreeg overigens om de 3 uur 120 cc. Vaak kreeg ze hem niet leeg. 200 cc is wel erg veel hoor. Dat drinkt m'n dochtertje nu met bijna 8 maanden
Ik zou inderdaad forte voeding proberen. Dit kun je ook mengen met normale voeding. Advies is om eerst 1 dag 1 schepje te vervangen door forte. Als dat niet werkt de volgende dag 2 schepjes vervangen door forte enz enz. Onze zoon zit op volledige forte voeding maar dat hoeft dus niet altijd. Zou ook de flessen kleiner maken.
Dat is lastig maar wel herkenbaar! Hier heeft allereerst een dokter Brown fles geholpen, hij dronkt nu de flessen in 20-30 min leeg. Dus dat is tip 1. Ik zou niet alle flessen overgaan naar 180 maar om en om 150 dan weer 180 en dan de schepjes verdelen met forte voeding. Dus half om half uiteindelijk maar eerst rustig opbouwen. Veel mensen gaan zeggen oh wat geef je veel voeding etc! Mijn ervaring is dat je kindje dat soms een periode nodig heeft. Ons zoontje had dit ook die leek uitgehongerd! Nu is dit niet meer het geval en laat hij soms zelfs wat staan. Je gevoel volgen en goed naar je kindje kijken!
Dit is echt veel en dan ook echt veel te veel voor zo'n jong kind! Ik denk dat er een paar dingen spelen. Allereerst: regeldagen. Die kun je met de fles even hard hebben als aan de borst, maar met de fles zijn ze wel veel moeilijker op te vangen. Daarnaast, het verschil tussen borst en fles. Melk komt op een heel andere manier uit een fles als uit een borst. Aan de borst moet je eerst even werken voor er melk komt, en als je goed gewerkt hebt komt de toeschietreflex en stroomt de melk in stralen in je mond. Is de borst bijna leeg, dan komen er weer druppels, vettere, melk. Voor een kind is dat waarschuwing dat de borst bijna leeg is. Bij een fles hoef je niet te werken, er komt meteen melk, en die stroomt de hele voeding even snel. En dan is het, zonder druppelwaarschuwing, ineens op. Kinderen die borst gewend zijn (zoals jouw kind vermoed ik) kunnen de neiging hebben om aan de fles door te drinken en ontevreden te blijven, omdat ze dat verwachte eindsignaal met die lekkere vette druppeltjes niet krijgen. Terug naar de basis (liefst borst, maar als je dat niet wilt, dan naar de basis van de fles). Geef de fles babyvriendelijk, d.w.z. 1. kleinst mogelijke speen (newborn of prematuur), 2. speen niet in de mond stoppen, maar met de speen tegen het neusje tikken tot kind zelf toehapt, 3. speen zo diep mogelijk in de mond, zodat je kind meer het borstgevoel krijgt (je tepel reikt tot in de keel), lippen mogen de harde rand raken, 4. kind niet liggend, maar halfrechtopzittend laten drinken, fles zo horizontaal mogelijk, 5. halverwege de fles stoppen, boeren, evt. verschonen, en op de andere zijde (dus op je andere arm) verder voeden, net zoals wanneer je van borst wisselt, 6. dop stevig op fles draaien. Verder, de fles op verzoek geven en je kind laten bepalen hoe vaak, hoe veel en hoe lang er gedronken wordt. Met deze leeftijd en dit gewicht moet je uitgaan van 6 a 7 flessen van maximaal 120/4, waar je evt. 15-20cc extra water bij kunt doen. Vooral die pauze halverwege de fles is erg belangrijk! En kijk uit. Pijn wordt vaak verward met honger!
Dat lijkt me wel wat veel voor een deze leeftijd. Mijn dochter is nu bijna 4 maanden en krijgt 4x 180cc... en deze drinkt ze vaak ook niet leeg.. Ze slaapt wel de nacht door. Welk formaat speen gebruik je? Het kan zijn doordat hij zo snel drinkt zijn maagje dat niet fijn vind en daarna gaat huilen... Ik zou even met het cb overleggen,anders voeding voor hongerige baby's gaan proberen...
Vind het wel erg veel wat hij krijgt op deze leeftijd misschien forte voeding voor hongerige baby's proberen? Tussendoor laten boeren en of een kleine pauze. Onze zoon is 7 weken en weegt bijna 6 kg maar hij krijgt 120/4 soms 10 cc extra water en 1/4 schepje jbpm. Wij hebben 150/5 geprobeerd maar we merkte dat hij veel huilde en dus meer krampjes kreeg, ook 1 schepje jbpm gaf hem veel krampjes. En idd pijn wordt vaak verward met honger.